Citat:
Ursprungligen postat av
Revej
Vi pratar ju mycket om Sydkorea och hur snabbt de nådde en hög kapacitet av masstester och smittspårning.
Tycker vi har hört desto mindre om Japan, här testas inte så mycket men väldigt få dödsfall och man ligger stabilt.
Då är det inte masstesterna som är nyckeln alltså eller menar ni att smittan inte nått Japan?
Vi pratar ju även Taiwan och Hongkong som goda exempel, Taiwan har mer än dubbelt så många invånare som Sverige och många som arbetar i Wuhan och trots detta endast 5 dödsfall.
Hongkong, nästan som Sverige befolkningsmässigt har 4. Dessa länder masstestar inte direkt men verkar ägna sig åt rätt avancerad smittspårning och screening av resenärer, man kollar inresande för feber.
Finns det fler skillnader som kan förklara detta, kulturella naturligtvis, man kanske har mer respekt för smittspårning och håller avstånd och undviker att hosta på folk men jobbkulturenr väl knappast att man stannar hemma vid minsta symptom?
Vad jag vet har Taiwan bra möjligheter till att göra så, vet inte hur det är relaterade Sverige.
Det beror nog till stor del på inställningen hos folk också. De är vana vid sådant här och går med munskydd i regel. Är så i de flesta asiatiska länder som jag har förstått. Och man tvättar även händerna regelbunden, garanterat mycket oftare än här i Sverige.
Så sent som idag såg jag en man stå och pissa i en pissoar, sen går den bara rätt ut. Tvättar händerna varken på väg in eller ut.
Munskydd och handhygien mycket väl vara nyckeln till att de klarar sig.
Finns t.o.m en video som beskriver detta.