2020-03-31, 00:13
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jag står bakom Tegnell, och anledningen till att såna som jag tystnat beror inte på något Tegnell gjort, det är bara att den är tråden är helt hopplös och full av idioter, så det blir lite tröttsamt att fortsätta skriva.

Jösses.
Exakt vad är det han har sagt som du står bakom?
"Smittan kommer inte till Sverige från Kina"
"Barn kan inte bli smittade"
"Det är ingen som helst risk att bli drabbad av viruset i Sverige"
...och min favorit..
"PEAKEN NÅR VI PÅ TISDAG!" (två veckor sedan tror jag det var...)
Vilket av det är det du står bakom som han har sagt?
Citera
2020-03-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jag står bakom Tegnell, och anledningen till att såna som jag tystnat beror inte på något Tegnell gjort, det är bara att den är tråden är helt hopplös och full av idioter, så det blir lite tröttsamt att fortsätta skriva.
Haha hur kan du försvara en man som hela omvärlden skrattar åt?? Vi har x4 mer dödsfall än grannländerna?
Citera
2020-03-31, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det gör det inte, för alkoholhalten är för låg.
Vanlig tvål fungerar lika bra, så länge du tvättar i 20 sek. T ex sjung happy birthday samtidigt.
Men å andra sidan är viruset luftburet, så det gör detsamma egentligen.

Minst 30 sekunder för att försäkra att majoriteten av virusens membran spricker upp och de därmed dör.
Citera
2020-03-31, 00:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det gör det inte, för alkoholhalten är för låg.
Vanlig tvål fungerar lika bra, så länge du tvättar i 20 sek. T ex sjung happy birthday samtidigt.
Men å andra sidan är viruset luftburet, så det gör detsamma egentligen.
Är det inte mer droppsmitta? Om du håller dig borta från en hostande eller nysande person minst två meter så slipper du få allt på dig. Det ramlar ner på marken istället.
Droppsmitta som kanske flyger två meter och ramlar ner på marken efteråt. Så har jag förstått och att det är därför man ska hålla avstånd.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi pratar ju mycket om Sydkorea och hur snabbt de nådde en hög kapacitet av masstester och smittspårning.

Tycker vi har hört desto mindre om Japan, här testas inte så mycket men väldigt få dödsfall och man ligger stabilt.
Då är det inte masstesterna som är nyckeln alltså eller menar ni att smittan inte nått Japan?

Vi pratar ju även Taiwan och Hongkong som goda exempel, Taiwan har mer än dubbelt så många invånare som Sverige och många som arbetar i Wuhan och trots detta endast 5 dödsfall.

Hongkong, nästan som Sverige befolkningsmässigt har 4. Dessa länder masstestar inte direkt men verkar ägna sig åt rätt avancerad smittspårning och screening av resenärer, man kollar inresande för feber.

Finns det fler skillnader som kan förklara detta, kulturella naturligtvis, man kanske har mer respekt för smittspårning och håller avstånd och undviker att hosta på folk men jobbkulturenr väl knappast att man stannar hemma vid minsta symptom?

Vad jag vet har Taiwan bra möjligheter till att göra så, vet inte hur det är relaterade Sverige.

Det beror nog till stor del på inställningen hos folk också. De är vana vid sådant här och går med munskydd i regel. Är så i de flesta asiatiska länder som jag har förstått. Och man tvättar även händerna regelbunden, garanterat mycket oftare än här i Sverige.
Så sent som idag såg jag en man stå och pissa i en pissoar, sen går den bara rätt ut. Tvättar händerna varken på väg in eller ut.

Munskydd och handhygien mycket väl vara nyckeln till att de klarar sig.

Finns t.o.m en video som beskriver detta.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Men såg du vad det var för inlägg jag svarade på? Dom som var kritiska var dominerade av kategorin överviktiga. Det är en stor skillnad på att vara välnärd eller övernärd.
Jo, men börjar man hårdbanta för att gå ner i vikt finns risken att man får för lite näring i dig. Man hinner dessutom inte gå ner så mycket på kort tid som det rör sig om. Kan vara bättre satsa på bra med näring, fast utan att gå upp i vikt förstås. En person som har mycket övervikt behöver lång tid på sig att förlora den, man går inte ner 10 kilo över en natt.

Bra näringstillstand är viktigt vid virussjukdomar. Mässling är t.ex. upp till 50 ggr dödligare för undernärda, och selen och E här visats viktigt (i djurförsök) för överlevnad vid cosacksievirus. Tror inte det här är rätt tid att hårdbanta för överlevnaden skull.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Handtvätt är ganska meningslöst egentligen. Hålla avstånd är det viktigaste.

Alltså jag orkar inte. Vad är det som inte går in i skallen på dig.

Tvätta händerna!!
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Stora leveranser av begravningsurnor har väckt tvivel om det faktiska antalet offer för covid-19 i Wuhan, där epidemin började. Vissa utvärderingar rapporterar nästan tjugo gånger fler offer.

Källa: https://www.franceinter.fr/emissions/geopolitique/geopolitique-30-mars-2020

Då kan vi konstatera att dom av oss som kallades domedagsprofeter, hysterikor och häcklades omhämmat hade ändå rätt om dom fejkade siffrorna på dödstalen i Wuhan.

Dom 40 mobila krematorierna var till för att bränna kroppar eftersom de 8 krematorierna i Wuhan inte mäkta med denna anstormning av avlidna.

Detta betyder att dödstalen i Kina borde då hittills vara minst 60.000 döda och men detta tror jag personligen är en grov underskattning...
Citera
2020-03-31, 00:16
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Tror inte ni förstår hur många 60 miljoner är.
Men nu kör vi lite högstadiematematik.

I ett land finns det 60 000 000 människor. I det landet finns det ett elakt virus som sprids väldigt väldigt lätt. Regeringen i Landet har förbjudet invånarna att gå ut. Ungefär 1% av människorna är Flashbackare med ADHD som inte kan sitta still och skiter i förbudet och ger sig ut bland männsikor och blir smittade. Av dessa människor hamnar 1% i kritiskt tillstånd.
Hur många människor hamnar i kritiskt tillstånd?

svar: 6000 invånare hamnar i kritiskt tillstånd.

Dessutom har jag sett rapporter på att uppemot 40% av invånarna har gett sig ut trots utegångsförbud i Italien,, att bara 1% skulle göra det är fantasi.

Haha du är ju tappad. Vart hittar du dessa rapporter?
Du bör nog läsa om din högstadiematematik.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag nyttjar inte alkolhaltiga drycker men tänkte att absolut vodka eller absolut rent skulle vara bättre än ingenting.
Men nu såg jag i tråden att det inte hjälpte.
60%-ig Koskenkorva!
Men det är faktiskt onödigt dyrt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Då vet jag inte vilken planet du bor på, för alla de ställen jag har arbetat, inklusive mitt nuvarande jobb så har inte folk stannat hemma bara för att det skrapar lite i halsen, eller de är lite lätt snuviga, exempelvis. Vissa kanske stannar hemma, men de flesta går till arbetet. Vem fan vill ha en karensdag för ingenting? Det kanske är över på 1 dag, och då har de gått hemma obetalt.

Men du kanske inte har kommit ut i arbetslivet, så vad vet du om det?

Sedermera skall tilläggas att varenda jävla unge skall vara hemma nu med minsta lilla symptom. Och vad händer då? Ja, då får mamma eller pappa vara hemma och vabba... Tänk så många inom vården som måste nu vara hemma med "sjuka" barn, även fast ungarna mår prima.
För det är så att barnen får inte gå till skolan om de är lite snuviga, lite ont i halsen osv. Även vid milda symptom måste de stanna hemma. Barn skickas hem från skolan.
Återigen, VAB VAB VAB.

Allt detta, bara för att man är för snål för att testa folk. DUMsnål vill jag kalla det! För i långa loppet hade det varit billigare.

Är ungen lite snuvig? In för ett test, corona? JA=stanna hemma och vabba, NEJ=in med ungen i förskolan eller skolan (förutsatt att den är pigg och glad i övrigt). Enkelt löst.

Hade sparats miljarder på detta.

Du är 100% korrekt och du behöver inte ödsla mer tid på det trollet nu.
Citera
Medlem
Askregns avatar
Väldigt intressant video från en experts synvinkel. Har säkert delats förut, men tåls att upprepas https://youtu.be/LVBc7-Te_yA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in