2020-03-29, 14:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
2 av dom är läkare(en av dom ligger inlagd på danderyd) 3 är hemma och mår RIKTIGT dåligt men kan andas.

en sjätte bekant har efter 2 veckors sängliggande blivit "frisk"

har haft det svårt att hålla kontakten så jag vet inga detaljer men jag kan säga att ingen av dessa killar hade några som helst underliggande sjukdomar då alla va fotbollskillar och i väldigt bra form när det kommer till kondition etc

mamman som gick bort va längesen jag träffa,men TROR att hon rökte

Tack för uppdatering. Och jag är verkligen ledsen för dina vänner och alla andra som är sjuka i covid19. Glad att du också påpekar att de inte har underliggande sjukdomar, och att därför vi alla människor måste vara rädd om varandra och oss själva.
Beklagar och hoppas dina vänner snart blir friska.
Citera
2020-03-29, 14:23
Medlem
Är det 27-åringen som avlidit nu? Vad jag minns var inga riskfaktorer registrerade på honom.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du får tycka vad du vill och det är roliga ideer och förslag ...

- Jag är en vanlig svensk utan djupgående kunskaper i smittspridning. Men jag kan tänka mig att jag inte är ensam att tänka dessa tankar. Myndigheterna var först likgiltiga eftersom dom bedömde att smittan inte skulle komma till Sverige. När smittan kom till Sverige, så övergick likgiltigheten till uppgivenhet. Är det konstigt att det uppstår misstro mot myndigheterna?

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
... men dina ”förslag” ovan är varken möjliga eller lämpliga i den verklighet resten av världen lever i.

- Tack för dina förklaringar.

Jag hade hoppats att någon hade kunnat förklara ungefär vid vilken tidpunkt det inte längre var möjligt att bekämpa viruset med barriärer och karantän. Var det omöjligt redan innan viruset hade anlänt till Europa? Eller var det Europa som tog beslutet att viruset är här för att stanna? Tvingas resten av Världen att leva med konsekvensen av Europas beslut? Retirerade smittskyddsmyndigheterna för tidigt? Missade myndigheterna den chans som fanns?

Finns någon som har insikt i detta?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En liten ögonblicksbild från situationen på IVA på ett svenskt sjukhus:

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
Skrivs ibland att Covid19 inte gör så mycket därför att det är “bara” gamla som dör.
På ett av Sveriges största universitetssjukhus, är hälften av IVApatienterna nu yngre än 50 år.
Avdelningen är fullbelagd och vårdnivå måste prioriteras bl a på ålder.
Konstigt fler äldre dör?
https://twitter.com/uppsalamats/status/1244181387332198400?s=20

Verkar som irritationen växer på sjukhusen..
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
8 dödsfall. Enligt domedagsprofeterna borde vi vara uppe i minst 40 per dag nu.

Önskar jag kunde se in i framtiden precis som dig, tyvärr kan jag inte det så varken spekulerar om siffror eller gissar på hur utvecklingen kommer ske av viruset, eftersom jag helt enkelt inte har en jävla aning.

Antingen dör vi allihop, eller så självdör viruset imorgon klockan 11:57 bara 3 minuter innan jag ska börja jobba.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige har 121 döda men aftonbladet och FHM säger 110!!!!!

Detta är mörkning på hög nivå!
Majoriteten av svenskarna hämtar sin information därifrån! Detta är medvetet!

Ja, detta lär vara fullt medvetet.

Redan IGÅR visade c19.se 112 döda, dvs. långt innan FHM ens uppdaterade till 110 döda.

Det innebär, att det antal döda, som c19.se visade IGÅR, kan FHM komma upp i först IMORGON!!! Eftersom FHM inte kommer att uppdatera mer idag.

FHM ligger således 2 dagar efter.

Ja, detta ÄR medvetet! Och om man tittar noga, så skyltar FHM med sin jävla länk under varneda Youtubevideo som behandlar corona, som om de vore den enda sanna källan! Diktatur är vad det ta är.

Aftonbladet följer så klart FHM's siffror, allt för att lugna det korkade folket!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Att stoppa flygtrafiken tar mycket kortare tid än en vecka. I samband med Al Qaida's terrorattentat i New York, så stängde amerikanska myndigheter snabbt landets luftrum. Det behövdes inte en veckas betänketid för att stänga luftrummet.

- När någon testas positivt inne i landet, så är det ett bevis på att man redan har agerat för sent. Sjukdomen sprids osynligt, och slår till efter en tids fördröjning.

- Jag skulle inte bli förvånad ifall Kinas regering genast skulle stoppa utländska resenärer från att komma in i landet.

Mitt intryck av Kinas regering är att dom inte tar hänsyn till vad politiska opponenter anser, och ännu mindre tar Kinas regering hänsyn till vad utlandet anser. Ifall Kinas regering vill stänga gränsen, så gör dom det, utan att fråga andra om medgivande.

I ditt exempel så handlar det om ett virus från Amerika. Kina skulle alltså inte ha något ansvar att upplysa omvärlden att en ny sjukdom har uppstått. Och kineserna vet att dom inte kommer att kunna kritiseras för att hemlighålla sjukdomens existens för omvärlden. Därför skulle Kina stänga gränserna för både människor och information (inklusive Klingon). Den information som skulle ges till omvärlden, är den information som regeringen vill förmedla. Förmodligen skulle budskapet handla om att beskylla Amerikas Förenta Stater för sjukdomen, oavsett huruvida sjukdomen hade spridits avsiktligt eller inte. Förmodligen skulle Kinas regering tillåta gods att fortsätta flöda ut ur landet, och kapital att forsa in i Kina (kommunisterna har fått smak för pengar).
Min poäng är inte flygtrafik, utan att Europas länder har omfattande landgräns mot sina grannländer.

Kina höll igen med nyckelinformation till mitten av februari. Då var det redan för sent.

Kina hade inte kunnat hantera en epidemi heller, om man utan förvarning hade fått tusentals smittbärare i varenda provins, i en sjukdom som man inte ens kan testa för i början. Då hade man haft tjugofem Hubei på samma gång, utan buffertzon mellan.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag utgår från siffror från Sydkorea och båten Birka Princess, med stöd av Italiens statistik (även uppmätt mörkertal), med ca 5% av smittade så som krävandes intensivvård.

10.000.000 x 0.6 x 0.05= 300.000

Vi drar av lite eftersom vi antas skydda riskgrupper i viss mån, och höftar till med 250.000.
Helt fel indata.
Du måste först dra av antalet asymtomatiskt smittade, ta antalet smittade och multiplicera med 0,9, lågt räknat, så börjar du med att dra bort dessa.
Sen kan du fortsätta räkna.
Källa: WHO mm.
Citera
2020-03-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige har 121 döda men aftonbladet och FHM säger 110!!!!!

Detta är mörkning på hög nivå!
Majoriteten av svenskarna hämtar sin information därifrån! Detta är medvetet!

Ja det har pågått en tid nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
Nu har Kina återigen öppnar sina vidriga djurmarknader. Alla länder i världen måste agera och sätta ned foten mot Kina, annars är det en tidsfråga innan nästa pandemi slår till.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/djurmarknaderna-i-kina-oppna-igen-/
Wetmarkets finns i många asiatiska länder. Delvis i regi av stora kinesiska invandrargrupper/etniska minoriteter. Chatuchack i Bankok en av dem, om man vet var man ska fråga.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi kan hoppas på att klara oss bättre än Wuhan då man blev överrumplad och överbelastade där.
Runt 3000 döda med befolkning liknande Sveriges. Kan vi hålla det runt tusentalet är det ju en ordentlig bättring, men vi får se.

Det dog inte 3000 människor i Wuhan. Det dog många fler. Den svenska sjukvården är redan i kollapsstadiet och det har bara börjat än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Hej igen. Vet du om det finns någon plats i Norge där de sammanställer i vilken region de som dött av COVID19 bodde i?

Det börjar bli lite svårt att göra det manuellt för mig och kolla varje enskilt fall. Det kommer ta för lång tid om antal dödsfall per dygn börjar bli fler.

Enligt det jag läst får jag det nu till

9 Viken
8 Oslo
2 Innlandet
2 Troms og Finnmark
2 Vestland
1 Agder
1 Vestfold og Telemark

Hei På samme side skrev Dagbladet: "Kommuneoversikten inneholder dødsfall der Dagbladet kjenner pasientens hjemkommune. Over er dødsfallene plassert i riktig fylke."
https://www.dagbladet.no/nyheter/sjekk-din-kommune/72245992

Her er kommuneoversikten:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in