2020-03-30, 19:23
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ja precis. Och det är ju helt det jag menar. Förstår om det blir otydligt, men folk kanske får panik och upplever sig som sjukare ön de är, och får mer panik?

Summan av kardemumman blir att det är massor som hamnar och fpr vård som kanske inte ebehlvt det , som brodern jag beskrev.

Njä, det tvivlar jag på. Som sagt, när du väl kommer in testar de ju dina värden, hur du syresätter blodet, om du har panik etc. Läggs du in, och behöver du dessutom IVA, så är det givetvis på riktigt.
Det tas dessutom röntgenbilder på lungorna på många.
Det dör inte 800-900 personer i Italien varje dag av ångest och oro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Om det blir aktuellt att skicka patienter från Stockholm till andra län, hur skulle boende i de länen ta det? Skulle det välkomnas och tolereras?

Det hoppas jag eftersom det kan bli tvärtom om någon månad.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Jag undrar vad som hände med de 75 miljoner kronor som herr statsminister utlovade till handtvättskampanjen. Har broschyren fastnat i normgranskningen eller hbtq-certifieringen?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Enligt Tegnell smittades de som dör idag för 4 veckor sedan. Ca 60
personer har dött i Stockholm. Enligt Sydkorea, Trump och Merkel ligger dödligheten på ca 1%, och de har också experter (FHM har inte uttalat sig om dödlighet vad jag vet).

För 4 veckor sedan (jag säger snarare 17 dagar sedan, men vi räknar efter Tegnells siffror här) så utgjorde alltså 60 personer 1% av de smittade i Stockholm= 6000 personer. Smittspridningstakten för Sverige kan vi idag utläsa ur vår svenska kurva, vilket ger en fördubbling var tredje dag. Ungefär 10 fördubblingar blir det, alltså täcks hela Stockholm med råge.

Räknar vi istället efter internationell expertis får vi 6000 med en fördubbling var tredje dag i 17 dagar, dvs ca 6 ggr vilket ger 384.000 smittade.

Om 17 dagar har vi facit. Det vi har idag är facit över hur det såg ut för 17 dagar sedan.

Folk jobbar hemma och rör sig inte ute i samma utsträckning. Inte säkert att smittspridning såg likadan ut för fyra veckor sedan som för två veckor sedan. Vi vet inte, men förhoppningsvis har isoleringen lett till att spridningen minskat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Den som suttit intill en smittad på flyget hem från Italien ringdes upp och kallades in för provtagning.

Men taxichaufförerna som körde hem sportlovsresenärerna från Alperna körde på som vanligt. I norra Stockholms utsatta förorter gjordes inga coronatester.

Tragiskt att man gör skillnad på folk.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tramsiga troll. Om nu smittan är så himla svår att stoppa, hur förklarar du att vi har dubbelt så många dödsfall som Japan, tio gånger fler än Finland och 150 gånger fler än Nya Zealand?

Nej, just det, du förklarar ju aldrig något. Det är ju så mycket enklare att ignorera fakta och bara posta samma korkade sarkasmer om och om igen.
Nej, jag kan inte förklara varför inte alla länder har exakt samma antal smittade, Men skulle dock se det som mer förvånande om alla hade det.

Hur förklarar du att smittan har lyckats sprida sig till alla länder i hela världen när det är så lätt att förhindra?

Är det här den sista pandemin tror du? Nästa gång det dyker upp ett virus så är det bara att alla gör som Somalia så är faran över?
Senast redigerad av Ipsi 2020-03-30 kl. 19:26.
Citera
2020-03-30, 19:24
Medlem
Coronatest långt bak i näsan. Fy fan, måste vara obehagligt.
Jag har sett att vissa testas i halsen (på bild i svensk media).
https://twitter.com/DrPeckPNP/status/1244062665535864832
Citera
Medlem
fernebos avatar
Fram till idag så har 8358 vårdanställda i Italien bekräftats vara smittade.

Många har drabbats av svår sjukdom (vilket man tror har att göra med virusnivåerna vårdanställda exponeras för) och hela 63 läkare har avlidit. Nästan en fördubbling på en vecka.

Ser inte så ljust ut för svensk vårdpersonal som nu jobbar med bristfällig skyddsutrustning.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/30/news/coronavirus_in_italia_contagi_news_situazione-252663862/?ref=RHPPTP-BH-I252711716-C8-P1-S4.4-T1
Senast redigerad av fernebo 2020-03-30 kl. 19:34.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victore
Men snälla du,tror du att personal på IVA sjunger och dansar idag..fyfan vad äckliga människor det finns.

Folk hanterar kriser på olika sätt. En del sansat och bra andra får tokspel.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Innebär termen "per capita" något för dig?

Fast vid samma tid var nästan alla fall lokaliserade till Lombardiet med samma invånarantal som Sverige. Hur skall man räkna egentligen?
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Innebär termen "per capita" något för dig?

Tja, Lombardiet har 10 miljoner invånare likt Sverige.
Citera
2020-03-30, 19:25
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Om det blir aktuellt att skicka patienter från Stockholm till andra län, hur skulle boende i de länen ta det? Skulle det välkomnas och tolereras?

Vissa här i tråden skulle bli skogstokiga men gemene man ute i landet skulle inte ens reflektera över patientens härkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in