2020-03-30, 18:13
Medlem
Unga vuxna i riskzonen för att behöva intensivvård rapporterar HBL. Dags för FHM att sluta tjata om gamla och sprida falsk trygghet hos yngre.

https://www.hbl.fi/artikel/viruset-overraskade-forskarna-ocksa-unga-behover-intensivvard/
Citera
2020-03-30, 18:14
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Norge har ju färre döda under hela krisen än vad Sverige rapporterar in idag. Räcker det som ett tecken?

Nej det är alldeles för tidigt att dra slutsatser kring det: Det beror helt och hållet på var i smittspridningen man är, vilka grupper i samhället som har drabbats såhär långt etc, etc.
Citera
2020-03-30, 18:14
Medlem
Hur länge kommer krispaketen/tilläggsbudgetarna fortsätta innan ladorna är tomma?
Citera
2020-03-30, 18:15
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Visst är det så. Men vilken andel döda kan ses som normal för att dom har 10% av befolkningen? Om 90% av dödsfallen hade skett i Sthlm, hade det fortfarande varit normalt för att 10% av Sveriges befolkning bor där? 99%, 80%, 70%?

Det är en omöjlig fråga tyvärr, för många variabler att ta hänsyn till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Bara jag som finner det lustigt att både Kina och Ryssland klarade sig ur det här förvånansvärt bra? Vi ser hur snabbt det har spridit sig i USA, och där var de förberedda på det, men i Kina, där man till en början försökte mörklägga viruset och sedan ljuga om allvaret, så blev spridningen minimal. Så äckliga som kineser är när det kommer till hygien så borde flera miljoner ha blivit smittade innan regimen ens hann agera med restriktioner och karantän.

Antingen så ljuger de om antalet insjuknade, eller så ligger de bakom smittspridningen och släppte lös den som hämnd för USAs handelskrig samtidigt som de själva sitter på ett vaccin. Vilket som så kan man i alla fall utesluta att Kina vill västvärlden väl med tanke på att de säljer trasig skyddsutrustning och coronatester som visar fel resultat. De vill se en ökad spridning.

Jag hoppas verkligen att väst har stake nog att ställa Kina till svars när det här är över.

På snudd totalitära diktaturer är såklart bäst rustade för sånt här!
"LÅS IN DIG ELLER DÖ".
Jag tror faktiskt inte det fifflas med siffror. Vill såna nationer få något gjort så görs det.

Iran- där har du ett land som mörkar dock.... deras siffror är komiska att läsa.

Men ja efter detta hoppas jag på ett WW III där Kina utplånas.

Eller sanktioner
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Italien rapporterar 812 nya döda idag
- löst twitter

11,591 döda då hittills, tack för infot..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Naturligtvis kommer glesbefolkningen och singelhushållen rädda hans skinn. Hade han opererat kring medelhavet hade han utplånat halva befolkningen.

Det börjas redan.

Du har inte funderat över att fhms strategier är baserade på våra egna förutsättningar? Vi är inget medelhavsland så varför skulle vi agera som om vi vore?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Här talas det om 28.000 kremeringar bara på en månad.

Locals in Wuhan believe 42,000 people may have died in the coronavirus outbreak there not the 3,200 claimed by Chinese authorities

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8165717/Locals-Wuhan-believe-42-000-people-died-coronavirus.html

Läste att lokalbefolkningen säger ungefär "myndigheterna släpper nog ut sanningen lite i taget", "undanhåller de verkliga siffrorna för att skydda oss" o.likn. Helt övertygade om att de styrande naturligtvis gör rätt och det bästa för folket. Ungefär som medelsvensson är övertygad om de styrandes förträfflighet alltså.
Citera
2020-03-30, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har inga som helst bevis för att Tegnell inte är tillsatt för sina meriter.
Jag tror Tegnell är övermeriterad, det är därför han så ofta har fel. Riktigt smarta personer förstår nästan ingenting.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det finns fler länder som fattat dumma beslut. Jag vet inte vad det har med Tegnell att göra. Jag gav dig exempel på länder som fattat klokare beslut (på ett tidigt stadium) och har klarat sig bra. Det vill du tydligen inte diskutera.

Ja, det skulle inte förvåna mig om till och med Somalia har bättre koll på vilka som reser in i landet än vad Sverige har. Vad jag sett, så har t.ex. länder som Ghana och Senegal screenat alla passagerare som anlänt och satt de med coronasymptom i karantän. Kan mycket väl vara därför de har färre konstaterat smittade än Sverige och färre dödsfall. Varför skulle det inte kunna vara så?

Ja, titta, Somalia har sedan 16/3 stoppat alla passagerare från Italien:
Anders har byggt upp Somalias smittskydd så det lär överleva allt.
Citat:
Tegnell i Somalia för att ge expertstöd

https://www.svd.se/anders-tegnell-har-rest-till-somalia
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Nu ser vi också tecken på att Danmark har förstått det meningslösa med de åtgärder som Sverige inte har vidtagit.

Vad bygger du det på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Pröva själv att vara under den press Anders har varit de senaste veckorna. Pröva det så får vi se om du du lyckas uttala dig hela tiden utan att göra ett enda fel. Mannen ska ha eloge för hur korrekt han uttalat sig i det stora hela.

De 98% befinner sig utanför denna tråd, och i och med att ni aldrig går ut kommer du aldrig stöta på dem, så jag förstår att det i din hägerpopulistiska världsbild ser ut som att alla hatar Tegnell och subbar till Fria Tider. Som tur är finns verkligheten som sätter er i ett obetydligt perspektiv, vilket är anledningen till att de aldrig kommenterar era konspiratoriska frågeställningar. Jag menar, har du frågat dig själv varför de aldrig tar upp era frågor? För ingen bryr sig om konspirationer utanför dessa trådar. Folk lever vanliga normala hälsosamma liv, jag vet att det är svårt för er att föreställa er.

Han har ju inte haft ett rätt

Ursprungligen postat av Pethuglin
Lite citat från experten/ ljushuvudet Anders Tegnell.

Det här är bara ett axplock av allt konstigt han har sagt Alla citaten här kommer från Aftonbladet. (Googlade Anders Tegnell Coronaviruset Aftonbladet)

Januari 20
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.

Januari 24
Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både sars och mers. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell. Detta trots att det nya viruset redan hunnit ta livet av 26 personer.

Januari 25
Europa har fått sina första fall av Coronaviruset.
Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Januari 29
Statsepidemiolog Anders Tegnell understryker att viruset ännu inte finns i Sverige, och att det därmed inte finns någon anledning att skydda sig här.

De allra flesta som smittas av virus har nära kontakt med en smittspridare, oftast i familjen eller i nära relationer, förklarar Anders Tegnell. Ute är det inte vanligt att man blir smittad, och virus klarar sig ofta väldigt kort tid utanför kroppen.

– Virus trivs inte i solljus. Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.

Hur mycket farligare är detta virus jämfört med vanlig influensa?
När det gäller den kliniska bilden, det vill säga hur sjuk man blir om man får viruset, verkar det vara ganska likt vanlig influensa, enligt Anders Tegnell.

Även om personer dör är det en ganska liten andel, och det är framför allt personer med allvarliga bakomliggande sjukdomar.

Jag har nyligen varit i Wuhan i Kina, vad bör jag göra?
[Om du har hosta och feber ska du kontakta vården via telefon och berätta om dina symptom och var du rest. Om du inte känner av någon hosta eller feber behöver du inte göra något, utan kan leva som vanligt.

Januari 31
I Sverige får mellan fem och tio procent influensa varje år. Tegnell bedömer att coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet, om man inte lyckas begränsa spridningen.
– Nu gör ju kineserna heroiska insatser för att begränsa spridningen,

Februari 1
Felaktiga uppgifter i bland annat en tysk forskningsartikel har orsakat förvirring enligt statsepidemiolog Anders Tegnell, som citeras av Sveriges Radio. Artikeln lät förstå att en person utan sjukdomssymtom spridit smittan vidare. Nu har Folkhälsomyndigheten bett Världshälsoorganisationen WHO förtydliga hur coronaviruset smittar.

Februari 2
I Sverige kommer de elva personerna att skjutsas till sina hem, där de sätts i det som Folkhälsomyndigheten kallar ”frivillig hemkarantän” under 14 dagar.
De får då instruktioner att undvika kontakt med andra människor så mycket som möjligt.

Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen. De har dessutom suttit helt isolerade i sina hem i Wuhan, säger Anders Tegnell. Pää

Februari 4
Hur många har blivit friska?
– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

Februari 8
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

– Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag.

Februari 13
WHO har hittills berömt Kina för hur landet informerat kring covid-19, till skillnad från sarsepidemin 2002–2003 då Kina länge mörkade antalet drabbade och döda. Enligt Anders Tegnell är det osannolikt att nationen återigen mörkar kring ett virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in