2020-03-30, 12:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej geniet Löfven kanske ska ta lite egna beslut.

Det kan man ju tycka och inte bara ducka bakom myndigheten. Det är ytterst regeringen som är ansvarig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Glada nyheter i svåra tider: Regeringen lägger 100 miljoner på att stoppa coronaspridningen, i tredje världen.

Vad bra. Finns det info om vilka delar av tredje världen? Stockholm? Åre? Förorter?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ska bli trevligt att lyssna till den dagliga presskonferensen klockan 14.

Jag hoppas (och tror) att Anders Tegnell följer upp de goda nyheterna från helgen, att antalet intensivvårdade personer har sjunkit kraftigt och att dödstalen sjunker kraftigt i Sverige. Toppen i epidemin passerades ju enligt Tegnell förra veckan, så nu vill det till att börja lätta upp några av de tuffa restriktioner vi har haft.

Och om det kommer upp diskussion om några åtgärder så är inte dessa effektiva, det är inte rätt tillfälle just nu, det är försent blablabla.
Citera
2020-03-30, 12:34
Medlem
Citat:
Hade jag några pengar kvar så skulle jag sätta dem på att FHM har bättre koll på läget i Sörmland än "någon här på forumet"

Så är det säkerligen. Läget i Sörmland är fö inte så bra. Vården går på knäna (surprise surprise), personalen tryter och det lånas folk mellan olika kliniker. Till sörmlänningens fördel kan sägas att glesbygd och allmänt introvert livsstil (större folkevenemang förutom sport är sällsynta) är + i dessa tider ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Påskhelgen börjar om ca 10 dagar. Finns ännu inga KLARA riktlinjer för detta. Är det fortfarande eget ansvar som gäller aka att folk kommer åka hej vilt över landet?

Stockholmare har redan börjat röra på dig. Folk på Österlen och i Falsterbo har irriterat sig på tillresta stockholmare som kommit ner.

Tekniskt sett är det redan försent för åtgärder åt stockholmarnas påskresande.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Sverige 2020 - Skiter fullständigt i sina medborgare och folk som jobbar inom vården. I Österrike gör man tvärtom .. Skillnad på stater och människosyn.

Vårdpersonal strider mot sänkta skyddskrav

Viss vårdpersonal ska numera kunna jobba med coronapatienter i kortärmat och utan munskydd, tycker regionerna. Vårdpersonalen håller inte med. Nu är det strid om skyddskraven för de anställda – mitt under viruskrisen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-30/vardpersonal-strider-mot-sankta-skyddskrav

Austria to Make Basic Face Masks Compulsory in Supermarkets

VIENNA (Reuters) - Austria will require the public to wear basic face masks in supermarkets, where they will be handed out probably from Wednesday in a bid to slow the spread of the coronavirus, Chancellor Sebastian Kurz said on Monday.

"As of the moment these masks are handed out in front of supermarkets it will be compulsory to wear them in supermarkets," Kurz said, adding that the aim in the medium term was for people to wear them in public more generally as well. The so-called MNS masks are below medical grade, he said.

https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-03-30/austria-to-make-basic-face-masks-compulsory-in-supermarkets
Vad konstigt. Jag var tvungen att besöka en vårdcentral förra veckan. I väntrummet rullade en film om coronaviruset och hur man skyddar sig. Viktigt att tvätta händerna sa de. Munskydd har däremot inget effekt, sa de.
Citera
Medlem
Man tycker detta borde varit spiken i kistan för världskommunismen men som vanligt lyckas man säkert komma undan med samma gamla argument "det var inte riktig kommunism" som vid alla deras åtskilliga folkmord.

Att vissa av er är så lurade att ni tror att bara 3300 dog i Kina, tragiskt Största anledningen till att Italien och Spanien blev så hårt drabbade var att man litade på CCPs fejksiffror.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Påskhelgen börjar om ca 10 dagar. Finns ännu inga KLARA riktlinjer för detta. Är det fortfarande eget ansvar som gäller aka att folk kommer åka hej vilt över landet?
Ja de verkar inte bättre.
"Fundera på om du verkligen behöver ut och resa i påsk" säger myndigheterna.
"Hmm... ja annars kan ja ju inte åka till min stuga, familj eller skidbacke" säger Stockholmarna.
Så de som vill resan tycker så klart att deras resa är nödvändig.
Spridningen i landet ökar redan nu, men efter påsk lär de sätta fart ordentligt, OM inte regeringen plötsligt kommer på att dom måste stoppa alla som vill ut i landet till påsk.
Citera
2020-03-30, 12:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Hade jag några pengar kvar så skulle jag sätta dem på att FHM har bättre koll på läget i Sörmland än "någon här på forumet"
Så du menar att Region Sörmland i sina egna dagliga uppdateringar (som jag länkat till) har fel i hur många som har avlidit av Corona!? Och att FHM vet bättre om förhållandena i Sörmland!?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Och om det kommer upp diskussion om några åtgärder så är inte dessa effektiva, det är inte rätt tillfälle just nu, det är försent blablabla.
Förra veckan? Redan 6 mars sa Tegnell att vi peakade.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej, man har inte låtit en epidemiolog sköta det. Man har låtit en myndighet på 500 personer sköta det. De jobbar för att främja folkhälsan på alla områden, och tar med allt i sina beräkningar, exempelvis ekonomi. De jobbar inte för att enbart få en så låg siffra på antalet coronasmittade som möjligt, eftersom detta hade varit extremt dumt.

Har du exempelvis tänkt på att om ekonomin kraschar så drabbas sjukvården ordentligt?
OM? Hur skulle ekonomin inte krascha? Vi har inte nationell ekonomi så att vi kan undvika krasch på egen hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi hade OMÖJLIGEN kunnat göra någonting de senaste veckorna för att inte få hit smittan. Tror du att Sverige bara kan stänga sina gränser genom en knapptryckning?

Att helt isolera ett land som Sverige skulle ta många månader och kosta biljoner. Om vi hade stängt ner all flygtrafik hade vi kanske fördröjt smittan med någon dag. Thats it.

Men ungefär 100 andra länder i världen hade inga problem med att stänga, vad gör Sverige så speciellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in