Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Det där med siffrorna från Spanien och Italien verkar ju oroande.
Jag tänker då på diskrepansen mellan onormalt hög dödlighet under mars månad i relation till hur många som officiellt förklarats döda i Covid 19.
Exempel: mellan 10 och 16 mars dör i snitt 794 personer i Stormadrid om man tittar tillbaka de senaste åren.
Men detta år har under samma tid hela 1318 personer avlidit, vilket är nästan dubbelt då många. Samtidigt är det endast 192 personer som förklarats döda i Covid 19.
Om man tar 1318 personer, drar ifrån antalet döda i snitt för en normal period i mars, liksom de som officiellt dött i corona, så står vi med en differens som indikerar en för mig oförklarlig överdödlighet på 524 personer.
Vad har de dött av? Är detta coronadöda som dött hemma utan att klassas som avlidna i sjukdomen? Eller vad fan handlar det om?
Samma stora mängd oförklarligt döda finns i andra spanska regioner och på platser i Italien där man släppt statistik.
Vad betyder detta för Sverige? Är det någon här som sitter på statistik på hur många som "normalt" dör i Sverige, månad för månad? När släpps siffrorna för hur många som avlidit under januari, februari och mars för detta år? Var finns siffrorna? Någon som vet?
Den här pandemin kan vara värre äv vad vi tror.
I det italienska samhället Nembro har 158 personer avlidit hittills i år (då artikeln skrevs). 35 döda i snitt tidigare år, plus 31 bekräftade Coronafall, ger en differens på 92 oförklarade dödsfall. Om alla dessa orsakats av Corona, har vi totalt 123 Coronarelaterade dödsfall. ~1% av samhällets befolkning har således dött enbart pga Corona.
Den spetsiga kurvan som det lilla samhället sett rasar nu snabbt ned mot normala nivåer, vilket antyder att de nått flockimmunitet.
Min slutsats: Istället för att oroa sig över krisrubriker som "flera gånger högre dödlighet än rapporterat" - för det är mer skrämselpropaganda än något annat - är det intressant att titta på vad flockimmunitet skulle kunna få för pris, rent konkret.
https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml