2020-03-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och frågan är då när bristningsgränsen är nådd. Gissningsvis olika för olika länder, men sannolikt inte tillräckligt länge för att utplåna viruset, som ändå kommer vara kvar i samhället och spridas när folk går ut igen. En lockdown är således helt meningslös, Tegnell fick rätt.
Men hur skulle det se ut i Italien utan en lockdown?
Citera
2020-03-29, 20:54
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och frågan är då när bristningsgränsen är nådd. Gissningsvis olika för olika länder, men sannolikt inte tillräckligt länge för att utplåna viruset, som ändå kommer vara kvar i samhället och spridas när folk går ut igen. En lockdown är således helt meningslös, Tegnell fick rätt.

Nej, men det finns väl ingen som tror sig kunna utplåna viruset oavsett vad jag vet så.
Och nej, Italien var nog tvingade i det läget, som Spanien nu. Det hade gått för långt utan några åtgärder. Fotbollsmatchen mellan Atalanta och Valencia var nog en riktig virusboom t ex, skulle aldrig ha spelats.
Annars är förstås en total lock down inget vidare, det tas ju bara till i nödfall, eftersom alla fattar att det inte är hållbart i längden. Andra länder gjorde det väl för att de såg hur illa förberedda de var, köpa sig tid så här i början, innan varenda sjukvårdssystem ser ut som i Lombardiet. Men det kommer givetvis att lättas på allteftersom.
Citera
Medlem
belfs avatar
Det blir intressant att se hur många som dött utan att testats för Coronan. Jag tror det finns ett stort mörkertal i döda.
Citera
Medlem
Gieseke har blivit intervjuad i Aftonbladet:

Avslutningsvis, är det något du vill säga till svenska folket?

– Stanna hemma om du känner dig dålig och vänta tills det går över! Om alla som kände sig sjuka var hemma skulle viruset försvinna på några veckor.

Så enkelt vore det alltså..
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det finns väldigt många läkare och virologer som håller med mig, men de får inte utrymme i media. Varför? Jo för media vill göra folk rädda så att "världsregeringen" kan utöka sin makt. Tvångsvaccinationer, borttagning av kontanter (för de smittar ju), samt en massa mer övervakning. Förmodligen microchippning i huden också, det har ju Bill Gates själv gått ut och sagt.

Här är en tysk läkare som förklarar det bra:

https://www.youtube.com/watch?v=p_AyuhbnPOI

Aha, det var där skon klämde... total foliehatt alltså. Ok, done with you.
Citera
2020-03-29, 20:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ökat 24 patienter på 11 timmar. Sen är ju inte siffrorna helt statistiska, men man kan ju gör en grov bedömning. Hur många patienter hamnar på intensiven en "vanlig" dag?
Enligt denna där det stod 329 har det ökat med 12st sedan kl 12:00 i dag.
Nu står den på 341.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Du har helt fel. Observera att FHM står för Folkhälsomyndigheten, inte "Coronastopparmyndigheten".
När man sysslar med folkhäsa måste man ta hänsyn till saker som t.e.x. "hur många friska unga män tar livet av sig om vi krashar samhällsekonomin", "hur många dör för att sjukhus måste skära ner" osv.

Om man har som enda syfte att stoppa Coronaviruset som är i princip ofarlig för nästan alla så gör man fel, men som tur är har man ett vidare perspektiv än så.
Kan inte direkt påstå att FHM inger förtroende:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Holland och Belgien verkar det inte gå sådär värst bra för. Någon som följt med hur de bägge länderna handlat under krisen och vad som gått fel?
Där har du hamnarna och fartygstrafiken där det största varuinflödet in i EU sker. Massor med sjömän som fört in coronan under flera månader säkerligen. Kanske ända sedan december.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Samhället fortsätter fungera. Mat i butikerna, varor fortsätter produceras, färre företag i konkurs, färre arbetslösa...

Hur funkar det i andra länder då? Kina/wuhan har väl haft mat hela tiden.
Vi har ju redan bra många företag i konkurs. Men hade haft ännu fler då.
Jag förstår verkligen att alla med samhällsbärande jobb inte bara kan vara hemma. Men det är alltså denna skillnad man pratar om, som vi gör annorlunda då?

Man vill dämpa följderna och kollapsen som väntar övriga länder?
Senast redigerad av granskottet80 2020-03-29 kl. 21:03.
Citera
2020-03-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Jag vill passa på att säga grattis till Fat Acceptance-rörelsen!

Utöver all diabetes och alla hjärtinfarkter som ni orsakar till vardags kan ni även lägga till "Död genom Corona" till listan över era bedrifter. Bra jobbat!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fetma-lyfts-fram-som-risk-oro-i-usa-nar-coronaviruset-sprids
Skönt att vi för en gångs skull kan tala öppet och ärligt om riskerna med övervikt. Tycker synd om de ungdomar som vilseletts av Lady Dahmer och liknande röster.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Samarbetet havererar när 1 land bestämmer sig för att ge upp, och låta viruset härja fritt. När 1 land har gett upp, så är det meningslöst för övriga Världen att försöka utrota sjukdomen.

Kina var det första landet som misslyckades, genom att dom försökte dölja epidemin. Men sedan så gjorde Kina en kraftansamling för att kväsa Covid-19, och omvärlden borde ha följt med i ansträngningarna. Vilket land var först att uppge att man ger upp ansträngningarna, efter att Kina hade bestämt sig för att försöka kväsa epidemin?

- Det är statsepidemiologens uppgift.

- Vi kan inte ha en statsepidemiolog vars enda arbete är att sitta och hoppas att nästa epidemi blir lika ofarlig som den förra. I så fall kan vi lika gärna vara utan statsepidemiolog.

- I så fall så har vi problem. Det kommer att uppstå farligare, och lömskare, sjukdomar än Covid-19.

- Detekteringen är svår. När en smittsam sjukdom har identifierats, så finns däremot ett system för att hantera epidemier: ha beredskap att snabbt stänga gränserna.

Dröjsmål att stänga gränserna kan icke accepteras. Att hålla gränserna öppna under pågående epidemi, bör betraktas som förräderi.

- Så länge som vi har politiker som vägrar att stänga gränser när det behövs, så kommer vi att drabbas av fler epidemier. Dessa politiker behöver väljarna byta ut. Jag vill se politiker och myndigheter som prioriterar folkets välbefinnande högre än öppna gränser.

Det handlar inte om att länder ”ger upp”. Otroligt många länder har inte resurser, kunskap eller ens intresse att agera. Det första landet utanför Kina med identifierad smitta var Thailand. Sen hände i princip ingenting i Thailand. Myndigheterna lade locket på i rapporteringen och sjukpersonal fick strikta förhållningsregler om att inte rapportera eller prata med någon. Först nu, för att följa allmän opinion och inte förlora ansiktet, börja Thailand agera. I vart fall på låtsas. Och två tredjedelar av världen ser ut ungefär så där. Har man lite koll på hur dessa länder fungerar så förstår man att smittokontroll är körd vid så pass smittsamma virus som detta.

Influensan är betydligt mindre smittsam och den har vi fortfarande ingen möjlighet att agera på. Trots att den varit känd så länge.

Men ja, det är troligt att det kommer att komma farligare sjukdomar än Corona. Corona oroar i vart fall inte mig så mycket som t.ex multiresistenta bakterier.

Jag tror vidare att du missförstår statsepidemiologens uppgift. Han är ingen dörrvakt. I sådana fall har alla i hans roll världen över misslyckats. Dessutom undervärderar du svårigheten i hans jobb. Vilket du inte är ensam om. I princip alla med i bästa fall rudimentär insikt tycker ju att det här borde vara enkelt och självklart.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
20% i Italien som helhet, den 17:e mars! 80% i LOMBARDIET, som är hårdast drabbat var det jag skrev. Den 17:e mars! De siffror de hade då var betydligt lägre än vad de haft sen dess, så de har alltså en överdödlighet på 100%+ i drabbade områden som Bergamo t ex.
Det finns en uppsjö "bevis" för att det dör betydligt fler än 1000 om dagen i Corona, för de hinner inte ens med att registrera alla som dör hemma längre.
Jösses alltså...

Som sagt, visst kanske det dör lite fler än normalt men det är fortfarande svårt att bevisa. 20% är ingenting. 80% jovisst, men det gäller fortfarande bara ca 100 människor. Hade gärna sett en liknande lista fast uppdaterad för dagens datum. Finns det? Om det visar 50% fler dödsfall än normalt så ger jag mig (kanske). Dock så tror jag läkarna i Italien och Spanien tar död på fler människor än normalt då de förgiftar dem med starka antivirala mediciner. Det är som att man behandlar människor utan cancer med stora doser kemoterapi. Även om de skulle haft en liten dos cancer i sig så hade många dött på grund av strålningen. Just detta tror jag sker i Italien just nu. Läkarna dödar folk som hade tillfrisknat av sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in