2020-03-29, 22:32
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Fy fan.

Svensk sjukvård har länge varit på dekis även innan corona-krisen.
Citera
2020-03-29, 22:32
Medlem
I USA pågår nu en debatt om hur mycket allmänheten bör få veta om coronapandemin.

Jag tolkar det som att siffrorna i New York börjat gå bananas.

https://www.nytimes.com/2020/03/28/us/coronavirus-data-privacy.html?action=click&module=Spotlight&pgtype= Homepage
Citera
2020-03-29, 22:33
Bannlyst
Här finns en lista över C-vitamin och innehåll i olika frukter/grönsaker, ni som pratar så mycket om att förebygga med just det.

http://matkalkyl.se/naringsamnen46.php
Citera
Medlem
Ett väldigt artigt meddelande från Ålands kustbevakning om att svenskar tyvärr inte längre är välkomna:

Citat:
Jag skulle så väldigt gärna vilja undvika en situation där en svensk medborgare, som normalt sett är väldigt välkommen hit, tar sig över Ålands hav bara för att bli avvisad här.

– I värsta fall måste man då försöka ta sig tillbaka efter mörkrets inträde. Det blir dålig stämning för alla parter av det och det skulle vi vilja undvika.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/alands-granspolis-vadjar-till-svenskar-kom-inte-hit/
Citera
Medlem
Nyfiken81s avatar
Hej på er! Jobbar på ett grupp boende där 5 personer bor.. igår åkte en av dom in med ambulans.. personen kunde knappt andas så hemskt! Prov togs på Corona och idag kom svaret positivt! Känns så jäkla skit allting. Livrädd att jag smittat ner mina gamla föräldrar som har kol/astma och får lunginflammation 2-3 ggr om året. Jag har noga symtom alls nu. Men många ur personalen är hemma med feber/ förkylning. Imorgon ska det handlas till boendet.. ska vi/ får vi göra det? Jag har jobbat två dagar väldigt nära brukaren. Tack för svar 😊 / orolig
Citera
2020-03-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tja, kanske, kanske inte. Vi får se i morgon.
Om man ska börja applicera kremlologiska metoder på världens kanske mest transparenta nation, vad ska vi då göra med siffror från övriga nationer??
Citera
2020-03-29, 22:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
En känga till Fhm från Carl Bildt på Twitter:

"Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat."

Länk: https://twitter.com/CBildt/status/1244346424143286273?s=19

Kom ett svar på det :

Peter Wolodarski
@pwolodarski
·
15m
Svarar
@CBildt
Undergräv inte sammanhållningen...
Citera
2020-03-29, 22:35
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Sveriges söndagssiffror är bara förebud om vad som komma skall under början av veckan. Hittills har vi konsekvent haft mycket högre dödstal på måndagar än på söndagar, vad det nu kan bero på....

Att det är så konsekvent beror på att vi bara haft 2 måndagar med döda i Covid19. Men vi får väl se imorgon. Blir det ett hopp uppåt igen så beror det ju uppenbart på att rapporter om döda inte kommer ut på helgerna.
Citera
2020-03-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
En känga till Fhm från Carl Bildt på Twitter:

"Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat."

Länk: https://twitter.com/CBildt/status/1244346424143286273?s=19
Känns väldigt ovant och konstigt, för ett rysstroll som mig, att för en gångs skull vara helt enig med Wolodarski och Bildt.
Citera
2020-03-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
60-80% av IVA-patienterna i Holland har varit överviktiga (obese).
Det är säkert så - MYCKET FETT gör att man får högre blodtryck.
Fett belastar också levern, som i sin tur är del i immunsystemet.

Minska fettet - passa på att fasta nu i fastan.
Citera
2020-03-29, 22:37
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Sveriges söndagssiffror är bara förebud om vad som komma skall under början av veckan. Hittills har vi konsekvent haft mycket högre dödstal på måndagar än på söndagar, vad det nu kan bero på....

Det är väl så att rapporteringen släpar för vissa regioner? Alla ser det inte som första prio att rapportera, utan snarare att försöka rädda liv. Finns väl också en poäng med att va säker på det man rapporterar, dvs inget man vill slarva med efter ett långt pass. Kan väl också va så att de e en viss "chef" som är den som får rapporterna och att hen inte jobbar söndagar? Svaren kan vara många men gissar att det inte är fler som dör på måndagar än söndagar. Döden kan inte veckodagarna, inte sist jag frågade honom iaf.
Citera
2020-03-29, 22:37
Medlem
När det nu visar sig att staten har väldigt få resurser att samordna och få konkreta åtgärder att kommunicera kring så bli det väldigt mycket ord och diverse uppmaningar. Myndigheterna verkar enbart fokusera på att försöka kommunicera sig ur krisen. Kanske har olika kommunikations och pr- byråer alltför mycket inflytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in