2020-03-29, 21:20
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Agenda nu på SVT2

//Skalman
Tack.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Visst är det så! Ta tempen på folk på stan (när alla smittade inte ens får feber) och bespruta hela städer med desifcerande medel verkar vara standardåtgärder i U-länder där politiker vill visa handlingskraft. Såg även en bild från Jordanien på en vakt med maskingevär och full hazmatsuit som stod och vaktade någon byggnad i en annars helt folktom stad. Jävligt illustrivt för hur många länder verkar agera just nu... Totalt meningslösa åtgärder i det stora sammanhanget.

Vår egen svenska dogm att tvätta händerna hör säkert också till kategorin verkningslösa åtgärder men är åtminstone billigare och miljövänligare än att dränka en hel stad i kemikalier.

I andra sidan av spektrat har vi de som inte gör någonting alls och förnekar virusets existens. Typ Lukatjenko i Vitryssland som nyligen gick ut och påstod att corona inte kan överleva i ishallar.

Det som iofs är bra med det där är att man får sig många goda skratt. . Även om det egentligen är tragiskt naturligtvis. Men vissa saker är helt enkelt övermäktiga att slåss mot.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Se vad han säger mer senare så ser du att den logiken, som han drar till absurdum och mot all gängse fakta, finns där endast för att han tror att allt är fejk för att "världsregeringen" ska få utöva mind control på oss... jo, på riktigt.
Jo jag har läst, och som sagt jag delar inte uppfattningen över lag. Men jag anser ändå att det finns en liten poäng där i runt det jag pekade på.
Citera
2020-03-29, 21:21
Medlem
Talespins avatar
Det är helt jävla otroligt att kineserna redan är i full gång med dessa äckliga marknader igen.

Någonting måste hända med tjing tjong snart. Det här håller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Ok, aldrig hört! Men tack för din förklaring.

Tro inte allt du läser på internet..
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag hoppas verkligen också att din framtida bild av situationen inte blir en sanning.
Det kommer att öka. Det tror jag. Men jag hoppas det inte blir lavinartat.
Hur länge tror du de som stängt ner helt måste ha det stängt. Hur länge klarar ett land av att '"slå av strömmen helt" någon gång måste de ju slå på strömmen igen. När skall de slå på strömmen. När dödsantalet hamnar på en om dagen. Eller skall msn då tänka. Det blir fortfarande en om dagen. Smittan kvarstår.
Eller skall man ha det nedstängt tills ett vaccin kommer.
Samhällsekonomin skulle ju krackelera om man satte allt i karantän, stängde ner allt osv.
Då kommer det inte ens att finnas någon samhällsekonomi att prata om eller också blir det något man endast pratar om eftersom det endast ligger en hundralapp kvar i kassaskrinet.

Det är ett dilemma, ingen tvekan om det. Jag tänker att man borde stänga ned i 4-10 veckor under mycket strikta former. Endast samhällsviktig verksamhet får hålla öppet. Folk får enbart gå ut i mindre grupper för att handla mat såsom i Tyskland. Den social distanseringen måste vara total. Hårda straff för att bryta mot reglerna. Sedan måste masstester utföras liknande dem i Sydkorea. Det handlar om att till varje pris få kontroll över smittan.

Det vi lever i nu är på ett sätt också ohållbart. Smittan kommer bara gå runt, runt. Vi kan inte ha tusentals och åter tusentals människor som vecka efter vecka, månad efter månad och närmast år efter år ligger intagna på intensivvårdsplatser inom vården. Vad kostar inte det? Vart tar tilliten i samhället vägen? Den här smittan kommer inte försvinna av sig självt.

Om jag får gissa lite tror jag vi går mot en situation som i Italien. Det sociala priset kommer bli så högt att regeringen tvingas ta till dessa drastiska åtgärder. Det tragiska är att man hade kunnat göra det redan från början och därigenom skonat tusentals liv, men nu valde man inte den vägen. Jag tror vi alla hamnar i masskarantän ändå trots allt. Det blir för magstarkt att plocka upp lik i varenda gathörn. Tänk dig vilka scener som kommer att utspelas. Jag bävar verkligen för framtiden.
Citera
2020-03-29, 21:22
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har läst en siffra från Italien att 46% avled. Men den siffran är ju inte statisk.

Nu hörde jag att dr. Fauci ska ha förvarnat om att mellan 100.000 och 200.000 amerikaner kommer dö. Jag gjorde en primitiv omräkning för Sveriges befolkning och då blir det 3.000 till 6.000.
Citera
2020-03-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Igår vid lunchtid var parkeringen lika full som alltid, dvs smockat hela IKEA fram till Stadium och sen tunnas det ut med bilar mot Barkarby Outlet. Elgiganten och Max på andra sidan vägen hade endast ett par lediga platser. Vid Bauhaus ett stenkast bort packade folk släpkärrorna med brädor och fyllde bilarna med trädgårdsgrejer.

Bra då kanske dör alla statsborna och vi i skogen ska slippa försörja de
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Finns möjlighet att Covid-19 kan bli inledningen till bättre ekonomi? Kan Covid-19 få svenskarna att inse värdet av självförsörjning? Kan Covid-19 få Sverige att börja bygga upp industrier igen, och därmed förbättra ekonomin?

(Och miljön blir bättre ifall industrierna lämnar Kina och återvänder till Västvärlden.)

Det är upp till politikerna, så det gäller att rösta rätt.

Sen håller nog Kina på med stark lobbing att behålla det som "det är". Gratis sjukvårdsartiklar ges som samtidigt man kan ta tiofalt pris för annat som världen lider nöd utav.

När det akuta är över, så håll ögonen öppna för vänliga artiklar om Kina, skrivna av korrupta journalister som vill "hålla som det är".
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag motsäger inte något av detta, jag hävdar inte att vi kan utvärdera allt ännu alls. Jag försökte bara få en, som jag nu vet, total foliehatt att fatta att det inte är en förkylning och att folk visst dör av covid-19 i Lombardiet, Spanien osv.
Dessutom är generationsboendet väldigt begränsat i norra Italien, det vet jag first hand, har varit där mycket. Däremot har de urusel luft, röker på tok för mycket och umgås alldeles för nära (för en lätt asocial svensk). Klart sånt spelat in.

Ännu så länge bottnar diskussionen i subjektiva bedömningar, några trender eller fastställda tal finns inte, ta Tyskland som exempel enligt de siffror som presenteras ligger dödligheten nu på 0,8% och då är mörkertalet okänt. Jag nedtonar inte riskerna utan pekar på perspektiven som gått förlorade, medvetandet i den yngre befolkningen om farliga sjukdomar finns inte, det har gått 50 år utan en riktig pandemi. Förr var mässling vardagsmat, den äldre generationen minns Asiaten 1957 och Hongkonginfluensan 1968, befolkningen var mindre, det hindrande inte att 2-4 miljoner strök med.

Hur som helst, det krävs inte mycket för ett virus att vara dödligt för multisjuka personer i 80 års åldern, speciellt ett nytt virus.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det är helt jävla otroligt att kineserna redan är i full gång med dessa äckliga marknader igen.

Någonting måste hända med tjing tjong snart. Det här håller inte.
Världens samlade arméer mot Kina kanske..
Citera
2020-03-29, 21:24
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Norge börjar vackla om karantän.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e80c934b35a5a00184f272b?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet

Nei. Saken er at en del kommuner særlig i nordnorge har sine egne karanteneregler, i tillegg til statens direktiver. Disse er mye strengere, stengte kommunegrenser og så videre. Diskusjonen går om de har lov til dette, eller om de må rette seg etter staten. Så langt har de beholdt sin rett til egne regler for seg i tillegg til statens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in