Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Jag hoppas verkligen också att din framtida bild av situationen inte blir en sanning.
Det kommer att öka. Det tror jag. Men jag hoppas det inte blir lavinartat.
Hur länge tror du de som stängt ner helt måste ha det stängt. Hur länge klarar ett land av att '"slå av strömmen helt" någon gång måste de ju slå på strömmen igen. När skall de slå på strömmen. När dödsantalet hamnar på en om dagen. Eller skall msn då tänka. Det blir fortfarande en om dagen. Smittan kvarstår.
Eller skall man ha det nedstängt tills ett vaccin kommer.
Samhällsekonomin skulle ju krackelera om man satte allt i karantän, stängde ner allt osv.
Då kommer det inte ens att finnas någon samhällsekonomi att prata om eller också blir det något man endast pratar om eftersom det endast ligger en hundralapp kvar i kassaskrinet.
Det är ett dilemma, ingen tvekan om det. Jag tänker att man borde stänga ned i 4-10 veckor under mycket strikta former. Endast samhällsviktig verksamhet får hålla öppet. Folk får enbart gå ut i mindre grupper för att handla mat såsom i Tyskland. Den social distanseringen måste vara total. Hårda straff för att bryta mot reglerna. Sedan måste masstester utföras liknande dem i Sydkorea. Det handlar om att till varje pris få kontroll över smittan.
Det vi lever i nu är på ett sätt också ohållbart. Smittan kommer bara gå runt, runt. Vi kan inte ha tusentals och åter tusentals människor som vecka efter vecka, månad efter månad och närmast år efter år ligger intagna på intensivvårdsplatser inom vården. Vad kostar inte det? Vart tar tilliten i samhället vägen? Den här smittan kommer inte försvinna av sig självt.
Om jag får gissa lite tror jag vi går mot en situation som i Italien. Det sociala priset kommer bli så högt att regeringen tvingas ta till dessa drastiska åtgärder. Det tragiska är att man hade kunnat göra det redan från början och därigenom skonat tusentals liv, men nu valde man inte den vägen. Jag tror vi alla hamnar i masskarantän ändå trots allt. Det blir för magstarkt att plocka upp lik i varenda gathörn. Tänk dig vilka scener som kommer att utspelas. Jag bävar verkligen för framtiden.