2020-03-29, 21:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Tror ni det kommer ta 3-4 år innan ekonomin är tillbaka på samma nivå som i början av 2020?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kommer ta mycket längre tid, eftersom Sveriges handelspartners kommer vara så hårt drabbade.

- Finns möjlighet att Covid-19 kan bli inledningen till bättre ekonomi? Kan Covid-19 få svenskarna att inse värdet av självförsörjning? Kan Covid-19 få Sverige att börja bygga upp industrier igen, och därmed förbättra ekonomin?

(Och miljön blir bättre ifall industrierna lämnar Kina och återvänder till Västvärlden.)

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Alla de andra nordiska länderna har kvinnliga ledare. Sverige som ofta beskrivs som ett väldigt feministiskt land har aldrig haft en kvinnlig statsminister.

- Feministisk är inte samma sak som kvinnlig. Jag välkomnar bra kvinnliga politiker. Men jag är motståndare till feministiska politiker. Jag är motståndare mot både kvinnliga och manliga feminister.
Citera
2020-03-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vanliga ålderrelaterade sjukdomar. Allt från cancer till hjärtinfarkt till förkylning. Och i vissa fall även Corona. Multisjuka 80-åringar är väldigt sköra och även ett litet virus kan ibland få bägaren att rinna över. Det dör dock inte 1000 per dag p.g.a. Coronaviruset. Det finns absolut inga bevis för detta. Du skickade länkar som skrev att dödssiffran hade gått upp med 20% mot normalt. Hade 1000 dött i Corona så borde den siffran legat på 50-60%. Sedan kan man inte slå ut en dag i mars månad mot snittsiffran per år heller. Under vintern sker ofta fler dödsfall, och vissa år/månader kan det gå upp lite extra.

Som sagt, jag tror det finns folk som dör av Coronaviruset. Men det är absolut inte 1000 om dagen (i Italien). Kanske 50 personer.
Antyder du att läkarna och världens forskare inte känner till skillnaden mellan cancer och covid-19?

Vilka siffror är det du sitter och ruvar på som går emot forskarnas slutsatser? Varför delar du inte med dig så att hela världen kan utbrista ”Haha åh! Just det! Det är ju såhär varje år. Det glömde jag!”

Du säger att såhär många brukar dö. Vill du då vara vänlig och visa några videoklipp från Italien från alla föregående år lastbilar forslar döda från sjukhusen?

Varför är inte sjukhusen och bårhusen redo om detta sker varje år?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-29 kl. 21:13.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du menar alltså att det är normalläge i Italien, detta. Ungefär som vid ett dåligt influensaår.

Resultatet av att stirra på siffror och försöka förena dem med vad hjärnan kan ta emot...

"Allt är ungefär som vanligt i Italien. Rotera!"

Jag vet inte om det är normalt eller inte. Jag har inte sett starka bevis nog för att det inte är normalläge. Lite fler dödsfall än normalt, yes. Men inte 1000 fler än normalt.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vågar vi sammanfatta söndagen som en relativt bra dag?

Ja, men pga helg som är heligt i sverige är det inte omöjligt att det kommer mer uppdateringar imorgon som beror av t.ex iudag.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag tror definitivt inte att det som sker i Italien eller Spanien är bara strax över normaltillståndet.. men lite kan det väl ändå ligga i resonemanget? Om man tittar tillbaka om ett par-tre år på antalet döda.. Dvs att Corona-viruset "tippat några över kanten" som ändå skulle dött i år eller de närmsta två åren. Alltså att man kanske kan se en minskad årlig dödlighet de kommande åren. Det är ju inte otänkbart.

Så är det såklart, bland de äldsta. Jag menar är du 80 så har du oftast inte så många år kvar, så visst kommer det vara färre dödsfall där kommande år (om inte nån ny pandemi slår till osv).
Men det är ju inte poängen riktigt. Nu har ju ändå de gamla inte fått tillgång till en respirator på säkert två veckor eftersom såpass många yngre blir allvarligt sjuka. Inte procentuellt sett till hur många som är smittade förmodligen, men mer än tillräckligt för att sjukvården ska vara i totalt katastroftillstånd.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Du har helt fel. Observera att FHM står för Folkhälsomyndigheten, inte "Coronastopparmyndigheten".
När man sysslar med folkhäsa måste man ta hänsyn till saker som t.e.x. "hur många friska unga män tar livet av sig om vi krashar samhällsekonomin", "hur många dör för att sjukhus måste skära ner" osv.

Om man har som enda syfte att stoppa Coronaviruset som är i princip ofarlig för nästan alla så gör man fel, men som tur är har man ett vidare perspektiv än så.

Jag förstår hur du tänker, men jag delar inte din analys, eller framförallt inte dina slutsatser. Jag förstår att man vill värna folkhälsan även i en nedåtgående ekonomi, men regeringen kan faktiskt gå in med stödåtgärder. Det finns länder som varit i krig i många många år, utan att befolkningen tagit livet av sig. Ska vi låta smitta ned hela befolkningen kommer kanske 100-200 tusen människor att dö. Det är också ett skapligt högt socialt pris. Vi kommer få barn som blir av med föräldrar, kanske bägge sina föräldrar. Många kommer förlora någon de känner.

För mig känns det som Sverige gav upp innan man ens börjat. Allt för att rädda ekonomin. Förklara gärna för mig varför nästan inget annat land i hela Europa väljer den väg som Sverige har valt? Tror du inte de också skulle vilja värna ekonomin?
Citera
2020-03-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag känner väl mest utav tillit till hela processen. Förberett mig mentalt på det värsta scenariot.
Sveriges sätt att hantera det hela behöver absolut inte bli det bästa det kan ju även bli det sämsta.
Jag är inte direkt någon expert på smittor, pandemier mm men det är ju Tegnell och hela hans arbetslag om man säger så. Kan aldrig tänka mig att de skulle riskera att utsätta folket för massdöd.
I början tyckte jag att de exprimenterade med oss. Utsatte oss för en fara men nu kan jag ju se efter fler veckor med föhållandesvis några döda att det skulle sett konstigt ut om vi satt i karantän och hela Sverige stannat upp. Man har istället satt riskgrupper i karantän och ber också folket att hjälpas åt och vi gör det direkt
Jag ser just nu att man agerar mer efter ett bestämt mönster. Antagligen har de redan strategier iordningställda där man undan för undan kommer att agera.
I Sverige gör man tvärtom. Börjar smått och följer sjukdomens utveckling.
I många andra länder slår man till stort från första början men ändå dör det många.
Orkanen man pratat om i fler veckor är en svag bris ännu, trots alla stormvarningar.
Vi får se när allt är över hur allt blir. Ingen vet förrens efteråt om det nu blir något efteråt än på ett tag.
Härligt att se att det fortfarande finns fragment av iq kvar i den här tråden. Först när allt är över kan man reflektera över vilken förlorare som förlorade minst. Men tycker redan mkt tyder på att Sverige valt den rätta, mer sansade strategin. I andra länder börjar strax polettet trilla ned, att det är omöjligt att upprätthålla ett samhället i lockout i 2-3 år...
Senast redigerad av jerka11 2020-03-29 kl. 21:10.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Där har du hamnarna och fartygstrafiken där det största varuinflödet in i EU sker. Massor med sjömän som fört in coronan under flera månader säkerligen. Kanske ända sedan december.

Länderna är dessutom väldigt tättbefolkade.

Och inte fan har stängda skolor och lookdown hjälpt dem heller, bara totalramponerat deras ekonomi.

Dock lär de nå tillväxttoppen ganska snart. Men sedan kommer ändå nya fall att fortsätta att trilla in och belasta en redan hårt ansträngd sjukvård. Inte förrän närmare 0,7 procent av 60 procent av befolkningen där tvingats att söka sjukhusvård för covid-19 så är det nästsn över, då man närmar sig flockimmunitet.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
VITRYSSLAND. Landets president, Aleksandr Lukasjenko, tycks inte vara alltför bekymrad över det nya coronaviruset. Enligt Sky News motsätter han sig restriktioner och förbud och menar att invånarna ska hålla smittan ifrån sig genom bastubad och vodka.

Omg! 🤦 Vi lyckas nog iaf bättre än ett land. Stackars jävlar i Vitryssland!
Det hade varit en presskonferens jag skulle tittat på.. "Drick vodka. Basta." "Frågor på det? Annars avslutar vi dagens presskonferens"
Citera
Medlem
https://www.liveleak.com/view?t=CoHqg_1585433922

Läkare i Spanien berättar om en sjuk situation skrämmande lik italien 2 veckor sen... Spanska myndigheter har tvingat YouTube att ta ner den där videon
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar inte riktigt din syn. För mig är det uppenbart att man sätter samhällsekonomin före. Jag tror att regeringen har tät dialog med FHM. Man närmast säger åt dem, vilka åtgärder de ska föreslå. Sedan hänvisar de tillbaks till FHM att man bara följer deras råd. En Folkhälsomyndighet borde ju sätta hälsan först, men här vill man stänga ned så lite som möjligt.

De länder som vidtagit åtgärder av mycket strikt typ såsom Italien och Spanien ligger några veckor före oss. Andra länder har sett hur det gått för dem och följt efter. De kommer nog få det lugnare. I Sverige ökar vi dag för dag och med exponentiell tillväxt (vilket vi sett hela tiden) går det att räkna ut vart vi är på väg. Om en vecka tror jag vi har ett vårdbehov på över 1000 personer i intensivvård och så många platser finns inte. Om 2-3 veckor kommer det se ut som i Italien. Kanske låter som ett skräckscenario men jag tror dessvärre att det är precis dit vi är på väg. Kan inte se varför vi inte skulle hamna där. Det känns närmast som en tidsinställd klocka.

Jag hoppas innerligt att jag har fel.
Jag hoppas verkligen också att din framtida bild av situationen inte blir en sanning.
Det kommer att öka. Det tror jag. Men jag hoppas det inte blir lavinartat.
Hur länge tror du de som stängt ner helt måste ha det stängt. Hur länge klarar ett land av att '"slå av strömmen helt" någon gång måste de ju slå på strömmen igen. När skall de slå på strömmen. När dödsantalet hamnar på en om dagen. Eller skall man då tänka. Det blir fortfarande en om dagen. Smittan kvarstår.
Eller skall man ha det nedstängt tills ett vaccin kommer.
Samhällsekonomin skulle ju krackelera om man satte allt i karantän, stängde ner allt osv.
Då kommer det inte ens att finnas någon samhällsekonomi att prata om eller också blir det något man endast pratar om eftersom det endast ligger en hundralapp kvar i kassaskrinet.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-29 kl. 21:11.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Då är det på sin plats att notera att män i Sverige i högre grad är överviktiga än kvinnor och att covid 19 dessutom synes slå hårdare mot män.

Jag antar att ni två är män. Har jag fel?
Är BMI gränserna för övervikt de samma för män och kvinnor? Män har ju avsevärt mycket mer muskler än kvinnor och ska vara mycket tyngre vid samna kroppslängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in