2020-03-29, 19:19
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag har inte gjort ett skit

Det är bra gjort av dig att inte ha smittat ner folk.
Citera
2020-03-29, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Är du tappad? en kurva som visar ANTAL DÖDA kommer ALLTID att peka uppåt om det kommer nya dödsfall, det är antal per dag som är intressant

+11 nya döda idag. Glöm inte att vissa regioner bara rapporterar 2ggr per vecka till FHM men släpper rapporter varje dag.

https://c19.se/
Citera
2020-03-29, 19:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag måste säga att jag tycker att regeringen gör detta bra. Mycket sikt ska de få sen för att de inte agerat proaktivt, men senaste veckorna har de överraskat mig.

Löfvens samarbete med Moon är också lovande och betryggande. Gott att se att regeringen nu kanske bestämt sig för att faktiskt regera! Kredit till S (mupparna får kred för att de ändå verkar ha vett att hålla mun för en gångs skull)!
Jag har också ändrat min inställning mot både regering och Tegnell bland annat.
Jag känner tillförsikt. Litar på att de tillsammans har strategiska lösningar som man tar till undan för undan.
Känns än så länge tryggt. Märker också att svensken i gemen är trygg mitt i det här vansinnet.
Jag hoppas verkligen att inte Sverige kommer upp i siffror 800 döda per dag.
Just nu ser det bra ut i Sverige men kan ju bli tusen gånger värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej. Beror väldigt mycket på hur detta hanteras i tidigt när de börjar återgå till det normala. 3-4 år kan det ta om det går mycket sämre än beräknat.

3-4 år är snarare vad det tar om det går mycket bättre än beräknat. Först kommer arbetslösheten stiga, mest i år och kanske nästa år. För att få fart på skutan kommer riksdag och regering låta statsbudgeten gå rejält back, troligen hundratals miljarder ett par år. När detta förhoppningsvis gjort att arbetslösheten börjar minska, så kommer arbetet med att få budgeten i balans. Vilket förstås kommer innebära ett gäng mindre populära åtgärder. räkna med att detta påverkar först jobb och sedan ekonomi för vanligt folk under hela 20-talet.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Bara jag som tycker det vore en bra idé?

Förmodligen en hel handfull arbetslösa domedagsprofeter i tråden som kommer hålla med dig.
Vi andra ser detta för vad det är, att det i princip är över nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hemska scener från Italien idag

https://www.youtube.com/watch?v=s2XHVkT7U88
Men förstår du dem ,hur de menar och känner idag .
Citera
Medlem
En sak jag inte förstår är exakt vad man menar med "vi gör rätt" jämfört med andra länder om vi har mindre spridning/dödsfall etc
Finns det NÅT positivt med att låta svenskarna göra som dom (vi) vill?
Vad exakt gör situationen bättre genom att inte stänga grundskolorna, sätta städer i karantän, inte sätta förbud på samlingar som bröllop osv. Pratar inte om ekonomin nu, enbart smittspridning/dödsfall.
Den enda skillnaden jag kan se är att äldre personer lever mer åtskilt/isolerat här jämfört med Spanien och Italien, om man jämför äldres livssituation. För övrigt så har vi typ samma siffror över en 10 dagars period. Men ändå.

Det var som sagt fullproppat på parkeringen i kungens kurva i dag, folk strömmande in och ut på Ikea och köpcentret. Det kan ju knappast vara positivt.
Senast redigerad av granskottet80 2020-03-29 kl. 19:24.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Alla de andra nordiska länderna har kvinnliga ledare. Sverige som ofta beskrivs som ett väldigt feministiskt land har aldrig haft en kvinnlig statsminister.

Det är bra att vi inför masstester. Hoppas vi nu har tillräckligt med test för det.

Sen tror jag att vi kommer att få se mer nedstängningar när nu smittan sprider sig i övriga delen av landet.

Masstester blir det inte med 100 000 tester i veckan. Tyskland kör de 100 000 om dagen. Det borde gå. Bosch har ett nytt snabbtest som är klart på 2 h. Men det är bra att M sätter press på regeringen. Stefan Löfven kan behöva vakna ur alkoholdimmorna.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
+11 nya döda idag. Glöm inte att vissa regioner bara rapporterar 2ggr per vecka till FHM men släpper rapporter varje dag.

https://c19.se/

Hoppet är det sista som överger domedagsprofeterna.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Nej inte nödvändigtvis, men att länka till två fall där mycket unga dött och kommentera det med att "det kryper ner i åldrarna" är mycket lätt att tolka som att man drar oskäligt stora slutsatser på få observationer och bortser från fenomenet Snuttis provade beskriva.

Jag håller dock med om att det var en olämpligt nedsättande ton i svaret i övrigt.
Okey missade tydligen en smiley - kryper till korset med denna då
Citera
2020-03-29, 19:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
4 dagar efter Kinas första dödsfall fanns bekräftade smittade i 3 världsdelar. Då hade viruset redan spridits i ca 3 veckor globalt. Sedan tog det ungefär en månad innan folk förstod vad de hade att göra med och insatser började diskuteras.

- Jag gör en jämförelse med brandförsvaret. Kan brandförsvaret sitta i en månad och diskutera huruvida man ska rycka ut till en pågående brand?

Brandstationens personal vill skynda sig att släcka branden, men brandmästare Tegnell är motvillig. Det blir livliga diskussioner hur man bör bekämpa branden, men överläggningarna får ta en paus när brandmästare Tegnell åker till Somalia för att hjälpa till att bygga nya brandstationer där. När Tegnell återvänder från Somalia, så undrar folk hur han kunde åka utomlands samtidigt som hemstaden håller på att brinna upp. Brandmästare Tegnell avfärdar kritiken genom att predika hur viktigt det är för Somalia att ha ett bra brandförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det var kört redan då. Ingen hade någon chans.

- När brandkåren till sist rycker ut, så konstaterar dom att det är för sent att göra någonting. Staden har brunnit ner. Brandmästare Tegnell förklarar att brandförsvarets vattensprutor kan inte bygga upp staden igen. Därför är det helt meningslöst för brandförsvaret att anstränga sig.

Brandmästare Tegnell observerar att ett hus som redan har brunnit, inte kan brinna igen. Därför utformar Tegnell en strategi som går ut på att elden får sprida sig, tills det inte längre finns något brännbart material kvar. Då kommer elden att slockna av sig själv, och brandförsvaret behöver göra ingenting. Brandsoldaternas liv blir bekvämare. Det enda dom behöver göra, är att åka runt och informera allmänheten om att samma hus inte kan brinna mer än 1 gång. Brandmästare Tegnell försäkrar att ingen behöver bekymra sig. Bränder kommer att slockna av sig själva.

Brandmästare Tegnell observerar att ett hus som redan har brunnit, inte kan brinna igen. Därför utformar Tegnell en strategi som går ut på att elden får sprida sig, tills det inte längre finns något brännbart material kvar. Då kommer elden att slockna av sig själv, och brandförsvaret behöver göra ingenting. Brandsoldaternas liv blir bekvämare. Det enda dom behöver göra, är att åka runt och informera allmänheten om att samma hus inte kan brinna mer än 1 gång. Brandmästare Tegnell försäkrar att allmänheten inte behöver bekymra sig. Bränder kommer att slockna av sig själva.
Citera
2020-03-29, 19:21
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Trevligt! Ju snabbare man kan börja sålla ut sjuka från friska, desto lättare känns det att försöka återgå till någon form av normalitet. Idag är det bara jobbigt att vara utomhus när man inte har en susning om det knallar omkring smittade omkring en, låt oss testa som fan tack.

Du kommer iofs inte veta det sen heller. Det är bara falsk trygghet. Men det kanske känns bättre. Alla läskigheter blir ju bättre om man blundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in