Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Min poäng är inte flygtrafik, utan att Europas länder har omfattande landgräns mot sina grannländer.
- Jag tänkte att det självklara strategin borde ha varit att hålla sjukdomen borta från Europa. Det är mycket enklare att stoppa resenärer från Kina, än att stoppa resenärer som rör sig inom Europa.
När sjukdomen hade fått fäste i Europa, så var det läge att ifrågasätta rörligheten även inom Europa. Senare, när det redan var för sent, så infördes begränsningar av rörligheten inom Europa.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Kina höll igen med nyckelinformation till mitten av februari.
- Vilken nyckelinformation hade Europa behövt för att kunna agera tidigare? När omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan, så borde flygtrafiken från Kina ha stoppats, i väntan på mer kunskap om hur man stoppar sjukdomens spridning.
Artiklarna som du länkade till, visar att Kinas myndigheter har agerat uselt. Men jag är inte förvånad över kinesiska regeringens metoder att kväsa oönskade budskap. Kinas regering gör som Kinas regering brukar göra. När problemet inte längre kunde döljas, så övergick regeringen till en annan favorit-metod: slå hårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Då var det redan för sent.
- När jag bedömer svenska myndigheternas agerande, så undrar jag vilken nytta tidigare information hade gjort. När Sydkorea drabbades av Covid-19, så varnade Sydkorea omvärlden: ta sjukdomen på allvar. Italien har varnat. Svenska myndigheter har inte lyssnat på varningarna. Med tanke på svenska myndigheters passivitet, så undrar jag: Hade det gjort någon skillnad ifall Kina hade varnat tidigare? Hade andra länder i Europa agerat annorlunda ifall dom hade fått varningar tidigare? Flygtrafiken fortsatte ju även efter att sjukdomen blev känd.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Kina hade inte kunnat hantera en epidemi heller, om man utan förvarning hade fått tusentals smittbärare i varenda provins ...
- Kina hade fått problem. Men Kinas regering hade bemött Covid-19 på samma sätt som dom bemöter andra motståndare: Slå hårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
... i en sjukdom som man inte ens kan testa för i början. Då hade man haft tjugofem Hubei på samma gång, utan buffertzon mellan.
- Ifall man inte kan testa, så borde första åtgärden vara att isolera.