2020-03-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dagens lägesrapport från Region Stockholm visar att ytterligare 119 personer är bekräftat smittade av coronaviruset. Det är 108 färre smittade än igår då 227 fall rapporterades i Stockholm.

Får väl ändå ses som positivt.
Om nu inte det beror på brist på test..

Många i Sthlm är i självvald karantän (ca 20 jag känner ) samt jättemånga har lämnat stan https://www.expressen.se/kvallsposten/oro-att-storstadsbor-ska-sprida-corona-pa-osterlen/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Hahahahaha herregud människa, du är ingen forskare vi vet det. Att du fotfarande sprider desinformation i tråden gång på gång utan att ha blivit avstängd är ett större mysterium än viruset självt.

Han är väl fritidsforskare (arbetslös) antar jag.

---

För övrigt är det ju inte klokt hur många som febrilt läser allt de kan hitta på nätet och söker selektivt fram det som ligger i linje med deras egen tro. Om det bara finns en antydan om att något skulle kunna vara på ett visst sätt så blir det enligt dem sanningen för hur det är. Den som säger emot eller ifrågasätter möts med krav på omvänd bevisbörda och ska bevisa det de själva inte behöver bevisa.

Den enda faktan som finns är att det inte finns någon evidensbaserad vetenskaplig forskning som med säkerhet kan säga hur det otvetydigt förhåller sig. Det finns alldeles för litet underlag för det och teorierna är ännu obevisade.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det kan väl inte vara samma som du rapporterade om igår? Har för mig att du sagt "Jag är forskare jag kan inte säga något utan ren fakta framför mig.".
Igår pratade du ju om någon mellan 27-29 år. Da sa väl inte något utan att ha ren fakta framför dig?

Jo det är det, läs inlägget.

Nöjd nu? Förstår du att jag sprider fakta och fösöker upplysa svensson nu?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Är det vitamin C och Zink som funkar mot virus?

Något annat man borde köpa i samma släng?

D-vitamin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Att antalet nya fall per dag minskar har förmodligen att göra med att IVA-platserna tagit slut. Sen lcykas regimtrogna media trolla om det till att regeringen och FHM gör rätt.

Misstänker också att antalet nya IVA fall har minskat pga av det du skriver. Och man har börjat att selektera vilka som behöver IVA mest.
Citera
2020-03-29, 16:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jo det är det, läs inlägget.

Nöjd nu? Förstår du att jag sprider fakta och fösöker upplysa svensson nu?
Men personen var ju inte mellan 27-29 år. Säg inte att du sa något utan att ha ren fakta framför dig?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Tror nog Covid-19 inte bryr sig speciellt mycket om gränser, så var vi ligger betyder nog inte speciellt mycket, om man inte bor på en öde ö, helt allena, kan jag tänka mig.

Och nej, har överhuvudtaget inget förtroende varken för myndigheter, politiker eller högre direktörer oavsett vilket land.

Ön behöver inte vara öde. De på Norra Sentinel lär klara sig.
Har funnits en del ställen som har klarat sig när epidemier har gått tidigare i historien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
ok, så hur många tror du att det blir imorgon ?

Ca 20st.
Medelökningen per dag ligger just nu runt 14%.
Mao för att kompensera för ej rapporterade idag så hamnar man på ca 20st imorgon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Tror ni det kommer ta 3-4 år innan ekonomin är tillbaka på samma nivå som i början av 2020?
Det kommer ta mycket längre tid, eftersom Sveriges handelspartners kommer vara så hårt drabbade.
Citera
2020-03-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Och då kan man börja roa sig med att strida om förklaringen. Är det de immmuna som märks, eller effekterna av utegångsförbudet?

En exponentiell utveckling är det dock alltjämt tal om även om derivatan minskar. Någon platå eller peak har vi ännu inte sett i något europeiskt land.

Även derivatan av en exponentialfunktion är exponentiell. Du får kass interpolering med exponentialfunktion nu i både Italien och Spanien, precis som förväntat.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min poäng är inte flygtrafik, utan att Europas länder har omfattande landgräns mot sina grannländer.

- Jag tänkte att det självklara strategin borde ha varit att hålla sjukdomen borta från Europa. Det är mycket enklare att stoppa resenärer från Kina, än att stoppa resenärer som rör sig inom Europa.

När sjukdomen hade fått fäste i Europa, så var det läge att ifrågasätta rörligheten även inom Europa. Senare, när det redan var för sent, så infördes begränsningar av rörligheten inom Europa.

Citat:
Kina höll igen med nyckelinformation till mitten av februari.

- Vilken nyckelinformation hade Europa behövt för att kunna agera tidigare? När omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan, så borde flygtrafiken från Kina ha stoppats, i väntan på mer kunskap om hur man stoppar sjukdomens spridning.

Artiklarna som du länkade till, visar att Kinas myndigheter har agerat uselt. Men jag är inte förvånad över kinesiska regeringens metoder att kväsa oönskade budskap. Kinas regering gör som Kinas regering brukar göra. När problemet inte längre kunde döljas, så övergick regeringen till en annan favorit-metod: slå hårt.

Citat:
Då var det redan för sent.

- När jag bedömer svenska myndigheternas agerande, så undrar jag vilken nytta tidigare information hade gjort. När Sydkorea drabbades av Covid-19, så varnade Sydkorea omvärlden: ta sjukdomen på allvar. Italien har varnat. Svenska myndigheter har inte lyssnat på varningarna. Med tanke på svenska myndigheters passivitet, så undrar jag: Hade det gjort någon skillnad ifall Kina hade varnat tidigare? Hade andra länder i Europa agerat annorlunda ifall dom hade fått varningar tidigare? Flygtrafiken fortsatte ju även efter att sjukdomen blev känd.

Citat:
Kina hade inte kunnat hantera en epidemi heller, om man utan förvarning hade fått tusentals smittbärare i varenda provins ...

- Kina hade fått problem. Men Kinas regering hade bemött Covid-19 på samma sätt som dom bemöter andra motståndare: Slå hårt.

Citat:
... i en sjukdom som man inte ens kan testa för i början. Då hade man haft tjugofem Hubei på samma gång, utan buffertzon mellan.

- Ifall man inte kan testa, så borde första åtgärden vara att isolera.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Postar igen, har följt det här i några veckor.

Det du måste förstå är att det hela tiden adderas. Om du följer det dag för dag kan du se att det ökar hela tiden. Dvs data från 26 mars har sakta uppdaterats dom senaste dagarna, vilket indikerar samma beteende idag och fortsatt framåt. Vill du ha tillförlitlig data från idag måste du vänta ett gäng dagar och sen göra en avstämpling.

Hur menar du? De registrerar ju antal nya patienter per dag på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in