2020-03-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureJanzon
Vi fixar det här, fallen går ner och folk sköter den sociala distanseringen och sin handhygien. Vi har inga bassar med skarpladdade vapen som vaktar våra städer. Vi fixar det på rätt sätt

Tror jag också.

Jag vill bara ha mer information om läkemedlen som används. Sahlgrenska jobbar med både malaria- och ebolamedicin. Gör resten av Sveriges sjukvård samma sak?

Och hur är status med skyddsmasker? Läste på FB igår att Socialstyrelsen fick 200.000 FFP2-masker och att 100.000 till är på väg. Kan någon bekräfta?
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
-
Jag hade hoppats att någon hade kunnat förklara ungefär vid vilken tidpunkt det inte längre var möjligt att bekämpa viruset med barriärer och karantän. Var det omöjligt redan innan viruset hade anlänt till Europa? Eller var det Europa som tog beslutet att viruset är här för att stanna? Tvingas resten av Världen att leva med konsekvensen av Europas beslut? Retirerade smittskyddsmyndigheterna för tidigt? Missade myndigheterna den chans som fanns?

Finns någon som har insikt i detta?

4 dagar efter Kinas första dödsfall fanns bekräftade smittade i 3 världsdelar. Då hade viruset redan spridits i ca 3 veckor globalt. Sedan tog det ungefär en månad innan folk förstod vad de hade att göra med och insatser började diskuteras. Det var kört redan då. Ingen hade någon chans. Även Sydkorea, Kina och andra som tas upp som solskensexempel har ingen chans.

När myndigheterna beslutade att stänga Wuhan hann 5 miljoner lämna staden innan karantänen. Och det tog en månad innan man stängde Wuhan. Under vilken tid smittade människor flög världen över.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
När en regering arbetar mot kriminalitet med bullar och saft så förstår man att en sån regering inte har någonting att sätta emot vid en epidemi. Det är bara att hoppas att folk är snälla mot varandra och inte smittar.

Jag är med på vad du menar.

Det fetade är inte troligt, tyvärr just för att det inte kommer ut skarpa order.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ju breaking news on Ryssland lyckats utveckla ett läkemedel som stoppar viruset totalt i en människa.

Ska vara en vidareutveckling av Meflokin.

Ingen annan som läst om detta?
Läste att medlet hjälper som en droppe vatten vid ett långdistanslopp. Det är ju alltid nåt..
Citera
Medlem
joh80s avatar
SVERIGE. Fem nya fall av covid-19 har bekräftats i Västerbotten under helgen, rapporterar P4 Västerbotten.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om 60% av befolkningen smittas på kort tid hamnar vi där, fast då skulle 6 miljoner behöva smittas på drygt en månad. Det ser jag som omöjligt.

Att 250.000 svenskar ska göra en tur till IVA pga corona är där emot rimligt med nuvarande strategi, dock inte samtidigt.

Det är inte särskilt rimligt, det är ett möjligt absolut worst case i så fall. Och snubben pratade om att vi behövde dem om några veckor, samtidigt, att vi behövde så många platser, inte vårdtillfällen. Han är alltså ute och cyklar fullständigt.
Citera
2020-03-29, 15:14
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur kan det komma sig att AB på denna länken bara har 202 på IVA https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Det är dom som vårdas på IVA nu.

Andra länkar visar samtliga som har vårdats på IVA.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Så vad finns under denna sten ?

Tysk minister tok sitt eget liv
Thomas Schäfer, finansminister i delstaten Hessen, har tatt sitt eget liv fordi han var svært bekymret over den økonomiske krisen coronapandemien har ført til.

Hessen er delstaten der Tysklands finanssenter Frankfurt ligger. Både Den europeiske sentralbanken og tyske storbanker som Deutsche Bank og Commerzbank har hovedkontorer her

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/29/195663986/tysk-minister-tok-sitt-eget-liv
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Vad är då din anledning att göra en prognos om det redan finns tillgängliga prognoser? whats your point?

Nej jag tillhör inte dom som gissar och att göra det i antalet döda känns osmakligt, men min generella gissning om Sverige och Covid19 är att det är kört!

Anledningen är att jag vill hålla koll på läget! Jag vill veta vad vi har framför oss! Kunskap, om så via prognoser, är alltid bra!

Kolla alla de idioter som idag inte får tag i det de behöver i affärerna, till exempel. Hade de haft lite hjärna tidigare så hade de sluppit det problemet idag. Det är vad kunskap och analytisk förmåga ger.
Intelligens är en förutsättning för överlevnad. Ju högre intelligens, desto större chans i regel.

Varför är det osmakligt att prognostisera antalet döda? Det är ju något som ändå kommer att ske, jag kan varken bromsa det eller stoppa det. Tror du inte FHM prognostiserar antalet döda? Det kan du skriva upp att de gör. Och det gör även regeringen och andra instanser. Inget konstigt med det.

Men om din generella gissning om covid19 och Sverige är att det är kört, kan du inte istället ge oss din bild av hur det kommer att utvecklas? Istället för att klaga på andras visioner?
Citera
2020-03-29, 15:15
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Jag ser ingen minskning på IVA tycker det verkar vara en ökning/blir mer personer som ligger inne på IVA avd men jag kanske läser av fel?

Antal intensivvårdsfall Sverige:
25 Mars = 219 IVA
26 mars= 255 IVA
27 mars= 287 IVA
28 mars = 313 IVA
29 mars= 331 IVA (än så länge)

Går efter https://c19.se/
Det är just därför jag frågade.
Man måste (väl?) dra ifrån antalet patienter som skrivits ut (inklusive dödsfallen).

Jämför:
Det framgår INTE hur många patienter med Covid-19 som för tillfället ligger inlagda på svenska intensivvårdsavdelningar.

Vi har inte aktuella/fullständiga uppgifter om eventuella utskrivningar eller eventuella avlidna då det är fördröjning av dessa uppgifter från vårdgivarna
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
https://time.com/5811222/wuhan-coronavirus-death-toll/

5000 urnor med kremerad aska levererades till ETT begravningshem i Wuhan under 2 dagar. Finns många sådana begravningshem och fler leveranser väntas. NYT uppskattar det till minst 45000 urnor och en kines i videon säger att man nog kan lägga på en nolla på antalet döda, kanske 2. Så antingen

1, Antalet döda i Wuhan är betydligt högre.
2. De som dödades i "förebyggande syfte" räknas inte in i statistiken.
3. Rensning av dissidenter
4. Man delar upp askan så alla barnbarn får en urna med lite aska från morfar...
5. Man kremerade alla djur på marknaden också.
6. Produktionen av urnor höll igång ekonomin
7. Fake news.
8. Det är en vanlig influensa

Vad tror ni?

Kina fuskar och Tyskland fuskar, lita inte på officiella siffror/antalet avlidna från dessa två länder.
Tyskland fuskar, undrar ni förvånat? Ja, de sorterar de avlidna och skriver den underliggande sjukdomen som dödsorsak först och främst. Troligen för att siffrorna ska se bättre ut, folket ska vara lugn och för att Tyskland ska hyllas internationellt.
Senast redigerad av stone_sleeper 2020-03-29 kl. 15:18.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Haha tog du så illa vid dig, OM jag vill se prognos så letar jag upp en gjord av forskare och inte av en jag-svag amatör som du.
PS: Sluta spamma tråden med dina förkastliga prognoser, blir tröttsamt att se samma sak 10-20 gånger per dag.
Ha en bra dag!

Men länka då till dina professionella prognoser på antal döda i Sverige. Det finns ju SÅ många!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in