2020-03-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu stämmer ju inte den där bilden som svenska styrande försöker sprida, att alla länder gör olika. Istället gör, som också WHO rekommenderar alla andra länder runt om i världen rätt lika. Alla utom just lilla Sverige.
Det finns olikheter, WHO ger en rekommendation, implementationen blir en annan och faktiskt tillämpning en tredje tex, Italiens lockdown innebar att folk fick rasta hund och träna, vilket ledde till en marknad där hundar hyrdes ut och många rastade samma hund. Kroatien tillät folk att vistas ute men inte i stora grupper, typ promenera och träna. Men det ledde till fulla lekparker där alla ändå rörde på samma saker. Nu är parkerna avspärrade med tejp.

Tyskland lärde sig och förbjöd mer än 2 direkt rakt av.

Trots samma WHO rekommendationer. Skill afer finns ändå, dt är bara propaganda att hela EU/världen följer samma lagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Är det läge för Sverige att lätta på rekommendationerna redan nu när det ser ljusare ut?
Hur kan det se ljusare ut när kurvan går upp i Sverge?
https://twitter.com/StatistiskO/status/1244080696957829122/photo/1
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu trycker regeringen på folkhälsomyndigheten att " skyndsamt" ta fram fler coronatester.
Expressen.
En liten snäll order från regeringshåll.
Jag måste säga att jag tycker att regeringen gör detta bra. Mycket sikt ska de få sen för att de inte agerat proaktivt, men senaste veckorna har de överraskat mig.

Löfvens samarbete med Moon är också lovande och betryggande. Gott att se att regeringen nu kanske bestämt sig för att faktiskt regera! Kredit till S (mupparna får kred för att de ändå verkar ha vett att hålla mun för en gångs skull)!
Citera
2020-03-29, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Nej för fasen. Där är vi absolut inte ännu skulle jag vilja påstå.

Snart är vi där, tänk positivt och blicka framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tegnell har inte haft en siffra rätt.

Vad det handlar om är att de flesta svenskar slutat lyssna på honom. De tar till sig information från utländska experter istället.

Att Sverige klarat sig ganska bra hittills beror på social distansering, att landet är glesbefolkat, att boendeytan per person är ganska stor och att folkhälsan är ganska god. Möjligen beror det även på genetiska faktorer, men det är för tidigt att uttala sig om.

Inget av detta är Tegnells förtjänst.

Vi har klarat oss bra trots Tegnells beslut.

Jag är övertygad om att vi ekonomiskt har klarat oss väsentligt mycket bättre än länder som infört total karantän.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Åh herre min skapare! Turkiet fortsätter att stiga rätt upp som en raket och har gått från 0 upp till snart 10 000. Vilken dag som helst så kvalificerar dom till att bli det nya epicentret...
Ökningen beror på att de tog tillbaka och testade en del av de som hade tagit sig till Grekiska gränsen.
Citera
2020-03-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fast om man går efter vad folk vill så undrar jag om det inte skulle förbli öppet hus i Sverige. Medelsvensson vill överlag inte ha en nedstängning vad jag tycker det verkar som.
Nja kanske inte just nu, nu har en del av paniken lagt sig, men för ett år veckor sedan när Italien hade mest fokus så var det väl ganska högljudda protester.

Jag var själv emot den taktiken i början, men har mer och mer börjat tro att vår väg nog är ganska bra ändå.

Men vi vet inte ännu, det värsta har inte kommit ännu.

Ursäkta förresten, glömde länka videon:
råkade glömma att länka videon: https://youtu.be/BQHbFWKcw3k
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-29 kl. 19:13.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Olika åtgärder behövs för olika områden/länder.

Tex man kan inte rekommendera till Bulgarer/Italienare att hålla sig hemma, jobba hemifrån, eller belöna med karensdag för det har de inte. Medan Skandinavien redan tillämpat social distancing när man jämför med sydeuropeer, Asien tex har ansiktsmasker och alla förväntar sig det lika mycket som svenskar förväntat sig att en okänd inte sätter sig bredvid en i kollektivtrafik. Befolkningstätheten är inte likadan heller.

Åtgärd som funkar för ett land, kan bli total katastrof för ett annat land, angående efterföljande av lagar och effekter på ekonomin.

Att tro att samma lagar/åtgärder skulle gälla för alla länder är ju löjligt typiskt självutnämnda epidemiologer som lärt sig det ordet för 20 dagar sedan.
Hemmablinda (läs: insnöade) svenskar.
Italienarna jobbar hemifrån, och har gjort det sen den första stängningen, och skolorna ordnar hemmaundervisning. Föräldrar uppmanas att stötta sina barn i skolarbetet.
Citera
Medlem
Jag hoppas att kurvan fortsätter neråt. När den är riktigt jävla låg, då sätter vi in landskarantän i 14 dagar. Man sätter in dessa 14 dagar för att säkerställa så att inga sista-minuten fall blossar upp.

Efter det är detta över. Bara jag som tycker det vore en bra idé?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är väl bra.
Ja det är skitbra. Då kan man ringa in lite mer smittområden.
Citera
2020-03-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vadå fakta?
Det du skrev var fakta som vi inte kommer ifrån oavsett.
Att IVA platserna kommer ta slut.
Citera
2020-03-29, 19:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Vi har klarat oss bra trots Tegnells beslut.

Jag är övertygad om att vi ekonomiskt har klarat oss väsentligt mycket bättre än länder som infört total karantän.
Tror inte jag. Det är ju inte så att vi kommer att kunna springa omkring i världen och tjoa ”let’s do business”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in