2020-02-03, 22:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, men dylika påståenden som nedanstående citat från tråden är helt orimliga om man har lite koll på de fakta som faktiskt finns:

"Står du fast vid 20-30 miljoner döda i februari? Detta skrivet för en vecka sedan."

"3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo." (ca en vecka sen)

Det är inget annat än fejk news och alarmism.

Mot bakgrund av vad vi vet nu så känns det spontant som taget ur luften, för hur ska man kunna räkna ut det?

Alarmism, javisst.

Jag tycker att,,,,medvetenhet och lugn,,,,är bättre.
Citera
2020-02-03, 22:25
Medlem
Hegamons avatar
Jag hörde ett intressant samtal på radion. En man ringde in och kommenterade smittskyddsläkarnas reaktioner. Han sade att i trafiken har vi nollvision men för Coronaviruset verkar vi inte agera alls pga okunskap bland annat. Att det är typiskt svenskt göra så. En annan man som ringde radion ställde också en viktig fråga? Hur ska vi skilja ut dom som får vanlig influensa och dom som smittas med coronaviruset? Då symptomen är likvärdiga i början...

Jag håller med han och undrar om främsta orsak till det är okunskap eller rädslan för smittskyddsläkare att göra bort sig? En smittskyddsläkare vill inte framstå som en foliehatt. Men jag är rädd smittskyddsläkarna kommer få ta upp sin hatt.

Smittskyddsläkarna och Folkhälsomyndigheten verkar ha en övertro på hur väl dom ska kunna kontrollera spridningen av viruset.
Citera
2020-02-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag såg den nu. Jag måste säga att Olsen känns betydligt mer förnuftig, försiktighetsprincipen bör gälla. Känns som att Tegnell har dålig koll på rapporteringen från Kina och den snabba utvecklingen. Det presenterades att han var "just hemkommen själv från Thailand" vilket skulle kunna förklara den lite yrvakna framtoningen.

Hans huvudargument för att man ska fortsätta att resa till Thailand är för att inte skada Thailands ekonomi. Ganska märkligt ställningstagande av en svensk statsepidemiolog.

Olsen menade väl inte att man ska avboka en kortare resa som ska ske nu (1-2 veckor lång typ), men han skulle vara försiktig att ge sig ut på en backpackerresa i Asien i några månader. Det är ju inte ett så hårresande uttalande så att han ska behöva försvara sig.

Ja, det var då ett väldigt märkligt ställningstagande!
Citera
2020-02-03, 22:27
Medlem
BushwickBills avatar
Någon som sett vad detta kan tänkas kosta för Kina och övriga länder typ USA? Enda siffrorna jag sett är JPM och dom säger 0,4 av bnp för USA och 0,3 för Kina

Det är ju verkligen Kinas ekonomiska motor som är under lockdown.
http://archive.is/HLAN0
Citera
2020-02-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Jag tyckte det var mer balanserat ikväll jämfört med Olsen och Gieseckes uttalanden igår.

Lite fint att de blev så rörande överens mot slutet. De presenterades som två med olika ståndpunkter.
Men vad skulle de säga, ingen vet ju hur det kommer se ut om två veckor.

Problemet med att experter uttalar sig om huruvida man ska resa eller inte blir alltid hit eller miss. Man reser ju frivilligt och med alla de risker man utsätter sig för, stora som små. Beställer man en resa idag för mars-april, och UD skulle komma med avrådan om 2-3 veckor så kan man alltid avboka. Man kan avboka om läget förvärras även om UD inte ger några avrådan, men då förlorar man sina pengar. Men då har man ändå gjort valet att ta säkerheten före semestern.

Om man kan vänta några veckor med att boka semesterresa så är väl det det vettigaste valet.
Citera
2020-02-03, 22:33
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du räknar på fel population. Folk dör inte samma dag som dom insjuknar / konstateras smittade.

Det är väl ganska säkert att rapporteringen från Kina inte är speciellt trovärdig.

Jag var själv i Shanghai i slutet av december före nyår och jag fick sämre rapportering där från de webbsidor som Kinesiska staten tyckte man borde lita på än den info som läcker ut när jag kom hem.
Citera
2020-02-03, 22:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag hörde ett intressant samtal på radion. En man ringde in och kommenterade smittskyddsläkarnas reaktioner. Han sade att i trafiken har vi nollvision men för Coronaviruset verkar vi inte agera alls pga okunskap bland annat. Att det är typiskt svenskt göra så. En annan man som ringde radion ställde också en viktig fråga? Hur ska vi skilja ut dom som får vanlig influensa och dom som smittas med coronaviruset? Då symptomen är likvärdiga i början...

Jag håller med han och undrar om främsta orsak till det är okunskap eller rädslan för smittskyddsläkare att göra bort sig? En smittskyddsläkare vill inte framstå som en foliehatt. Men jag är rädd smittskyddsläkarna kommer få ta upp sin hatt.

Smittskyddsläkarna och Folkhälsomyndigheten verkar ha en övertro på hur väl dom ska kunna kontrollera spridningen av viruset.

Om det är Anders Tegnell du syftar på så har han redan en foliehatt med tanke på vaccinet vid svininfluensan
Citera
2020-02-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Den officiella ökningen som presenteras varje dag har stadigt legat på ca 1,3. Så jag har utgått från det.

Fast ökningen från dag till dag motsvaras inte av R0. R0 är ett mer komplext begrepp för att jämföra smittsamheten mellan olika infektionssjukdomar.

R0 för SARS t ex ligger mellan 2 och 5, och den är ju besläktad med Corona. Borde ju ligga i den häraden. Även om SARS tydligen smittar senare i sjukdomsförloppet har jag för mig dom sa på radion. Så aningen förvirrande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

EDIT: Såg nu på länken att nCoV fanns med ett R0 på 1.3-3.9.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-03 kl. 22:41.
Citera
2020-02-03, 22:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om det är Anders Tegnell du syftar på så har han redan en foliehatt med tanke på vaccinet vid svininfluensan

Ja, det är han jag menar.
Citera
2020-02-03, 22:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du räknar på fel population. Folk dör inte samma dag som dom insjuknar / konstateras smittade.

WHO, experterna i Agenda och andra experter har räknat likadant och vidhåller att dödligheten är 2-3%.
Citera
2020-02-03, 22:37
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet med att experter uttalar sig om huruvida man ska resa eller inte blir alltid hit eller miss. Man reser ju frivilligt och med alla de risker man utsätter sig för, stora som små. Beställer man en resa idag för mars-april, och UD skulle komma med avrådan om 2-3 veckor så kan man alltid avboka. Man kan avboka om läget förvärras även om UD inte ger några avrådan, men då förlorar man sina pengar. Men då har man ändå gjort valet att ta säkerheten före semestern.

Om man kan vänta några veckor med att boka semesterresa så är väl det det vettigaste valet.

"Problemet" är väl snarare att det kräver viss planering och dyr visaansökning för att resa till Kina.

Alla kan säkert inte boka om sina resplaner hur som helst.
Citera
2020-02-03, 22:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Jag tyckte det var mer balanserat ikväll jämfört med Olsen och Gieseckes uttalanden igår.

Lite fint att de blev så rörande överens mot slutet. De presenterades som två med olika ståndpunkter.
Men vad skulle de säga, ingen vet ju hur det kommer se ut om två veckor.
Giesecke och Olsen var väl hyfsat balanserade också i Agenda-inslaget? Budskapet till oroliga barnfamiljer som undrar om det är lämpligt att boka en thailandsresa är ju i princip detsamma; vänta med att boka!
Tegnell är ju av samma åsikt, även om han påminner om att några reserestriktioner inte gått ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in