2020-02-03, 21:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
coronavirus in suitable environment can survive 5 days #] Jiang Rongmeng, a member of the expert group of the National Health and Health Commission, said that the virus will settle quickly after coming out of the human body and will not drift in the air. In this sense, there are no viruses in the air. But the virus may fall on the object, and people can touch the virus with their hands. The virus can survive for several hours on a smooth surface, and can survive for one day in an environment with the right temperature and humidity, and it can be found to reach five days.

Låter ändå ganska bra för Kinas del. Borde betyda att det faktiskt går att få kontrollpå utbrottet med bl.a. karantän som vapen.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

På denna sida står det bara att det varit 10 fall i tyskland. Detta är väl ganska seriös sida?

Står du fortfarande fast vid att det bara är tio fall, eller skulle du bara tjafsa emot min nyhetsrapportering?
Du kan också vänligen sluta citera mig.
Citera
Medlem
WHOs situationsrapport uppe nu. Ser ut som att antalet rapporterade fall utanför Kina sjunker. Det kan dock ändras om vi skulle få ett nytt epicenter i annat land. Kanada hade ex två toppar under SARS-epidemin.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200203-sitrep-14-ncov.pdf?sfvrsn=f7347413_2
Citera
2020-02-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Observera att det är 12 fall i Tyskland. 10 fall i Bayern, och 2 fall på annan plats i Tyskland.

Myndigheterna har nu stängt Webastos huvudkontor i Bayern till minst 11:e februari står det också i Welt:

https://www.welt.de/vermischtes/live205334991/Coronavirus-Zwoelfter-Fall-in-Deutschland-zehn-davon-in-Bayern.html

Notera blicken på myndighetspersonen i Hong Kong som presenterar ett sorts elektroniskt armband som man ska använda för att "hålla bättre koll på personer som ska vara hemma".
han måste vara bestämd och fanatisk annars lyder inte människor - kommer viruset hit kollapsar alla humanister och det blir kaos ty folk vill inte lyda order från regeringen
Citera
2020-02-03, 21:47
Medlem
Jag tror att det handlar mycket om informationskontroll nu. Medicinska rapporter om viruset som publicerats hos välrenommerade The Lancet anses av WHO och flera andra instanser som felaktiga. Uppdateringar av de "dashboards" över virusspridningen som ligger ute på webben uppdateras mer sporadiskt nu och datum och tid för senaste uppdatering har också tagits bort.

"Google ska hjälpa WHO att stoppa desinformation
Världshälsoorganisationens WHO:s chef Tedros Adhanom Ghebreyesus säger under måndagen att det inte finns något behov av omfattande reseförbud med anledning av coronavirusets spridning.
Han meddelar också att WHO har inlett en kampanj tillsammans med Google för att förhindra att felaktig information sprids om viruset.
Sociala medieplattformar som Twitter, Facebook, Tencent och Tiktok har också tagit steg för att förhindra spridningen av desinformation, säger WHO-chefen enligt AFP."

https://omni.se/google-ska-hjalpa-who-att-stoppa-desinformation/a/3Jga7q

Att hålla igång ekonomin är prioriterat - panik och oro är inte önskvärt, därför tonas riskerna ner av makthavarna. Konsekvenserna av viruset kommer i stort att vara detsamma oavsett om befolkningen förs bakom ljuset eller inte. Däremot får det snabbt samhällsekonomiska effekter om folk stannar hemma från arbetet i rädsla för att bli smittad, om resandet går ner, om köpvanor ändras markant och produktionen sjunker.

De som styr kommer aldrig att vara öppna med besked om sådant som är fatalt för stora delar av befolkningen, lättare att gå ut efteråt och förklara att man gjorde som man gjorde för att förhindra panik. De döda kan inte klaga och de som överlever får vara tacksamma för det.

Däremot så är svenska myndigheters agerande kontraproduktivt med sin oförmåga att förstå grundläggande psykologi. Att inte sätta de som kom hem från Kina i en 14-dagars karantän skapar mer oro i samhället, att sedan gå ut i media och säga att det inte finns någon som helst risk med detta utan att ha vetenskapliga/medicinska rapporter som verifierar påståendet hjälper inte.
För 20-30 år sedan hade det kunnat funka men nu har stora delar av folket fått upp ögonen för hur inkompetensen och lögnen regerar. Bara konstatera att det är upplagt för "vi såg det inte komma" och "vi har varit naiva" igen.

Ok om information undanhålls för att undvika oro & masshysteri om man samtidigt agerar resolut för att minimera riskerna för allmänheten. Better safe than sorry!
Citera
2020-02-03, 21:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Asiatiska män löper störst risk att smittas. Så kanske inte blir så allvarligt här ändå?

https://twitter.com/TommyWorldPower/status/1222454397910900736/photo/1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svårt att säga, därför tänker jag inte föreslå en konkret siffra.

Alldeles för många samverkande faktorer som påverkar utfallet.

Det är en komplex händelse, blir bara spekulationer, vi vet för lite.

Visst, men dylika påståenden som nedanstående citat från tråden är helt orimliga om man har lite koll på de fakta som faktiskt finns:

"Står du fast vid 20-30 miljoner döda i februari? Detta skrivet för en vecka sedan."

"3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo." (ca en vecka sen)

Det är inget annat än fejk news och alarmism.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hade du följt tyska nyheter hade det här inte kommit som en chock. Dom hade ca fem personer under bevakning i slutet på förra veckan och sa att vi skulle förvänta oss fler fall i Bayern. Så allt under fem nya fall är bra nyheter.
Med andra ord så ligger R0 på runt 1,3. Citerar ett av mina tidigare inlägg om varför man bör vara försiktig även omdet låter lite i början.
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl de som var med på matematiklektionerna i högstadiet som oroar sig för några enstaka fall i Europa.
Har du en smittad som inte sätts i karantän och ett R0 på 1,3 per dygn så kommer inom tio dygn ca 13 personer vara smittade. Men då så, lugnt.

Men efter 61 dagar så är det teoretiskt sett 8,9 miljoner personer i Sverige som kan ha fått smittan. De flesta kommer nog klara detta galant. Men inte alla.

Är man bara först ut så tror jag inte det är någon fara så du tänker helt rätt, kör på för nu finns det vård att få. Om två månader kan det bli liite svårare att få adekvat vård om du får komplikationer.
Är väl ingen som vet hur detta slutar
Citera
2020-02-03, 21:49
Medlem
Bumblebeebees avatar
Ber om ursäkt ifall jag är dum i huvudet, är väldigt dåligt insatt men har en del funderingar som jag hoppas att jag kan få lite klarhet kring:

- Om man blir smittad, hur lång tid tar det tills man dör?

- Kan msn tillfriskna själv?

- HUR sker döden med Coronaviruset?

- Vad får man för vård om man som smittad lyckas få en plats på ett sjukhus i tex Wuhan?

- Vad är ett testkit?
Citera
2020-02-03, 21:51
Medlem
Själv undrar jag just nu hur länge Kina kan hålla på så här, det kostar och få verkar vara tacksamma. I något läge måste dom ju släppa allt och låta epedemin löpa fritt om det inte snabbt blir bättre. Vi får väl hoppas på ett snällare virus då om än kanske smittsamt och belastande för ekonomier. Kanske världen är villiga att betala för att Kina ska fortsätta hålla det inom landet så gott det går, vem vet. Det kan bli våldsamma konflikter om Kina bara släpper, sanktioner, totalstopp för alla kineser att resa någonstans. Naturligtvis beroende på hur farligt viruset visar sig vara, just nu hanterbart och inte alltför dödligt. Världen är kanske förberedd nu och Kina kan släppa. Hur som helst har Kina gjort ett bra jobb trots att dom också är orsaken.

Fundering eller konspiration? svårt att veta vad ni menar ibland.[/quote]

Klart kineserna inte skulle ha slagit igen landet om de sett en annan utväg. Verkar som de med de erfarenheter de har av viruset ser betydligt allvarligare på det, än vad de svenska myndigheterna, som inte har denna insyn, gör. Men det är ju miljarder för turistindustrin som står på spel.
Citera
2020-02-03, 21:52
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Ber om ursäkt ifall jag är dum i huvudet, är väldigt dåligt insatt men har en del funderingar som jag hoppas att jag kan få lite klarhet kring:

- Om man blir smittad, hur lång tid tar det tills man dör?

- Kan msn tillfriskna själv?

- HUR sker döden med Coronaviruset?

- Vad får man för vård om man som smittad lyckas få en plats på ett sjukhus i tex Wuhan?

- Vad är ett testkit?

1. Verkar vara väldigt olika.

2. Andningen slutar fungera, hjärtstillestånd, blodförgiftning osv.

3. Du får symptomlindrande vård.

4. Ett test som visar om du bär på viruset eller ej.
Citera
2020-02-03, 21:53
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Står du fortfarande fast vid att det bara är tio fall, eller skulle du bara tjafsa emot min nyhetsrapportering?
Du kan också vänligen sluta citera mig.

Andas jag undrade enbart om det hade ökats jämfört med sidan jag kollade på jag har uppdaterat denna sida maniskt idag och sett över 100 friskförklaras idag. Försökte se om sidan är bra eller dålig, alltså göra en källkritisk undersökning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in