2020-03-22, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
kan du inte ta å gå ut och dö???``

Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Kan vi inte hålla lite trevlig och god ton här? Varför är det så jävla svårt att respektera varandra?

Instämmer! Vi alla sitter ju i samma båt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Verkligheten har alltid varit värre än filmens värld, förutom möjligtvis Independence day.

I "The Road" har det gått väldigt mycket sämre än vad det kommer gå till följd av denna coronakris. I filmen "Carriers" från 2009 så har det också gått sämre än vad det sannolikt kommer gå med det här. Det är en bra film (kanske den bästa pandemiapokalypsfilmen) som handlar just om en viruspandemi som började i Asien.

Carriers trailer

https://m.youtube.com/watch?v=--SYBQiHW8E
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
https://www.google.com/search?q=m%C3%A4ta+biologisk+%C3%A5lder&rlz=1CDGOY I_enSE691SE693&oq=m%C3%A4ta+biologisk+%C3%A5lder&a qs=chrome..69i57j0.6450j0j7&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Man kan också kolla sin biologiska ålder via styrketräning och konditionsträning. ”Trust me, I’m a doctor” har gjort det många gånger.

Jag ser att du refererar till den tunga medicinska tidskriften Amelia.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Precis.

"Research in infectious diseases leading to a thesis on the epidemiology of infections after cardiac surgery"

Finns inget relaterad till epidemi av typen vi har i Sverige nu.

"Distance learning in epidemiology with focus on Infectious Diseases and Public Health"

Ett distanskurs. Möjligt lite statistik, men det känns galet lite.

Man höjer upp en läkare, med tvivelaktiga kurser för uppdraget, som kanske drabbats av psykisk sjukdom, likt Arnstad att leda vår viktigaste kamp sen, tja Spanska sjukan. Hur sjukt är det på en skala? Gör om, gör rätt!
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Jobbar just nu med städ hos företag, bör jag stanna hemma från jobbet/säga upp mig eller tror ni att jag lika gärna kan gå till jobbet på måndag? Svårt att få ett hum om när det finns risk på riktigt när Sverige inte presenterar siffror, å andra sidan så lär vi väl vara på Italiens nivå snart om inte sånna som jag väljer att stanna hemma?

Hur menar du med att Sverige inte presenterar siffror?
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
JK´ag skulle vilja mäta han, jag sitter hät hrmma sjuk, kan tänka mig och döda tegenell hora

Jag skulle pröva att värma bröstet med en hårtork!

+ Äta C-vitamin
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Du vet att SARS-Cov-2 är 1/10000 dels mm stort?

Så hur tänker du att ett pappersfilter / vissa i Asien tejpar kaffefilter / skulle ge skydd?

FFP2 klassning räckte för Kina, men själv använder jag FFP3 klassning.

Även en sjal eller kaffefilter är bättre än ingenting, man behöver inte stoppa alla virus, större delen räcker för att smittan ska bli mildare eller utebli.

Det är när du får en "overload" av viruspartiklar innan ditt immunförsvar hunnit "decoda" och skapat antikroppar som du dör.

Gamlas immunförsvar är så långsamma på detta så viruset hinner växa till sig mer innan immunförsvaret reagerar, medans barn har det bästa (snabbare) aktiva immunförsvaret.
Citera
2020-03-22, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ville inte säga det egentligen, men min första tanke var: ja, det får vi hoppas.

Tycker det är fel att hoppas något sådant, även om jag förstår din undertryckta hämnd.

Personligen önskade jag att fler och fler insåg att inget EU eller någon annan storebror finns här för att rädda oss nu utan vad vi gör är avgörande för utvecklingen och att se fd. riksbanskchefer som kärringjävlar sitta och gråta över den ekonomiska utvecklingen får mig inte annat än att förstå att det finns så jävla många människor som inte bryr sig om det minsta om resten av sitt egna folk än att de går så milt som möjligt ut ur denna kris.

Äckligt är vad det är och jag är något så otroligt besviken på det svenska samhället. Samtidigt vet jag inge det kanske vore bättre att stryka med än att behöva se alla ens värsta farhågor besannas.
Citera
2020-03-22, 02:12
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:

Även en sjal eller kaffefilter är bättre än ingenting, man behöver inte stoppa alla virus, större delen räcker för att smittan ska bli mildare eller utebli.

Det är när du får en "overload" av viruspartiklar innan ditt immunförsvar hunnit "decoda" och skapat antikroppar som du dör.

Gamlas immunförsvar är så långsamma på detta så viruset hinner växa till sig mer innan immunförsvaret reagerar, medans barn har det bästa (snabbare) aktiva immunförsvaret.

Kan hålla med lite av det, men hur många timmar har Du EN mask innan Du byter?
Citera
2020-03-22, 02:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kollade upp dödstal för mässling, om man vill jämföra:

In 1980, 2.6 million people died of it,[7] and in 1990, 545,000 died; by 2014, global vaccination programs had reduced the number of deaths from measles to 73,000.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Measles

Mässling är extremt smittsamt, det är också bl.a därför man gör allt för att utrota den sjukdomen. Coronaviruset är inte lika smittsamt men ändå 3 gånger mer smittsamt än vanlig säsongsinfluensa. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det globala dödstalet för covid-19 kommer att landa på 20 miljoner, likt mässlingen gjorde på 1990-talet. För även om andelen som dör i covid-19 är extremt liten jämfört med det totala antalet smittade, så gör de milda och ibland obefintliga symptomen hos de flesta att smittan sprids i rasande fart och kommer att drabba, (nästan), samtliga människor på jordklotet. Eftersom sjukvården är bristfällig i många länder, för att inte tala om respiratorvården, så komner de globala dödstalet ändå bli högt och närma sig det lägsta uppskattade globala dödstalet för den spanska sjukan

Skulle vår sjukvård inte mäkta med den kommande anstormningen så kan dödstalen bli enorma, även för andra behandlingsbara sjukdomar och tillstånd. Det är därför vi måste bromsa smittspridningen till varje pris, och då menar jag verkligen: till varje pris!
Citera
2020-03-22, 02:13
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Är det alltså så det fungerar ? Kan det förklara varför de unga kinesisk läkarna dog?
Citera
2020-03-22, 02:14
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Kan hålla med lite av det, men hur många timmar har Du EN mask innan Du byter?

100 timmar per filter(separata)

Engångsmasker bör man byta varje dag, men har man låtit den vila över natten så är den bättre än ingenting (gamla virusar som fastnat är förstörda på morgonen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in