2020-03-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hoppas det redan har gjorts - men det är väl dags att se över hur många respiratorer det finns på privata i dagsläget helt onödiga kliniker såsom Akademikliniken och andra enheter som utför kosmetiska ingrepp.

Frågan är vilket juridiskt utrymme det finns att beslagta dessa?
Kan inte staten tvångsköpa ut människors hus när större vägar ska byggas? Borde finnas lagstöd.

Min förhoppning är väl annars att mindre kliniker med glädje lånar ut såväl materiel som personal i denna kris. Kanske kan företagsägaren få en slant för besväret.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Den kommer naturligtvis inte vara 10x var tionde dag i all framtid. Dels så ska du inte stirra dig blind på konstaterade fall. I verkligheten så är antalet smittade betydligt större. Ju fler som smittas desto långsammare blir spridningen. Men du har rätt i att över tid så kommer en stor del av befolkningen att ha smittats vilket gör att immunitet uppstår

Korrekt. Mellan maj och juni når vi peak då 1 av 7 svenskar kommer vara svårt sjuka med massvis döda.
Med samhällskollaps som följd.
Viruset bör ha bränt igenom befolkningen i början på juli och då ha avtagit.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De allra flesta kommer få corona förr eller senare oavsett. Frågan är om man ska låta friska dra på sig corona redan nu, för att skydda riskgrupper med deras immunitet.
Vi vet inget om immunitet och hur det fungerar i Coronafallet har vi väl redan fastställt. Iaf sa de så just nu på TV4. Ingen kan säga hur utfallet blir om vi bara släpper på:
“SARS-CoV-2 is a novel virus in humans and there is still much that we need to learn about how it affects the human immune system. Because it is so new, we do not yet know how long any protection generated through infection will last. Some other viruses in the Coronavirus family, such as those that cause common colds, tend to induce immunity that is relatively short lived, at around three months. However, these viruses have co-evolved with the human immune system over thousands of years meaning they may well have developed methods to manipulate our immune responses. With the novel SARS-CoV-2, the situation may be very different but we urgently need more research looking at the immune responses of people who have recovered from infection to be sure.”
https://www.immunology.org/news/bsi-response-herd-immunity-and-sars-cov-2

Dessutom följer insjuknandet i andra länder än Kina och Italien inte mönstret. Hittills tillhör 1 av 3 i Sverige som behöver intensivvård inte någon riskgrupp.

Man kan inte ta beslut om någon flockimmunitetsstrategi utifrån det. Det blir isf en chansning.
Citera
Medlem
Covids avatar
Det muterar långsamt, ungefär 2 gånger i månaden. Mutationerna är helt meningslösa, men kan användas för att härleda spridningens väg. Det har ingen betydelse alls för funktion, smitthastighet eller annat.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Coronaviruset som attackerar Europa är
en muterad stam från det ursprungliga viruset som upptäcktes i Kina

Spanska forskare från universitetet i Valencia och stiftelsen för främjande av hälsa och biomedicinsk forskning erhöll coronaviruset och studerade mutationerna jämfört med det ursprungliga.
Fernando González, en av forskarna från universitetet i Valencia som deltog i studien, konsulterad av El Confidencial sa: "Viruset är i kontinuerlig mutation, och det är precis vad som gör att vi kan följa dess bana i olika länder och överföringsvägar. De isolerade patienterna som vi har sekvenserat i Valencia skiljer sig åt i sex, en och nio mutationer av viruset som ursprungligen sekvenserades i Wuhan.

Den som har fler skillnader är i Brasilien med 16 mutationer. "

Coronaviruset som infekterade mer än 80 000 människor i Kina och dödade mer än 3 200, är ​​inte exakt samma som har infekterat 27 980 italienare, och inte heller den som 11 300 spanjorer kontrakterade.

När det sprider sig och går från ett land till ett annat genomgår det mutationer.

Detta bekräftades denna vecka av forskare från Valencia-universitetet och Foundation for the Promoting of Health and Biomedical Research in the Valencian Community, som erhöll de första genomerna av viruset i Spanieen.

Jag kan känna döden komma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Naturligtvis regleras hastigheten, antar du inte är ute och rör dig i Sverige.

Jag stannar hemma och har gjort det i många veckor, men baserat på vad jag ser från media och flera andra platser,, ser saker ut som normalt, allt är öppet och människor är ute?

Eftersom Sverige har slutat testa, vem reglerarer hastigheten, och ut ifrån vad? Tegnell?
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Verkar så men han har inte förstått vissa fundamenta. Motorn håller på att gå varm och skära och han tycker att man ska låta bli att släppa gasen. Liv går före egendom.

Det är fantastiskt så många experter det finns på Flashback i vart fall om dom får bedöma sig själva
Citera
2020-03-22, 09:49
Medlem
Covids avatar
Det är den momentana hastigheten. Och den är stadd i ökning.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då har det väl inte dött 800 om dagen i Italien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är det inte bekräftat att alla 793 dödsfallen som rapporterades igår hade Corona?
Sedan är det förstås att några av de döda är personer som varit riktigt allvarligt sjuka sedan innan. En 90-åring med både cancer och hjärtproblem, skulle kanske bara ha veckor kvar även utan Corona.

Dom räknar alla smittade som dör även om dödsorsaken var någon annan sjukdom. Inte så lätt att avgöra i många fall kanske.
Men dom säger också att många smittade dör i sina hem utan att bli testade.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag vet det. Men den nya i Brasilien ser riktigt farligt ut. Har Brasilien stängt gränserna?
På vilket sätt ser den ”riktigt farlig” ut?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Jag hoppas båda sidor samlar citat vid sidan om i ett fett excel ark och så redovisar vi om en 3 månader. Jag hoppas förlorarsidan inte lyser med sin frånvaro. Jag gissar att sidan med domedagsprofeterna är de som inte vill vara kvar i tråden. För dessa kommer prestigeförlusten vara enorm om inte detta slår vanlig säsongsinfluensa med hästlängder. Tänk om Sverige dessutom inte kommer få fler procentuellt döda än andra länder. Oj vad ni kommer må dåligt. Redovisningen är mer intressant för mig än det som händer i verkligheten. Jag tror en del hellre tar sitt liv än att erkänna att deras gissning om Corona var fel.

Är du dum i huvudet?
Jag tror ingen vill se döda även om man underskattar eller ser faran. Handlar inte om rätt eller fel. Handlar om att man vill hjälpa inte skapa panik.
Självklart hoppss jag att så lite som möjligt dör, men med sveriges taktik ser jag över en miljon döda, jag är forskare.
Citera
2020-03-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Jag hoppas båda sidor samlar citat vid sidan om i ett fett excel ark och så redovisar vi om en 3 månader. Jag hoppas förlorarsidan inte lyser med sin frånvaro. Jag gissar att sidan med domedagsprofeterna är de som inte vill vara kvar i tråden. För dessa kommer prestigeförlusten vara enorm om inte detta slår vanlig säsongsinfluensa med hästlängder. Tänk om Sverige dessutom inte kommer få fler procentuellt döda än andra länder. Oj vad ni kommer må dåligt. Redovisningen är mer intressant för mig än det som händer i verkligheten. Jag tror en del hellre tar sitt liv än att erkänna att deras gissning om Corona var fel.
jag tillhör den gruppen som tror att själva virusets framfart kommer att vara mildare än i de flesta andra länder och mycket mildare än vad många andra tror.

men det sköna med min ståndpunkt är ju att om jag har fel så har jag betydligt mera att oroa mig för än att springa med svansen mellan benen på flashback
Citera
2020-03-22, 09:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Förklara samt ge gärna källa. Varför skulle det mutera när det kommer över en landsgräns?

Det muterar ständigt oberoende av landsgränser, en liten "snutt' här och där, behöver inte bli till det sämre, lyssna inte på alarmister och populister, det är vad vi har fått lära oss, det gäller även nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in