2020-03-22, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Dom över 70 åker inte skidor? Dom kommer nog.

Ditt svar hade väldigt lite att göra med frågan. Vänligen förtydliga.
Citera
2020-03-22, 01:07
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Tydligen så har indien gjort ungefär lika många tester som sverige. Där kan vi ha förklaringen till varför de inte har fler fall på pappret. På ett land på nästan 1,5 miljard så är inte ca 15000 tester så mkt. Med några få undantag (så som sydkorea) så verka de asiatiska länderna ha gjort väldigt få tester. Så min misstanke är att mörkertalet är stort där, för om man inte testar så har man inga fall på pappret.

Oj fy helvete om detta som sker i Italien kommer att ske i Indien.

Smittofall i hela Asien verkar vara låga. Jag tror faktiskt att asiater är mer immuna mot koronaviruset.
Såg att den muterar också. De är lite olika från land till land.
Citera
2020-03-22, 01:08
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Hej

Jag uppfattade inte riktigt ditt inlägg vad gäller nr 6. ”Då de som sagt”?!? Kan du vara vänlig och förtydliga ditt svar.

Missade en bokstav. Skall vara "Då det som sagt tar ca 30 dagar att bli frisk eller dö..."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Förklaringen kan vara skidresor

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-unga-pa-intensiven/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-skidresor-kan-forklara-att-manga-yngre-drabbats-svart/

Du menar att andelen smittade i Sverige är betydligt högre i detta åldersintervallet?
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Är det många som tror det här är en vanlig influensa fortfarande?

Det är defacto som en svår influensasäsong. Inte värre än så.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Det kan såklart vara så han menar även om det absolut inte framgår klart av artikeln. En annan sak man kan fundera på är om den italienska virusvarianten har muterat och blivit farligare även för yngre. Vet inte hur sannolikt det är men omöjligt är det väl ändå inte. Muterade virus blir ofta lindrigare än ursprungsviruset eftersom det ger en spridningsfördel, dvs. infekterade som blir mindre sjuka sprider lättare viruset vidare. Dock händer motsatsen ibland, att en farligare variant sprider sig ordentligt. Så skedde t.ex. under spanska sjukan.

Jag har ganska god tilltro till FHM, men Tegnell behöver bli tydligare med hur han kommunicerar, helt klart.

Andelen döda yngre friska i Italien är fortfarande försvinnande låg, jag tror det är så enkelt som att dom fått en alldeles för stor smittspridning, både generellt men framförallt i riskgrupperna, men med spridningstakten det här jävla viruset har kan ”fel” mutation bli riktigt trist för oss alla.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Någon aning varför sverige har 9 stycken som intensivrådas mellan 26-39 medans andra länder nästan bara har äldre?

50% av de som intensivvårdas i Frankrike, USA och Nederländerna är under 60.
Citera
2020-03-22, 01:10
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Funderar på samma sak. Själv sitter jag i frivillig hemmakarantän och funderar på att knarka pga ren leda. Tänk att ändå att få skratta sina sista dagar, det kan ju inte vara fel? Tveksamt om snuten ändå är så sugen på hembesök i det läget (varför det nu skulle ske).
Jag tror nog polisen undviker att göra hembesök i största möjliga utsträckning med tanke på smittrisken.

Tror det kan vara bra att planera sin död. Ok nu var jag dramatisk men ni vet. Planera lite.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Läs det här, och förstå att vi måste hålla ut i minst 5-10 veckor till, även om hela landet, i värsta fall måste släckas ner om några veckor:

Jävligare än spanskan, eftersom vi försöker hålla liv i de stackas satarna!

Jag tror jag avstår från respiratorn och gör pinan kort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
https://ourworldindata.org/coronavirus-testing-source-data

Tackar. Hittade den här.också:

https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-people?country=DEU+FIN+FRA+KOR+GBR+USA+VNM+JPN+IRN +ITA+DNK+CHE+SWE

Ser inte så illa ut i jämförelse med andra länder som jag hade trott.
test/miljon
Sydkorea, 6148
Italien, 3499
Sverige 1418
Norge 8025
Kina Guangdong 2820
Tyskland 2023
UK 960
USA 314
Holland 349
Spanien 646
Frankrike 559
Japan 118
Island 26772
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Okej vad är det för skitsnack ALLA tidningar och nyheter gå ut med att det 98% Bara drabbar äldre och folk med underliggande sjukdom. Det är nästan ingen under 50 som blir drabbad.
Citera
2020-03-22, 01:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Det är värdelöst att föra statistik på ålder. Om det ska föras åldersstatistik så ska det vara biologisk ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in