2020-03-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Forza:

https://www.friatider.se/italienska-flygvapnets-maktiga-uppvisning-till-tonerna-av-nessun-dorma

Fy satan i helvete vad vackert.. Blir tårögd!
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Fy satan i helvete vad vackert.. Blir tårögd!

Eller hur. Man dör lite av det. så vackert!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Så vadå av ungefär 5000 avlidna i Italien hur många under 40 år har avlidit?

Var någon som skrev tidigare idag att av Italiens 3200 första dödsfall var endast 9 under 40 år, och alla dessa 9 hade hälsoproblem sedan tidigare.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Fick höra detta av en bekant, trodde först det inte var sant, men det är det. Personer i riskgruppen har ingen laglig möjlighet att stanna hemma om arbetsgivaren inte godkänner det!

https://www.lag-avtal.se/arbetsratt/experten-om-corona-det-har-galler-pa-jobbet-6990949
Citat:
Vad gäller för en anställd som själv hör till riskgruppen eller har en nära anhörig som hör till riskgruppen?

– Arbetsgivaren är skyldig att vidta alla åtgärder för att skapa en säker arbetsmiljö. Arbetsgivaren får ta ställning från fall till fall beroende på vilka arbetsuppgifter den anställda har och göra en avvägning om vad som är möjligt för att vara extra försiktig. I vissa arbetsuppgifter, till exempel inom vården, är det svårare att undvika smitta.
Citera
2020-03-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här får FHM och regeringen ta på sig!

Kommunicerar man ut att man ska försöka leva som vanligt, och att det är OK med arrangemang med upp till 499 pers så får man dessa konsekvenser!

Visst folk har ett ansvar, men de tar sina beslut utifrån vad som förväntas dem (dvs lev som vanligt och var inte fler än 499 pers i samma lokal).

Agnes Wold får också ta till sig, då hon kommunicerat tafatta och lugnande besked:

Det är det jag fetat som går in hos folk!

Det är verkligen helt jävla bisarrt. Höjden av mänsklig dumhet. Varför i helvete är fjällen öppna. Man har inte lärt sig något? Detta enbart är nog för att inkompetensförklara FHM.

Stäng ner skiten och tvinga de infekterade östermalmarna i karantän, nu!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Lite intressant att i Sverige verkar regimen tro att 1-2% nu är smittade (Intervju med Tegnell, men han är omöjligen ensam om en så viktig siffran.

Det är nog inte en så dum gissning! 100-200k smittade som i sin tur smittar en ~20k om dagen. Om vi antar att 1% av de smittade behöver intensivvård kommer vi om runt två veckor se ett inflöde på 200 om dagen i kritiskt tillstånd. Förutsatt att vi inte lyckas skydda folk i riskgrupper.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Sjukare än viruset.
Ja, det är häpnadsväckande men troligen sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Fick kalla kårar när jag läste detta.

Brukar aldrig skriva direkt om person och endast om inlägg. Men du verkar vara en läskig människa.
Det är tvärtom min mamma som har ryggrad, och jag respekterar henne för det.

Inget kan bli läskigare än alla människor i den här tråden, som inte fattar att en nedstängning av landet i 18 månader skulle leda till:

- Varannat svenskt företag i konkurs.
- 50% arbetslöshet.
- Inget välfärdssystem kvar, eftersom vi inte ha några skatteintäkter eller export.
- Bostadspriserna kommer sjunka 70%, och ingen kommer kunna få ett lån.
Citera
2020-03-21, 20:15
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
En sak jag tycker är lite konstig, svenska fall börja välla in ifrån Italien i slutet på februari och början på mars, varför är där enbart 16 friskförklarade ? Är man sjuk nästan en månad verkligen? Influensa brukar man vara utslagen 1-2 veckor sen är man frisk. Även sett detta i andra länder, dom är snabba på rapportera nya fall och dödsfall men ej dom friskförklarade.

Jag tror inte att jag har haft Corona men det satt i runt 2-3 veckor. Har också haft symtom som denna smitta inte ger.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Önsketänkande överallt.

https://omni.se/sahlgrenskas-scenario-toppen-runt-1-april-raknar-med-hundratals-svart-sjuka/a/wPQy6A

1 april är om 9 dagar. Extremt osannolikt att toppen skulle vara nådd då. Italien införde karantän i hela landet den 9 mars, för 12 dagar sedan, och där blir situationen ändå bara värre och värre.

Det kan ta upp till 14 dagar innan vi ser resultatet av karantänen(inkubationstiden) men vi borde ha sett den efter 5-6 dagar som är medelvärdet hos inkubationstiden.

Efterssom det fortfarande ökar, så betyder det sannolikt att deras åtgärder(som varit betydligt starkare än våra) ändock har varit för mjuka.

Bara 10% använder ansiktsmask där, till skillnad mot 100% i Wuhan. Kinas åtgärder i övrigt var oxå mer tvingande.

Man måste ändå ge Kina stort beröm för deras hantering av detta, förutom mörkningen i början som sannolikt var det som gjorde att spridningen över hela landet och världen blev så stor. När mörkningen avslöjades tog de sig dock i kragen och räknade ut exakt vad som behövdes för att rädda det egna landet, och gav därmed oss andra en mall för hur vi behöver agera.

Tyvärr finns det många som kategoriskt vägrar lyssna på vad Kina säger eller dra några lärdomar därifrån innan det är på tok för sent, om ens då.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
De här ändringarna... De måste väl ha dokumenterats någonstans? Vad är din källa?
Jag är min källa eftersom jag höll ögonen på det.
Vet inte om det dokumenterades, men vi talade om saken i några inlägg tidigare i tråden (innan ändringen).
Citera
Medlem
ünders avatar
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0877mb2

Intervju med läkare från intensivvården i Storbritannien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in