Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Till att börja med, Finland är ett tvåspråkigt land och har haft svenska som officiellt språk längre än självaste Sverige.
Nu är inte jag bilmekaniker, men jag kan nog säga praktiskt taget varenda del på bilen på engelska utan någon speciell utbildning. Jag kan däremot inte alla facktermer inom alla branscher, inte ens på svenska. Inom mitt eget fält kan jag givetvis vad saker och heter på engelska. Kan ha förståelse för att någon i pensionsåldern inte pratar annat än svenska men dessa lär knappast bli nyanställd i vilket fall. Hur gör ni med kollegor som inte pratar svenska?
Hur man gör beror ju helt och hållet på vad man arbetar med, tex inom äldrevården kan man ju ha svenska medicinska ord inkl att latin glosor gäller ju för många ochså som tex sköterska - skötare och läkare
Det betvivalar jag om vi ska prata om tex delar, komponenter i en generator på en bil. Vad betyder startkrans, stator och släpringar på engelska mm ? Om du är anställd som säg mekaniker, eller servicetekniker, produktionstekniker. Såklart måste du kunna smådelarna på engelska om du ska byta ut eller förklara ett fel eller en process där det ingår olika delar. Är du en CNC NC operatör som skär i plåt osv ska ju det data program du kör beskrivas på engelska men där jättemånga lärt sig det på svenska i skolan osv
Det du föreslår innebär att alla invandrare på alla jobb ska kunna alla dessa glosor och även att vi svenskar då ska kunna detta för att kunna förstå invandraren som ska beskriva detta i sitt jobb på ett eller ett annat sätt. Det funkar inte eftersom vi kan de svenska orden inom mekaniker för en bil tex som mekaniker till yrket..
I vissa jobb fungerar det att bara kunna engelska och i många jobb fungerar det inte alls för andra som tex har 5-10 -20 års erfarenhet i sitt tekniska yrke eller ingenjörsjobb på bara svenska, där invandraren kan ev laga felet men kan absolut inte förmedla till andra vad som är lagat eller vad som behövs beställas osv. Tycker istället dom skulle kunna alla tekniska termer och jobbglosor för sitt jobb på svenska och sen kan dom prata enkel eller svårare engelska vad vi kan kalla för vardaglig engelska... Det skulle fungera att vända på det