2020-01-16, 11:58
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Du inser inte att detta i princip innebär att det är fritt fram för vissa aktörer att inte betala orimliga löneskatter.
Det faktum att man genom en bokföringsåtgärd som kallas "stöd eller bidrag" förandrar inte det faktum att skatten hamnar på vad som borde vara en normal nivå för alla.

Kunde inte ha brytt mig mindre! Så länge invällare börjar jobba än att sitta hemma i nå ghetto där de segregeras så kan vi nog ta den smällen varje dagar i veckan!

Eller du känner att vi behöver fler stadsdelar som Rinkeby?
Citera
2020-01-16, 12:10
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Kan du utveckla varför du inte tror det?

Ja, sådana här jätteprojekt blir inte alltid av, tänker tex på Saab där det skulle byggas elbilar.
Jag tror nog mer på lite mindre projekt som sedan kan växa och eventuellt bli stora.
Så tråkig är jag
Citera
2020-01-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Northland Resources. Det finns dock en väsentlig skillnad i Northvolt och det är att Northvolt är ett projekt på 40 miljarder som innefattar bla svenska staten (Vattenfall), EU, Volkswagen, Scania BMW, Goldman Sachs, LO+SN (AMF), ABB mfl. Detta är ett stort industriellt strategiskt projekt initierat av inte bara Sverige utan EU med ändamålet att förse europeiska bilproducenter med EU-tillverkade elbilsbatterier.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja, sådana här jätteprojekt blir inte alltid av, tänker tex på Saab där det skulle byggas elbilar.
Jag tror nog mer på lite mindre projekt som sedan kan växa och eventuellt bli stora.
Så tråkig är jag

Men de har ju fått order för fem år framåt i tiden. Vad kan gå fel tror du?
Citera
2020-01-16, 12:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Kunde inte ha brytt mig mindre! Så länge invällare börjar jobba än att sitta hemma i nå ghetto där de segregeras så kan vi nog ta den smällen varje dagar i veckan!

Eller du känner att vi behöver fler stadsdelar som Rinkeby?

Så uppenbara orättvisor på skatteområdet har ingen betydelse ?

Då har det ingen betydelse om jag och några miljoner andra svenskar börja betala in källskatt på samma
nivå dvs 0% skatt ?
Citera
2020-01-16, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jag fattar inte. Northvolt i Skellefteå ”behöver” anställa 2 500 personer. Fast heltid? En anställd kostar i storleksordningen 1 miljon per år. Företaget har alltså två och en halv miljard kronor i lönepotten? Skithäftigt!

Fast man undrar ju vad i hela friden en modern fabrik ska använda så många människor till? Det här blir man ju inte helt övertygad av:

”[…] operatörer och materielhanterare, men det behövs också underhållspersonal, processingenjörer och administrativ personal. Behov kommer även att finnas för att funktioner som inte kräver så mycket utbildning. Allt från att hantera materielpåfyllnad till att arbeta i personalmatsalen och med lokalvård.”

Inte heller det här: ”Eftersom det inte finns någon överdriven jobbreserv att ta av blir det desto viktigare att se potentialen i dem som idag står långt från arbetsmarknaden.”

Så … vad hindrar Northvolt från att sluta snacka och börja rekrytera? ”Välkommen; du kan börja på direkten!” Det finns ju närmare tvåtusen arbetssökande bara i Skellefteå.

behövs nog några byggjobbare också? (kanske redan är fixat?)

"Brist på bostäder till de potentiella fabriksanställda
PUBLICERAD 20 OKTOBER 2017
Kommunala bostadsbolaget Skebo har redan idag en lång bostadskö och konstaterar att på egen hand går det inte att klara det behov av bostäder som uppstår om det blir en batterifabrik.

På ett väldigt ungefär (det är svårt med rättvisande bostadskösiffror) är det 12000 som aktivt söker bostad i Skellefteå, och enligt vd Åsa Andersson är det i dagsläget runt 200 sökande på varje lägenhet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/brist-pa-bostader-till-de-potentiella-fabriksanstallda
Citera
2020-01-16, 13:00
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Så uppenbara orättvisor på skatteområdet har ingen betydelse ?

Då har det ingen betydelse om jag och några miljoner andra svenskar börja betala in källskatt på samma
nivå dvs 0% skatt ?

Åter igen, jag bryr mig inte. Så, NEJ. Du får ta vilka påhittade scenarion som helst där du och några miljoner svenskar börjar runka bulle om dagarna för att donera bullen med satsen på till den lokala tiggaren utanför ICA.

Poängen är fortfarande att sätta invällare i arbetare för att skicka hem dom är lika realistiskt som att den riktiga tomten skulle komma på julafton i dagens politiska klimat.
Citera
2020-01-16, 15:16
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Till att börja med, Finland är ett tvåspråkigt land och har haft svenska som officiellt språk längre än självaste Sverige.

Nu är inte jag bilmekaniker, men jag kan nog säga praktiskt taget varenda del på bilen på engelska utan någon speciell utbildning. Jag kan däremot inte alla facktermer inom alla branscher, inte ens på svenska. Inom mitt eget fält kan jag givetvis vad saker och heter på engelska. Kan ha förståelse för att någon i pensionsåldern inte pratar annat än svenska men dessa lär knappast bli nyanställd i vilket fall. Hur gör ni med kollegor som inte pratar svenska?

Hur man gör beror ju helt och hållet på vad man arbetar med, tex inom äldrevården kan man ju ha svenska medicinska ord inkl att latin glosor gäller ju för många ochså som tex sköterska - skötare och läkare

Det betvivalar jag om vi ska prata om tex delar, komponenter i en generator på en bil. Vad betyder startkrans, stator och släpringar på engelska mm ? Om du är anställd som säg mekaniker, eller servicetekniker, produktionstekniker. Såklart måste du kunna smådelarna på engelska om du ska byta ut eller förklara ett fel eller en process där det ingår olika delar. Är du en CNC NC operatör som skär i plåt osv ska ju det data program du kör beskrivas på engelska men där jättemånga lärt sig det på svenska i skolan osv

Det du föreslår innebär att alla invandrare på alla jobb ska kunna alla dessa glosor och även att vi svenskar då ska kunna detta för att kunna förstå invandraren som ska beskriva detta i sitt jobb på ett eller ett annat sätt. Det funkar inte eftersom vi kan de svenska orden inom mekaniker för en bil tex som mekaniker till yrket..

I vissa jobb fungerar det att bara kunna engelska och i många jobb fungerar det inte alls för andra som tex har 5-10 -20 års erfarenhet i sitt tekniska yrke eller ingenjörsjobb på bara svenska, där invandraren kan ev laga felet men kan absolut inte förmedla till andra vad som är lagat eller vad som behövs beställas osv. Tycker istället dom skulle kunna alla tekniska termer och jobbglosor för sitt jobb på svenska och sen kan dom prata enkel eller svårare engelska vad vi kan kalla för vardaglig engelska... Det skulle fungera att vända på det
Senast redigerad av maxorr 2020-01-16 kl. 15:27.
Citera
2020-01-16, 15:50
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?

Du måste förstå att det blir kommunkationsproblem om man är ett arbetslag som måste använda både engelska och svenska jobbrelaterade tekniska ord .. Och svenskar ska defintivt inte anpassa sig för engelska ord för ett helt yrkesområde där man ska eller behöver beskriva nåt tekniskt eller förstå nåt tekniskt arbete (arbetsuppgifter) som förmedlas via platschefen tex. Dvs om man är anställd.. Jag har jobbat förr som svetsare i ett stort företag och vi hade polacker som inte kunde ett pip engelska eller svenska... Det gick utmärkt för de kunde redan jobbet galant från sitt hemland.. de kunde även läsa svets ritningar utan problem för symbolerna är internationella samt kunde jiggarna. Så du förstår allt beror på situationen
Citera
2020-01-16, 16:29
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Varför tror du att Northvolt kommer att anställa lata och dumma? Har du sökt jobb på Northvolt?

Ja, hmmm, undra varför? De kan ju inte ens prata svenska.
Citera
2020-01-16, 16:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
behövs nog några byggjobbare också? (kanske redan är fixat?)

"Brist på bostäder till de potentiella fabriksanställda
PUBLICERAD 20 OKTOBER 2017
Kommunala bostadsbolaget Skebo har redan idag en lång bostadskö och konstaterar att på egen hand går det inte att klara det behov av bostäder som uppstår om det blir en batterifabrik.

På ett väldigt ungefär (det är svårt med rättvisande bostadskösiffror) är det 12000 som aktivt söker bostad i Skellefteå, och enligt vd Åsa Andersson är det i dagsläget runt 200 sökande på varje lägenhet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/brist-pa-bostader-till-de-potentiella-fabriksanstallda

Men för nysvenskar finns det alltid lösningar på bostadsbristen. Gäller dock inte för svenskar.

Ett litet axplock:

https://www.husf.se/byggprojekt/flemingsberg/tillfaelliga-modulbostaeder/

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nu-borjar-inflyttning-i-nya-modulbostaderna/reprim!5Q9itWaBM4LSExlXatAHTA/

https://botkyrka.se/modulbostader

https://www.mp.se/nacka/flyktingbostader

https://www.tidningen.se/modulbosta%CC%88der-till-nyanla%CC%88nda/
Citera
2020-01-16, 17:19
Medlem
Måste fråga om detta projektet har börjat byggas än? Får en magkänsla av att det blir som höghastighetstågen.
Citera
2020-01-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av botteupp
Måste fråga om detta projektet har börjat byggas än? Får en magkänsla av att det blir som höghastighetstågen.

Ja, det är i full gång, är väl en 200-300 byggnadsarbetare som håller på dygnet runt just nu. I sommar ska de vara 1000 byggnadsarbetare där.
Första väggarna har börjat komma upp på första byggnaden som är 240 x 120 meter lång och 35 meter hög. De första 5 byggnaderna(halva fabriken) kommer vara klara efter sommaren.
En investering på 30-40 miljarder på en yta av 200 hektar, största jag sett.

Bild: https://cdn3.cdnme.se/4435958/8-3/002_northvolt_ett_batterifabriken_2020-01-12_5e1b3fbce087c35b6b864b24.jpg
Senast redigerad av Arbetarmakten 2020-01-16 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in