Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Svenskt "oberoende" är en rätt vag fråga. Finns väldigt många områden som kan beröra "oberoende".
Startskottet för vad som kan beskrivas som ödeläggelsen av Sveriges produktivitet skulle jag vilja härleda till 60-talets sönderregleringar. Jag misstänker att du redan sitter på ett svar som du vill dela med dig av så jag låter dig komma med ditt inlägg istället för att skriva en avhandling om Sveriges ekonomiska historia.
Sönderreglering är en sak.
Överuttag av skatter och avgifter för att bygga inproduktiv sektor är en annan sida.
Upplåning i utlandet till "investeringar" politisk styrd inproduktiv sektor är en tredje.
Amortering av ovanstående lån genom att svenska realtillgångar övergått till utländska ägare är en fjärde anledning.
Förändring av lag så att utländska aktörer kan exploatera svensk naturtillgångar är ytterligare en spik i kistan.
Det finns hundratals beslut och åtgärder som succesivt har gjort att svensk ekonomi och oberoende har förstörts. Den politiska sektorn, sk folkrörelser, medieetablissemanget, och banksektorn har varit instrumentella och väl koordinerade i denna process.