2020-01-16, 10:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Men de 7 500 har ju då inget med tråden att göra. Som jag trodde. De behöver inte prata engelska. Och det finns inga krav på någon att man inte ska kunna prata svenska.

Det står ju alla fritt att söka jobb på Northvolt. Så om man är svensk, inte har ett jobb och kan engelska så kan man söka jobben där. Om man vill. Eller så får man acceptera att människor med ett annat ursprung söker och tar jobben. Bra hur som helst med nyetablering i Norrland. Där uppe kan de verkligen på grund av naturresurser starta bra företag.
Jo det är Northvolt som påstår att det skall skapas 10 000 arbetstillfällen, ingen annan.

Visst är det bra med arbetstillfällen, men jag tror inte detta blir av helt enkelt.

Vilka språk som, rent hypotetiskt, skall talas eller inte det har jag inte nämnt något om.
Citera
2020-01-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo det är Northvolt som påstår att det skall skapas 10 000 arbetstillfällen, ingen annan.

Visst är det bra med arbetstillfällen, men jag tror inte detta blir av helt enkelt.

Vilka språk som, rent hypotetiskt, skall talas eller inte det har jag inte nämnt något om.

Jo men de arbetstillfällen som finns utanför Northvolt och är vad som tillkommer för att de anställda på Nortvolt ökar behovet av varor och tjänster, har ju inte northvolt något krav på att de ska prata engelska.
Citera
2020-01-16, 10:39
Medlem
JanTalibans avatar
Jag fattar inte. Northvolt i Skellefteå ”behöver” anställa 2 500 personer. Fast heltid? En anställd kostar i storleksordningen 1 miljon per år. Företaget har alltså två och en halv miljard kronor i lönepotten? Skithäftigt!

Fast man undrar ju vad i hela friden en modern fabrik ska använda så många människor till? Det här blir man ju inte helt övertygad av:

”[…] operatörer och materielhanterare, men det behövs också underhållspersonal, processingenjörer och administrativ personal. Behov kommer även att finnas för att funktioner som inte kräver så mycket utbildning. Allt från att hantera materielpåfyllnad till att arbeta i personalmatsalen och med lokalvård.”

Inte heller det här: ”Eftersom det inte finns någon överdriven jobbreserv att ta av blir det desto viktigare att se potentialen i dem som idag står långt från arbetsmarknaden.”

Så … vad hindrar Northvolt från att sluta snacka och börja rekrytera? ”Välkommen; du kan börja på direkten!” Det finns ju närmare tvåtusen arbetssökande bara i Skellefteå.
Citera
2020-01-16, 10:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Tråden handlar om Northvolt och att de gärna ser att man kan engelska om man ska jobba där. De har inte kravet att man inte kan prata svenska. Så det kan du glömma.

Men jag förstår att man blir bitter när man inte kan engelska eller kan söka jobb på Northvolt. Bra med ett exportföretag i Sverige. Det är bra att dra in pengar in i vårt eget land.

Tråden handlar om att Northvolt säger att man inte behöver kunna svenska för att få arbete hos dom utan klarar sig bra med engelska och då säger jag att det inte spelar någon roll om Northvolt tycker det räcker med engelska eftersom dessa personer rimligen också ska bo i landet. Absolut kan det vara acceptabelt att gå in på en arbetsplats som Northvolt där engelska räcker att klara sig professionellt och lära sig svenska under tiden men förr eller senare så är det ett måste för alla personer som bosatt sig permanent i Sverige att lära sig svenska.

Vad får dig att tro att jag inte pratar engelska eller skulle vara intresserad av att jobba på Northvolt? Jag jobbar redan inom IT och praktiskt taget hela min utbildning var på engelska och är en daglig del av min tillvaro både privat och professionellt.
Citera
2020-01-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tråden handlar om att Northvolt säger att man inte behöver kunna svenska för att få arbete hos dom utan klarar sig bra med engelska och då säger jag att det inte spelar någon roll om Northvolt tycker det räcker med engelska eftersom dessa personer rimligen också ska bo i landet. Absolut kan det vara acceptabelt att gå in på en arbetsplats som Northvolt där engelska räcker att klara sig professionellt och lära sig svenska under tiden men förr eller senare så är det ett måste för alla personer som bosatt sig permanent i Sverige att lära sig svenska.

Vad får dig att tro att jag inte pratar engelska eller skulle vara intresserad av att jobba på Northvolt? Jag jobbar redan inom IT och praktiskt taget hela min utbildning var på engelska och är en daglig del av min tillvaro både privat och professionellt.

Jag har inte uttalat mig om det. Varför ta åt dig ens?

Jo men Northvolt har ju inget att göra med vad de anställda gör på sin fritid. Och inget att göra vilka språk man använder.
Citera
2020-01-16, 10:58
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Ja det blir intressant och se hur många arbetslösa invandrare, som får vilka tjänster i de enkla jobben i sammanhanget högst troligen, i batterifabriken med låg avlönat subventionerat jobb men det är iaf mycket bättre än inget så plus på plussidan där. Grejen är ju att ingen invandrare kan nåt språk förutom sitt egna och kan ev inte skriva på sitt språk heller. Ja det är upp till batterifabriken vilka kriterier dom har i sin fabrik för språkresurs kunskaper. Sen är det ju upp till invandraren om han vill bara kunna engelska resten av sin tid i sverige, men det är ännu svenska som gäller i sverige och finska som gäller i finland och norska som gäller i norge fast man kan göra sig förståd på engelska. Såklart kommer ju jättemånga andra företag backa för det som bara kan engelska, när det kanske är ett mer komplicerat jobb som kräver svenska eller betydligt svårare engelska.

Säg att du är mekaniker av bilar eller är styr och regler tekniker samt reparatör på en fabrik ska man ju kunna i princip hela processen för sitt område inkl engelska tekniska fackliga uttryck och engelska tekniska termer och glosor för mekaniska delar eller produktionsprocesser så .. blir ju en hel del fabriksteknisk engelska kan man ju lungt säga
Till att börja med, Finland är ett tvåspråkigt land och har haft svenska som officiellt språk längre än självaste Sverige.

Nu är inte jag bilmekaniker, men jag kan nog säga praktiskt taget varenda del på bilen på engelska utan någon speciell utbildning. Jag kan däremot inte alla facktermer inom alla branscher, inte ens på svenska. Inom mitt eget fält kan jag givetvis vad saker och heter på engelska. Kan ha förståelse för att någon i pensionsåldern inte pratar annat än svenska men dessa lär knappast bli nyanställd i vilket fall. Hur gör ni med kollegor som inte pratar svenska?
Citera
2020-01-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Till att börja med, Finland är ett tvåspråkigt land och har haft svenska som officiellt språk längre än självaste Sverige.

Nu är inte jag bilmekaniker, men jag kan nog säga praktiskt taget varenda del på bilen på engelska utan någon speciell utbildning. Jag kan däremot inte alla facktermer inom alla branscher, inte ens på svenska. Inom mitt eget fält kan jag givetvis vad saker och heter på engelska. Kan ha förståelse för att någon i pensionsåldern inte pratar annat än svenska men dessa lär knappast bli nyanställd i vilket fall. Hur gör ni med kollegor som inte pratar svenska?

Finland och Sverige var Sverige.

Men vi får väl se hur det går för Northvolt, det är då många stora kända företag som har investerat i Northvolt. Och alla som pratar engelska kan söka jobb där. Bra med ett företag som exporterar, bra för Sverige.
Citera
2020-01-16, 11:09
Medlem
Citat:
Batterifabriken i Skellefteå försöker fylla 10 000 nya arbetsplatser av alla dess slag. Dessvärre finns det bara 2 000 arbetslösa i staden. Nu vill företaget anställa en del av alla dessa flyktingar som dräller över Sverige. Mycket bra, tycker jag.

Problemet är att dessa inte ännu har förstått att flyktingarna sällan får utbildning på engelska. SFI står trots allt inte för "engelska för invandrare".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken

Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?
Haha, vilken skön konstruktion för att klämma staten på integrationspengar 😂

Syna detta i sömmarna noggrant.
Citera
2020-01-16, 11:17
Medlem
Citat:
Svensk ägare, Peter Carlsson. Betalar skatt i Sverige. Skapar arbetstillfällen i svensk avfolkningsbygd. Tar tillbaka industrin från Kina till Sverige.

Beror väl på vad man kallar bra för svensken. Vissa föredrar att dricka Explorer vodka med sin pitbull i en betongkartong. Helst innan mötet på socialkontoret.

Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Northvolt är en investering på ca 40 miljarder kr och innefattar förutom svenska investerare EU som backar projektet med 4 miljarder kr. Det är ett i högsta grad betydelsefullt projekt inte bara för Sverige utan för hela Europa, om vi ska elektrifiera bilparken måste vi ha egen batteriproduktion.

Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Northland Resources. Det finns dock en väsentlig skillnad i Northvolt och det är att Northvolt är ett projekt på 40 miljarder som innefattar bla svenska staten (Vattenfall), EU, Volkswagen, Scania BMW, Goldman Sachs, LO+SN (AMF), ABB mfl. Detta är ett stort industriellt strategiskt projekt initierat av inte bara Sverige utan EU med ändamålet att förse europeiska bilproducenter med EU-tillverkade elbilsbatterier.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Haha, vilken skön konstruktion för att klämma staten på integrationspengar 😂

Syna detta i sömmarna noggrant.

Vem ska syna detta i sömmarna? Du? Gör gärna det och berätta mer om företaget.

Det är väl bra att Sverige kommer igång och exporterar varor igen. Eller anser du det som dåligt?
Citera
2020-01-16, 11:47
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Du tror väl inte att företaget ska stå för lönekostnader för personer som står långt från arbetsmarknaden? De får säkert bidrag för att ha dem där!

Det hade inte förvånat mig! Men jag ser hellre att dom arbetar och få 75% betalt av staten för att dom arbetar än att dom sitter hemma och går på bidrag. Lesser of two evils!

Så med tiden så förhoppningsvis så slipper vi betala till och med dom där 75%en!
Citera
2020-01-16, 11:49
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Svenskt "oberoende" är en rätt vag fråga. Finns väldigt många områden som kan beröra "oberoende".

Startskottet för vad som kan beskrivas som ödeläggelsen av Sveriges produktivitet skulle jag vilja härleda till 60-talets sönderregleringar. Jag misstänker att du redan sitter på ett svar som du vill dela med dig av så jag låter dig komma med ditt inlägg istället för att skriva en avhandling om Sveriges ekonomiska historia.

Sönderreglering är en sak.
Överuttag av skatter och avgifter för att bygga inproduktiv sektor är en annan sida.
Upplåning i utlandet till "investeringar" politisk styrd inproduktiv sektor är en tredje.
Amortering av ovanstående lån genom att svenska realtillgångar övergått till utländska ägare är en fjärde anledning.
Förändring av lag så att utländska aktörer kan exploatera svensk naturtillgångar är ytterligare en spik i kistan.
Det finns hundratals beslut och åtgärder som succesivt har gjort att svensk ekonomi och oberoende har förstörts. Den politiska sektorn, sk folkrörelser, medieetablissemanget, och banksektorn har varit instrumentella och väl koordinerade i denna process.
Citera
2020-01-16, 11:53
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Det hade inte förvånat mig! Men jag ser hellre att dom arbetar och få 75% betalt av staten för att dom arbetar än att dom sitter hemma och går på bidrag. Lesser of two evils!

Så med tiden så förhoppningsvis så slipper vi betala till och med dom där 75%en!

Du inser inte att detta i princip innebär att det är fritt fram för vissa aktörer att inte betala orimliga löneskatter.
Det faktum att man genom en bokföringsåtgärd som kallas "stöd eller bidrag" förandrar inte det faktum att skatten hamnar på vad som borde vara en normal nivå för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in