2020-01-15, 18:52
Medlem
Tamborinos avatar
Jag tror att den här fabriken aldrig kommer igång, framtiden får visa om jag har fel.
Citera
2020-01-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag tror att den här fabriken aldrig kommer igång, framtiden får visa om jag har fel.

Kan du utveckla varför du inte tror det?
Citera
2020-01-15, 18:59
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, staten skall inte styra över detta. Det är helt och hållet Northvolts beslut.
Engelska är på de flesta större företag idag koncernspråk, även i Sverige. Se bara på Ericsson, Volvo, ABB, SKF etc. vi kan inte agera på en internationell marknad med att kräva svenska som språk i arbetslivet..

Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, du har fel.

Arabiska är inget världsspråk inom handel på samma sätt som engelska är. Man bör absolut använda engelska internt inom företaget för att göra detta till ett naturligt sätt vid kommunikation.

Arabiska kan möjligtvis fungera i delar av Asien, men då kan man anställa experter med arabiska som modersmål.

Jag tror inte att du förstått det där med koncernspråk. Koncernspråk används för att kommunicera över landsgränser inom koncernen, men inom fabriken, och då särskilt ute i produktionen, är det det lokala språket som används. Även de som kan engelska använder givetvis det lokala språket när det går, för att det är bättre och för att inte bli betraktade som en märkvärdiga idioter.

Du nämnde SKF som ett exempel. De har fabrik i bl.a. Indonesien. Tror du arbetarna i den verkstaden pratar engelska med varandra? Tror du att en arbetare som kan engelska, men inte indonesiska får jobb i den fabriken?
Citera
2020-01-15, 19:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kina dominerar litiumjonbatterier tillverkning. Jag tror att de har 70% av världens tillverkning.

EU politiker skulle ha satsat på ny energi för 10 år sedan, så gjorde Kina.

Ny har vi Northvolt och människor klagar. Ny industri i Norrland. Underbart

Tycker det verkar riktigt lovande, bara det inte blir ett nytt Stålverk 80..

Men tror att tråden beror på ett missförstånd faktiskt. Finns inga spår av (vad jag kan se) att enbart människor som saknar kunskaper i svenska språket ska anställas.

Att kunna exempelvis engelska (som krav för anställning) är inte samma sak som att man inte ska behärska svenska. Snarare tvärt om. Utländska experter är en annan sak än "jobbare på golvet"..
Tror inte språkkraven ställs på experterna på annat sätt än att de just ska kunna bidra med sin expertis.
Citera
2020-01-15, 19:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Tror ändå man satsar på arbetsamma och relativt smarta jag.

Varifrån får du att 80& av lönen kommer från skattebetalarna?

Finns en chans att det blir så. Har vi sett många gånger tidigare när företag ska anställa invandrare.
Citera
2020-01-15, 19:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Svensk ägare, Peter Carlsson. Betalar skatt i Sverige. Skapar arbetstillfällen i svensk avfolkningsbygd. Tar tillbaka industrin från Kina till Sverige.

Beror väl på vad man kallar bra för svensken. Vissa föredrar att dricka Explorer vodka med sin pitbull i en betongkartong. Helst innan mötet på socialkontoret.

Din första kommentar avspeglar inte hela sanningen. Fråga dig först vilka mekanismer som har förstört svensk produktiv sektor och svenskt oberoende ?

Vad beträffar din andra kommentar så finns det säkert sådana personer, men dom är sällsynta.
Citera
2020-01-15, 19:41
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Northvolt är ett tecken på vad som komma skall.
Genom att köra kronan i botten åstadkommer man två saker:
- Jobben blir billigare att lägga i Sverige än i många andra länder: (Magdalena Andersson och Stefan Löfvén lyckas ju trots det inte få ner arbetslösheten; just nu är det bara 4 medelhavsländer som har högre arbetslöshet än Sverige, men tänk hur det varit om svenska kronan varit 15-20% dyrare, så som den var för några år sedan!)
- Företagen blir billigare att köpa upp, tack vare en helt kollapsad kronkurs.

Vad är resultatet: Jo utländska företag köper företag och lägger tillverkningen i Sverige därför att det blir billigare så. Då ökar ju vinsten, och den flyttas från Sverige.
Så vi blir ett låglöne-produktions-paradis ungefär som Portugals sko-fabriker på 70-talet, eller så som öststatsländerna var efter murens fall (innan de fick upp sin levnadsstandard som f.ö. snart går om svenskens).

"Vi har skapat XXX tusen nya enkla jobb!" kan Löfvén mumla, allt medan vinsterna flödar ut ur landet.

Exakt !
Med den kompletterande frågan vilka har förstört svensk produktiv sektor och förstört kostnadsfördelar, oberoende och utraderat svensk konkurrenskraft genom att ha världens högsta skatter.
Citera
2020-01-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tycker det verkar riktigt lovande, bara det inte blir ett nytt Stålverk 80..

Men tror att tråden beror på ett missförstånd faktiskt. Finns inga spår av (vad jag kan se) att enbart människor som saknar kunskaper i svenska språket ska anställas.

Att kunna exempelvis engelska (som krav för anställning) är inte samma sak som att man inte ska behärska svenska. Snarare tvärt om. Utländska experter är en annan sak än "jobbare på golvet"..
Tror inte språkkraven ställs på experterna på annat sätt än att de just ska kunna bidra med sin expertis.

Bra.
Citera
2020-01-15, 19:42
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Engelska är väl ett keltiskt språk? Hebreiska är vad som talas i Israel. Slaviska språk är en språkfamilj...

Utvecklingen efter 1945 i språkhänseende har undgått dig.
Citera
2020-01-15, 19:43
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Var inte så negativ, kan du aldrig hitta någlt possitivt? Batterifabriker brukar tex explodera och flyga i luften lite då och då
!
Citera
2020-01-15, 19:46
Medlem
Europa behöver lokal tillverkning av litiumjonbatterier. NorthVolt är bättre än kinesiska CATL nya fabrik i Tyskland.
Senast redigerad av svensk0kina 2020-01-15 kl. 19:47. Anledning: Till
Citera
2020-01-15, 19:52
Medlem
Proras avatar
Luktar tyvärr möjligt fiasko. Stora industriella projekt där finansieringen redan är tryggt säkrad brukar aldrig bli uppmärksammade i media i den här utsträckningen. Här saknas oroväckande mycket kompetent arbetskraft. Vem flyttar till Västerbotten för en osäker framtid? Outbildade migranter från tredje världen lär ju inte komma ifråga. Som vanligt saknas inte entusiastiska lokalpolitiker som vädrar statsbidrag. Har vi sett det förut? Vad hände med Facit i Åtvidaberg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in