Citat:
Ursprungligen postat av
Prora
Jo, jag noterade också detta. Batterifabriken väntas ge 2500 jobb. Men man har mage att påstå att detta väntas ge 7500 extra jobb, sammanlagt 10000 jobb.
Ingen journalist ställer någon som helst fråga om detta absurda påstående. Inte konstigt då journalister är idioter.
Man kan ha olika perspektiv, men den godtrogna allmänheten förutsätter nog att de extra 7500 jobben ska hamna i Västerbotten och inte i mineralgruvor i Kongo.
Inte fan genererar ett arbetstillfälle i industrin tre andra i offentlig sektor/servicesektorn. Jävla lögn.
Det finns en effekt. Faktorn jag kan påminna mig är 2. Dvs 2500 Northvolt anställda leder till 5000 ytterligare anställda i tjänstesektorn. Jag nämnde exempel i förra inlägget.
Varför man skulle komma upp i 3 här vet jag inte. Det man möjligen kan tänka sig är att man vet att några underleverantörer etablerar några anställningar på orten. Men det skulle handla om 833 stycken då, vilket låter väldigt mycket.
EDIT:
Notera att de som jobbar med service också köper service.
Det blir fler frisörer på orten pga 2500 nya anställda. Dessa frisörer skall äta någonstans och handla, och deras barn går i dagis, och deras soptunnor skall tömmas. Sedan skall alla dessa gå och klippa sig någonstans. Osv.
Det är inte svårt att förstå att det finns en multiplikator effekt. Men det lät mycket med 3.