2020-01-15, 23:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Men Northvolt har väl inget att göra med vad de anställda sysslar med på fritiden?

De som kommer att jobba på Northvolt får väl prata hur de vill och ha vilka seder de vill? Eller vad är det för lagar som skulle förhindra det? De som jobbar där klarar säkert av att lära sig svenska. Om de inte redan kan det.

Northvolt har inte heller något att göra med arbetstillstånd och hur saker och ting skall fungera på en nationell skala. Folk som bor i Sverige på permanent basis skall kunna prata fullgod svenska efter 2 års vistelse. Jobbar man så kan man möjligen få visst extra utrymme för att lära sig språket. Att lära sig modersmålet hos nationen man flyttar till är en av dom absolut mest grundläggande kraven som borde ställas.
Citera
2020-01-15, 23:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jo, jag noterade också detta. Batterifabriken väntas ge 2500 jobb. Men man har mage att påstå att detta väntas ge 7500 extra jobb, sammanlagt 10000 jobb.

Ingen journalist ställer någon som helst fråga om detta absurda påstående. Inte konstigt då journalister är idioter.

Man kan ha olika perspektiv, men den godtrogna allmänheten förutsätter nog att de extra 7500 jobben ska hamna i Västerbotten och inte i mineralgruvor i Kongo.

Inte fan genererar ett arbetstillfälle i industrin tre andra i offentlig sektor/servicesektorn. Jävla lögn.
Det finns en effekt. Faktorn jag kan påminna mig är 2. Dvs 2500 Northvolt anställda leder till 5000 ytterligare anställda i tjänstesektorn. Jag nämnde exempel i förra inlägget.

Varför man skulle komma upp i 3 här vet jag inte. Det man möjligen kan tänka sig är att man vet att några underleverantörer etablerar några anställningar på orten. Men det skulle handla om 833 stycken då, vilket låter väldigt mycket.

EDIT:
Notera att de som jobbar med service också köper service.
Det blir fler frisörer på orten pga 2500 nya anställda. Dessa frisörer skall äta någonstans och handla, och deras barn går i dagis, och deras soptunnor skall tömmas. Sedan skall alla dessa gå och klippa sig någonstans. Osv.
Det är inte svårt att förstå att det finns en multiplikator effekt. Men det lät mycket med 3.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-01-15 kl. 23:37.
Citera
2020-01-16, 00:04
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I Sverige talar vi svenska.
Vill man leka märkvärdig och prata engelska på jobbet kan man flytta till ett land där det talas.
Roligt med människor som anser att det är märkvärdigt att prata engelska på jobbet 2020.
Citera
2020-01-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Northvolt är ett tecken på vad som komma skall.
Genom att köra kronan i botten åstadkommer man två saker:
- Jobben blir billigare att lägga i Sverige än i många andra länder: (Magdalena Andersson och Stefan Löfvén lyckas ju trots det inte få ner arbetslösheten; just nu är det bara 4 medelhavsländer som har högre arbetslöshet än Sverige, men tänk hur det varit om svenska kronan varit 15-20% dyrare, så som den var för några år sedan!)
- Företagen blir billigare att köpa upp, tack vare en helt kollapsad kronkurs.

Vad är resultatet: Jo utländska företag köper företag och lägger tillverkningen i Sverige därför att det blir billigare så. Då ökar ju vinsten, och den flyttas från Sverige.
Så vi blir ett låglöne-produktions-paradis ungefär som Portugals sko-fabriker på 70-talet, eller så som öststatsländerna var efter murens fall (innan de fick upp sin levnadsstandard som f.ö. snart går om svenskens).

"Vi har skapat XXX tusen nya enkla jobb!" kan Löfvén mumla, allt medan vinsterna flödar ut ur landet.
Att svenska varor bli billigare utomlands skiter väl såna som du i, bara du får gnälla.
Citera
2020-01-16, 00:22
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men nu har dom således anställda från 50 olika nationaliteter. Ger inte det folk som menar att bara svenskar kan komma ifråga någon liten impuls att ifrågasätta den egna föreställningen.

Northvolt säger sig ha anställda från 50 olika nationaliteter. Det stämmer säkert, men dessa 50 nationaliteter avser just nu Northvolks verksamhet i hela världen. Ingen har påstått att svenska är det enda rätta för fabriken i Polen. Vi diskuterar fabriken i Skellefteå.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Utrikesfödda som kan engelska klarar iaf det kravet. Och det lär vara en stor del av de utrikes födda (i arbetsför ålder) som finns i landet.

Iallafall en andel, men hur stor, och här är det invandrargrupper som har problem att få jobb som är aktuella, inklusive den senaste grupperna av irakier, afganer och syrier där engelskakunskaper generellt är skrala.
Citera
2020-01-16, 00:52
Medlem
Unisertits avatar
Det är inga invandrare som vill eller kan jobba i Sverige. De skulle göra större skada än nytta och är omöjliga att träna upp. Ett företag som går ut med detta kommer konka eller vara starkt beroende att staten betalar majoriteten av kostnaderna för att ha massor av idioter i sin fabrik.
Citera
2020-01-16, 00:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Alla varningsklockor ringer hos mig också. De skall göra batterier för klimatomställning och skall anställa en massa invandrare. Planerna är så grandiosa att alla politiker vill sola sig i glansen. 10 000 skall anställas och man skall bygga en fabrik för 40 miljarder (!)

Det trycker på alla knapparna för att subventionerade lån och bidrag skall flöda.

Privata investeringar verkar mycket begränsade medan lån från EU och andra offentliga organ uppgår till flera miljarder redan.

Exakt. Jag har sysslat med investeringar i över femton år och följt hundratals förhoppningsbolag. Här ringer alla varningsklockor.

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ska väl återvinnas en del också

har man räknat på detta? alltså transporterna (ur miljösynpunkt)

först skickar man ned batterierna till tyskland och frankrike
sedan skickar man tillbaka gamla batterier till skellefteå

hade det inte varit bättre att ha fabriken i södra tyskland eller så?

"Längre fram räknar Northvolt med att bygga en fullskalig återvinningsanläggning i anslutning till Northvolt Ett, den jätteanläggning för batteritillverkning som är under uppförande i Skellefteå. Där är målsättningen att 50 % av insatsmaterialen till nya battericeller ska komma från återvunna dito till 2030. Det första blocket i den anläggning väntas kunna tas i drift 2022 med en kapacitet att återvinna ca 25 000 ton battericeller per år."

" Redan i år väntas ca 75 000 ton batterier nå end-of-life i Europa."

https://www.recyclingnet.se/article/view/692300/northvolt_etablerar_batteriatervinning_nasta_ar

Ok, nu vet jag att det är ett bluffbolag. Det är inte lönsamt att återvinna batterierna.
Citera
2020-01-16, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Så du tycker att vi skall kasta ut svensk industri för att de vill prata engelska? Du vet att det är ett svenskägt företag?

Jag bryr mig inte ett skvatt vad dom är men kan man inte svenska så kan man inte förvänta sig jobb heller. Börjar man gå med på engelska kommer det snart vara standard eftersom det kommer tolkas som rasism och diskriminering om man inte tillåter det, sedan är steget väldigt nära att tillåta arabiska som det dominerande språket på arbetsplatser.
Citera
2020-01-16, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Northvolt har inte heller något att göra med arbetstillstånd och hur saker och ting skall fungera på en nationell skala. Folk som bor i Sverige på permanent basis skall kunna prata fullgod svenska efter 2 års vistelse. Jobbar man så kan man möjligen få visst extra utrymme för att lära sig språket. Att lära sig modersmålet hos nationen man flyttar till är en av dom absolut mest grundläggande kraven som borde ställas.

Northvolt har aldrig sagt att folk inte får eller ska prata svenska.
Citera
2020-01-16, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag bryr mig inte ett skvatt vad dom är men kan man inte svenska så kan man inte förvänta sig jobb heller. Börjar man gå med på engelska kommer det snart vara standard eftersom det kommer tolkas som rasism och diskriminering om man inte tillåter det, sedan är steget väldigt nära att tillåta arabiska som det dominerande språket på arbetsplatser.

Men nu har Northvolt inte sagt att man inte får prata svenska. Rubriken är lögnaktig.
Citera
2020-01-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Exakt. Jag har sysslat med investeringar i över femton år och följt hundratals förhoppningsbolag. Här ringer alla varningsklockor.

Ok, nu vet jag att det är ett bluffbolag. Det är inte lönsamt att återvinna batterierna.

Det är väl skillnad på olika batterier.?
Citera
2020-01-16, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men snälla, mupp. Det är inte en samhällsvinst att ett företag anställer lönesubventionerade invandrare som är lata och dumma. Det hade varit jättebra om man istället anställde skötsamma, pålitliga och närande svenskar till normala löner.
Varför tror du att Northvolt kommer att anställa lata och dumma? Har du sökt jobb på Northvolt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in