Citat:
Batterifabriken i Skellefteå försöker fylla 10 000 nya arbetsplatser av alla dess slag. Dessvärre finns det bara 2 000 arbetslösa i staden. Nu vill företaget anställa en del av alla dessa flyktingar som dräller över Sverige. Mycket bra, tycker jag.
Problemet är att dessa inte ännu har förstått att flyktingarna sällan får utbildning på engelska. SFI står trots allt inte för "engelska för invandrare".
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken
Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?
Problemet är att dessa inte ännu har förstått att flyktingarna sällan får utbildning på engelska. SFI står trots allt inte för "engelska för invandrare".
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken
Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?
Funkar väl hur bra som helst om dom pratar engelska på sin arbetsplats som en "Quick Fix" för att kunna vara produktiva i samhället men att det skulle innebära att dom aldrig behöver lära sig svenska är dock något jag motsätter mig starkt. Om av inga andra skäl så av rena principskäl så måste alla "svenskar" kunna prata svenska. Någonstans så är detta ett rätt grundläggande krav på att få stanna i landet över en längre tid. Möjligen kan man få sin tidsfrist från ~2 år fördubblad till 4 om det är så att man jobbar heltid under denna period. Kan till och med slänga in ett år som tack för att dom bidrar till skattesystemet men folk som är permanent bosatta i Sverige ska 100% kunna prata svenska och anpassa sig till svenska seder.