2020-01-15, 11:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Batterifabriken i Skellefteå försöker fylla 10 000 nya arbetsplatser av alla dess slag. Dessvärre finns det bara 2 000 arbetslösa i staden. Nu vill företaget anställa en del av alla dessa flyktingar som dräller över Sverige. Mycket bra, tycker jag.

Problemet är att dessa inte ännu har förstått att flyktingarna sällan får utbildning på engelska. SFI står trots allt inte för "engelska för invandrare".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken

Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?

Funkar väl hur bra som helst om dom pratar engelska på sin arbetsplats som en "Quick Fix" för att kunna vara produktiva i samhället men att det skulle innebära att dom aldrig behöver lära sig svenska är dock något jag motsätter mig starkt. Om av inga andra skäl så av rena principskäl så måste alla "svenskar" kunna prata svenska. Någonstans så är detta ett rätt grundläggande krav på att få stanna i landet över en längre tid. Möjligen kan man få sin tidsfrist från ~2 år fördubblad till 4 om det är så att man jobbar heltid under denna period. Kan till och med slänga in ett år som tack för att dom bidrar till skattesystemet men folk som är permanent bosatta i Sverige ska 100% kunna prata svenska och anpassa sig till svenska seder.
Citera
2020-01-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det hade varit det rationella.

Grejen med Northvolt är att verksamheten aldrig kommer att gå runt. Det är ett klassiskt förhoppningsbolag i en bransch med stenhård konkurrens.

Vad bolaget hoppas på är statliga subventioner så att de kan dra ut på processen tills bolaget så småningom konkar. För att få staten att öppna plånboken måste Northvolt göra desperata pk-utspel av den här typen.

Bara tanken på att ha en batterifabrik som drivs av analfabeter i Skellefteå är absurd. Nej, framtidens batterier kommer att tillverkas i gigantiska fabriker i Kina där all infrastruktur finns och där arbetarna har IQ över 100.

PK utspel? Är det ett PK utspel att vilja att anställda ska behärska engelska?

Och varifrån får du att analfabeter ska anställas?
Citera
2020-01-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Funkar väl hur bra som helst om dom pratar engelska på sin arbetsplats som en "Quick Fix" för att kunna vara produktiva i samhället men att det skulle innebära att dom aldrig behöver lära sig svenska är dock något jag motsätter mig starkt. Om av inga andra skäl så av rena principskäl så måste alla "svenskar" kunna prata svenska. Någonstans så är detta ett rätt grundläggande krav på att få stanna i landet över en längre tid. Möjligen kan man få sin tidsfrist från ~2 år fördubblad till 4 om det är så att man jobbar heltid under denna period. Kan till och med slänga in ett år som tack för att dom bidrar till skattesystemet men folk som är permanent bosatta i Sverige ska 100% kunna prata svenska och anpassa sig till svenska seder.

Men Northvolt har väl inget att göra med vad de anställda sysslar med på fritiden?

De som kommer att jobba på Northvolt får väl prata hur de vill och ha vilka seder de vill? Eller vad är det för lagar som skulle förhindra det? De som jobbar där klarar säkert av att lära sig svenska. Om de inte redan kan det.
Citera
2020-01-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Varför? Vi har fler arabisktalande än finsktalande i Sverige, men ingen kräver att de finsktalande ska lära sig svenska.
Citera
2020-01-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra!

-Vad tror du förresten händer när/om Kina börjar producera/exportera dylika batterier för under halva priset?
(I så fall hjälper bara tullmurar för vår "skyddade verkstad" här i väst)..

Kina dominerar litiumjonbatterier tillverkning. Jag tror att de har 70% av världens tillverkning.

EU politiker skulle ha satsat på ny energi för 10 år sedan, så gjorde Kina.

Ny har vi Northvolt och människor klagar. Ny industri i Norrland. Underbart
Citera
2020-01-15, 11:58
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
”Malmö eller vad det var” implicerar inte påstående om precision, snarare det motsatta. Hörby var staden dom hade hittat Vanadium. Men eftersom fyndigheten ligger för nära bebyggelse går det inte att gräva.
Det var tydligen flera olika ovanliga metaller som hade hittats i Skåne. Det jag irriterar mig på är vad de kallar "nära bebyggelse". Om kravet är att det inte får finnas en endaste stuga på flera kilometers avstånd så kan vi lika väl lägga ned Sveriges gruvindustri. Samma diskussion fanns för ett tag sedan i någon bygd i Värmland(?). Gruvfyndigheter värda flera miljarder, men då blev någon gubbe ledsen över att hans stuga stod just där.

Syftade inte primärt på att du menade just Malmö. Är mest bitter över dessa NIMBY-typer som verkar tro att ekonomin uppstår från ingenting.
Citera
2020-01-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Kan du utveckla det här?

Vad är det för toppmoderna fabriker som inte behöver anställda i någon större omfattning?

Tillverkning av batteri cellen kräver nye många personer. Man hat försökt med robot tillverkning av batteri packet men inte lyckats så bra. Högskolan Väst är inblandad i forskningen.
Citera
2020-01-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tesla använder sig av Panasonic batteri celler. Kinesiska CATL världens största batteri tillverkare bygger fabrik i Tyskland.

Jag känner inte till en stor Europeisk batteri tillverkare. Northvolt är bra nyheter
Teslas batterier tillverkas väl i deras GigaFactory?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1
Citera
2020-01-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Teslas batterier tillverkas väl i deras GigaFactory?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1

Jag bara vet att de använder Panasonic batteri celler. Osäker var cellerna tillverkas.
Batteri packet tillverkas i Gigafactory. Ett batteri pack består av tusen celler, kylkanaler, el kablar etc
Citera
2020-01-15, 12:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det håller jag med om. En modern fabrik bygger på autmatisering och robotisering, annars kommer de inte att bli konkurrenskraftiga. Tror att dessa siffror är starkt överdrivna.
Finns dessutom en historia av kraftiga överdrifter av de positiva effekterna när ett företag vill etablera sig på en viss ort. Finns väldigt mycket att läsa om detta för den som önskar.
Citera
2020-01-15, 12:33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Kan du utveckla det här?

Vad är det för toppmoderna fabriker som inte behöver anställda i någon större omfattning?
Sådana som blivit automatiserade i hög omfattning. Vad ska alla dessa tusentals arbetare syssla med egentligen? Det är trots allt ingen ingenjörsbyrå vi talar om där kunskap är viktigaste aspekten utan råmaterial ska in i ena änden av lokalen och små celler ska ut i den andra. Och allt ska göras i gigantiska serier.
Citera
2020-01-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inga Sörman
Påminner inte detta om den där gruvboomen i Pajala för några år sedan? Det var väldigt stora ord om hur mycket folk som skulle behöva anställas och att kommunen behövda bygga fler bostäder. Man beklagade sig över att arbetslösa inte ville flytta till Pajala, trots att framtiden fanns där och man kunde tjäna stora pengar.

Sen vart he som he vart ve he...

Jag ligger dig tätt i hälarna. Får dåliga vibbar av detta projekt, men är för dåligt påläst för att kunna säga något med substans.

Det är kul för staden i vilket fall, och jag hoppas på lycka.
Finns fantastiska möjligheter där med natur, småstadsliv, landsbygd om man vill se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in