2020-01-13, 08:28
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Tja men arbetsgivaren skulle få exakt samma information om de själva begärde ut alla information. Om man har blivit dömd för något borde man kunna förklara det för sin framtida arbetsgivare? Ser inte riktigt problemet.

Nej, det skulle de inte. Lexbase sitter på sparad information som inte kan fås ut från offentliga register. I Polisens belastningsregister finns man registrerad i fem år för mindre allvarliga förseelser och i 10 år för grövre brott. Har man suttit i fängelse så tas det bort från belastningsregistret 10 år efter avtjänat straff.

Visserligen kan vem som helst få ut en gammal dom från valfri Tingsrätt, men de kan inte söka på ett personnummer i datan och se om en person är dömd. Man måste veta målnummer.

Sedan är det så att Lexbase och MrKoll lägger ut information om alla som åtalats, vare sig en person blev fälld eller frikänd. Blev personen frikänd, så finns denne alltså inte i Polisens belastningsregister, men det lyser ändå en stor röd varnngstriangel på MrKoll när man söker på personens namn, personnumer eller adress. På Verifiera/Lexbase är det samma sak. Där står personer som blivit frikända från brottsmisstanke som "förekommande" trots att personen inte begått något brott.

Att HR-företagen använder gamla uppgifter som är borttagna ur offentliga myndighetsregister, och där dessutom personer som blivit frikända står i registren som "förekommande" och därför riskerar att bli bortsorterade ur rekryteringsprocesser, det är ju helt galet och borde vara olagligt.
Citera
2020-01-13, 14:04
Medlem
Kan man vara grön på Lexbase.se men ändå dyka upp som dömd på teamtailor etc?
Citera
2020-01-13, 18:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är uppenbart att OP mest hittar på.

Han har alltså misslyckats med att få 720 jobb enbart på grund av att alla dessa har HR avdelningar som använder Lexbase (och dessutom informerar OP om detta). Han har aldrig behövt lämna ett utdrag från belastningsregistret. Det säger sig självt att detta är fria fantasier.

Om han har så svårt att få jobb beror det naturligtvis på helt andra saker, vilka kan skönjas av hans rättshaveristiska påhitt i tråden. Inga vill anställa dårar.
Hör för mig TS nämnde att hin sökt ca 145? jobb i Danmark utan att ha fått komma på intervju.

Man kan ju undra vad det beror på. Har TS gjort brott i Danmark också. Eller är det något med TS som gör att folk inte ens vill kalla till intervju.
Citera
2020-01-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hör för mig TS nämnde att hin sökt ca 145? jobb i Danmark utan att ha fått komma på intervju.

Man kan ju undra vad det beror på. Har TS gjort brott i Danmark också. Eller är det något med TS som gör att folk inte ens vill kalla till intervju.
TS har väl inte förnekat uppgiften i tråden att han förekommer i 50+ ärenden hos domstolarna som är sökbara i register som används bland arbetsgivare. Om TS är rättshaverist som ägnat senaste 20 åren åt en mängd olika tvister om allt möjligt i tingsrätten kan jag tänka mig han tills slut gjort sig oanställningsbar.

Nu får man ju inte koppla ihop användare här på FB, men det finns många konton från rättshaverister som anser sig ha rätt hela tiden och orättvist behandlad i varenda myndighetskontakt, dessa vill förstås inte samvetsgranna arbetsgivare anställa, om de kan undvika det.
Citera
2020-01-13, 18:31
Medlem
hallonyoghurts avatar
En sak som den här tråden har lärt mig är att jag i framtiden ska undvika polisen och domstolar så långt det är möjligt. Även om jag själv eller någon i min närhet drabbas av brott. Det känns fullkomligt vansinnigt att det ska fungera på det sättet i en rättsstat, men man kanske inte kan kalla Sverige för det längre.
Citera
2020-01-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du finns som förekommande gällande alla brott och tvistemål. Även trafikbrott.

Det bör vara grövre trafikbrott som rapporteras till åklagare du syftar till, +49km/h för fort, vårdslöshet i trafik m.fl.
Citera
2020-01-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Word. Jag har inte gjort nåt oförlåtligt fel. Tvärtom var jag skötsam och strävsam. Jag gick naturvetenskaplig linje. hade 4,9 i snitt av 5,0 på den tiden. Jag gjorde en trafikförseelse men jobbade vid tillfället utomlands och visste den skulle bort efter 5 år så jag gick bara på rättegången och erkände, precis som jag gjorde i trafiken till knarkspanaren som tog mig när jag körde över spärrlinjen.

Nu sitter jag där ändå med skägget i brevlådan . Big Time. Det kan faktiskt hända vem som helst.

Fanns du med i Lexbase för din förseelse någon gång?
Citera
2020-01-13, 21:45
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
För att personer som anställer faktiskt inte har med att göra om du förekommit i tvistemål eller brott som är avtjänade och ska vara glömda.
Det är alla människors rätt till ett nytt liv.
Lite coolt med rättigheter va?

Ska arbetsgivare, anställda och kunder behöva acceptera att du kanske kör upp en kniv i ryggen på oss va? Hemskt!

I USA har de ordentliga straff i alla fall. Du borde sitta i fängelset fortfarande.
Citera
2020-01-13, 21:46
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det är många många kriminella som aldrig dömts och därför inte syns i verifieras register.

Ja vi borde ha fler kameror ute så ni åker fast.
Citera
2020-01-13, 21:49
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Ska arbetsgivare, anställda och kunder behöva acceptera att du kanske kör upp en kniv i ryggen på oss va? Hemskt!

I USA har de ordentliga straff i alla fall. Du borde sitta i fängelset fortfarande.

Bara för att jag var inblandad i ett tvistemål för att jag vägrade betala ett företag som lurar folk på pengar på internet, känns det rätt så långt till att köra upp en kniv i ryggen på folk.
Eller är det lite samma sak för dig?
Ett tvistemål ger inte fängelsestraff. Det är inte ens ett straff. Det är inte ens ett brott.
Ironiskt nog är det en rättighet.
Citera
2020-01-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Inte nog med det. I Lexbase finns man även om man blev frikänd i en rättegång. Lexbase lägger alltså ut uppgifter på alla som varit åtalade i brottmål, utan hänsyn till om du blev dömd eller frikänd. Om dessa uppgifter ligger kvar i HR-systemet för all framtid och en arbetsgivare inte bryr sig om att läsa domen, utan endast sorterar bort alla som är "rödmarkerade", så innebär detta att en person som blivit frikänd från ett brott och i övrigt skött sig prickfritt i livet kan bli bortsorterad av arbetsgivare.

Det borde vara förbjudet för företag som Lexbase att lägga ut information på människor som frikänts i domstol, på ett sådant sätt så att det ser ut som att de är dömda för något. Lexbase anger bara att en person är "förekommande". Jag skulle tippa att i stort sett alla människor som kollar på Lexbase tror att en person är dömd för brott om denne står som "förekommande" på Lexbase.

Låter som att Lexbase sysslar med förtal. Någon som stämt dem? Isåfall får de dessutom nöjet av att registrera sig själva som "förekommande" oavsett utfall.
Citera
2020-01-13, 23:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetman
Det bör vara grövre trafikbrott som rapporteras till åklagare du syftar till, +49km/h för fort, vårdslöshet i trafik m.fl.

Fast du kan hamna i Lexbase även för framförande av obesiktigat fordon, vilket ger en böter om någon tusenlapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in