2020-01-12, 18:12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det där måste väl bli urvattnat med tiden, och arbetsgivarna avtrubbade för alla varningar när det inte signaleras mer exakt.

Ta trafikbrott som kan handla om allt från att ha slarvat med bilbältet till att ha varit rattfull.
Är snubben som körde fort på en avsmalnad väg för att inte försinka en ambulans kriminell?!? Där vägen blev bred stod snuten och haffade honom. (I varje fall som det beskrevs i media.)

Förvisso kommer arbetsmarknaden att krympa pga automatiseringar, så visst, några blir ju utgallrade om inte annat för att rensa i högen av ansökningar.

Nja! Slarv med bilbälte blir man i regel inte dömd för i domstol så det lär väl knappast synas hos verifiera.se?
Citera
2020-01-12, 18:14
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
ingen rök utan eld. Om någon bryter mot trafikreglerna så kanske han spöar på sin fru eller något annat med. Varför anställa kriminella när det finns hederliga?

Det är många många kriminella som aldrig dömts och därför inte syns i verifieras register.
Citera
2020-01-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det är många många kriminella som aldrig dömts och därför inte syns i verifieras register.

Yrkeskriminalitet bygger på att du aldrig dömts, helst att ingen utomstående vet. Hur ska du kunna bedriva din illegala verksamhet om du är känd? Allt från kunder, lager, leverantörer och penningtvättsverksamheter röjs.
Citera
2020-01-12, 18:51
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nja! Slarv med bilbälte blir man i regel inte dömd för i domstol så det lär väl knappast synas hos verifiera.se?
Jag överklagade en fortkörningsbot 2012. Står som förekommande på Lexbase fortfarande, men gör jag ett "polisutdrag" ur brottsregistret finns det inte med.

Jag vann överklagan i tingsrätten förresten!
Så håll käften.
Citera
2020-01-12, 19:33
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Vadå felaktiga register?

Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Det gängse systemet som varit i efterkrigstid är belastningsregister. Där försvinner petitesser efter 5 år. Detta är folk vana vid och kan planera sina arbetsliv och liv efter det. Man tror att bagateller försvinner och bryr sig inte om dem.

Nu räcker det med att man råkat parkera bilen framför ett övergångsställe och man erkänner brott när polisen kommer, men åklagaren (och polisen) vill ha rättegång , kanske av personliga skäl? avundsjuka? Då erkänner man det i rättegången men vips skickar Lexbase ut datat livet ut och det hanteras uppenbarligen inte alltid rätt, HR-systemen tar inte automatiskt bort gammalt, och sannerligen inte som vi är vana vid med belastningsregister att det försvinner efter 5 år.

resultatet blir: parkera bilen vid övergångsställe. Bli märkt för livet och ha aldrig nån chans på jobben du hade förväntat dig mer.
Fatta hur perverst det är. Så är det bara i Sverige.

Inte nog med det. I Lexbase finns man även om man blev frikänd i en rättegång. Lexbase lägger alltså ut uppgifter på alla som varit åtalade i brottmål, utan hänsyn till om du blev dömd eller frikänd. Om dessa uppgifter ligger kvar i HR-systemet för all framtid och en arbetsgivare inte bryr sig om att läsa domen, utan endast sorterar bort alla som är "rödmarkerade", så innebär detta att en person som blivit frikänd från ett brott och i övrigt skött sig prickfritt i livet kan bli bortsorterad av arbetsgivare.

Det borde vara förbjudet för företag som Lexbase att lägga ut information på människor som frikänts i domstol, på ett sådant sätt så att det ser ut som att de är dömda för något. Lexbase anger bara att en person är "förekommande". Jag skulle tippa att i stort sett alla människor som kollar på Lexbase tror att en person är dömd för brott om denne står som "förekommande" på Lexbase.
Citera
2020-01-12, 20:40
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Istället för att minnas hit och dit kan du ju bara öppna Lexbase hemsida och skriva ditt personnummer. Då ploppar du upp som förekommande eller ej. Du ser inte domen/tvistemålet, för det kostar pengar. Men du ser om du finns med.

Är det inte dotterbolaget till lexbase som diskuteras? Verifiera.? heter det och de har rätt att lämna ut personliga uppgifter.
De smutskastar och kategoriserar människor genom att dela in dem i RÖD eller GRÖN.

Att de kommit åt register och nu säljer dem som ”Äkta Vara” ”Rekrytera rätt” osv.
är skrämmande, men det värsta är ändå deras användare, köparna. Det är där skadan görs.

HR på företag och myndigheter köper smaskig, om än värdelös och missvisande info om vanliga människor. Låt dem göra det, men de ska då medge i sina annonser att de diskriminerar.
Röd prick går aldrig vidare till intervju. Det bör de informera om i sina annonser.
Vad innebär då den röda pricken? Vet de ens det?
Nej för då hade de rekryterat enligt sitt storstilade löfte i annonsen ”rekryterar utifrån kompetens” osv, men de på HR saknar allmänbildning.

Rödprickskola för dig som tror du är grön via födseln.
Personliga/företagsmässiga avtal som gått över styr och man söker hjälp i domstol. Fort/ och rödljuskörningar, gäller även er cyklistjävlar på Götgatan,
, skilsmässor, tvister mellan kunder och småfirmor bilmeck tex osv.

Arbetsgivare köper den informationen via rekryteringsverktygen de valt, och missbrukar den till att förenkla sin arbetsuppgift genom att dissa alla, incl kvalificerade, sökanden om dessa har röd prick.
Själva kan de inte få en röd prick för de tog inte körkort och de valde utbildning för att lära sig dölja och kompensera sina svagheter.
Human R......
Citera
2020-01-12, 20:51
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Inte nog med det. I Lexbase finns man även om man blev frikänd i en rättegång. Lexbase lägger alltså ut uppgifter på alla som varit åtalade i brottmål, utan hänsyn till om du blev dömd eller frikänd. Om dessa uppgifter ligger kvar i HR-systemet för all framtid och en arbetsgivare inte bryr sig om att läsa domen, utan endast sorterar bort alla som är "rödmarkerade", så innebär detta att en person som blivit frikänd från ett brott och i övrigt skött sig prickfritt i livet kan bli bortsorterad av arbetsgivare.

Det borde vara förbjudet för företag som Lexbase att lägga ut information på människor som frikänts i domstol, på ett sådant sätt så att det ser ut som att de är dömda för något. Lexbase anger bara att en person är "förekommande". Jag skulle tippa att i stort sett alla människor som kollar på Lexbase tror att en person är dömd för brott om denne står som "förekommande" på Lexbase.

Icke att förglömma tvistemål. Om du vägrar att betala ett företag som försökt blåsa dig på pengar, och det går till rättegång, finns du med på Lexbase. Du behöver alltså inte ens vara i närheten av ett brott. Läxan är att betala istället för att stå på dig. Det tycker jag är fruktansvärt fel.
Jag hoppas att någon skriver ut tråden och skickar till uppdrag granskning eller nåt. Det vore det mest intressanta programmet ever.
Citera
2020-01-12, 23:01
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Icke att förglömma tvistemål. Om du vägrar att betala ett företag som försökt blåsa dig på pengar, och det går till rättegång, finns du med på Lexbase. Du behöver alltså inte ens vara i närheten av ett brott. Läxan är att betala istället för att stå på dig. Det tycker jag är fruktansvärt fel.
Jag hoppas att någon skriver ut tråden och skickar till uppdrag granskning eller nåt. Det vore det mest intressanta programmet ever.

Vi får kontakta media? Hade inte ts Coolakarl gjort det och dom var inte intresserade?

Viktigast här på Flashback just nu, då inget av detta varit känt på någon bredare front tidigare.

PS: Skönt att se att tråden är uppe och kör igen!
Senast redigerad av Sinnersten 2020-01-12 kl. 23:04.
Citera
2020-01-12, 23:19
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Har sidor som lexbase mm. blivit anmälda för brott mot GDPR? Skulle vara intressant om det gick att ta hela vägen till EU-domstolen (om det går?).

Gäller inte tidningar med ansvarig utgivare. Det är andra lagar som gäller. De har inte ens nämdemän när de är inför rätta. De har provats i rätten med jury.

https://www.svd.se/lexbase-frikanns-i-fortalsmal

Paywall länk som referens.
Citera
2020-01-13, 00:34
Medlem
Citat:
Du finns som förekommande gällande alla brott och tvistemål. Även trafikbrott.

Det är just det jag inte gör

Vad för typ av konto har du på Lexbase som ser trafikbrott ?
Citera
2020-01-13, 04:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Om man tänker lite borde jag förstått detta tidigare.

Hur är det möjligt att man som 35-åring , med högskoleutbildning , går långtidsarbetslöshet i Sverige när arbetslöshet för de med eftergymnasial utbildning i den åldern, utom nyanlända, är så extremt låg.

Jag skulle tro att minst hälften kanske många fler som går långtidsarbetslösa med goda betyg och examina, 35 år gamla, är drabbade av felaktiga register i HR-system. Det är en sak att vara arbetslös, sånt kan hända. men år efter år när man är 35 . det är mysko.

Det kan räcka med att man hankat sig fram på ströjobb eller jobbat med någonting orelaterat till utbildningen för många rekryterare.

Om kravspecen är jobbat med/som x i 2-3 år och du är nyexad vid 30 så är det lätt att man hamnar i den sitsen. I många brancher skriker de efter folk men de vill inte ha praktikanter och de vill inte ha nyexade. De skall ha gått ut högskola eller universitet med toppbetyg direkt efter att de gick ut gymnasiet med toppbetyg, fått sina 2-3 års erfarenhet betald av ett annat företag och sen skall de dyka upp hos de som skriker.

Det är som en dejtingprofil där det är väldigt få som når upp till kravspecen.

Sänk kraven så finns det hur pass många arbetslösa akademiker som helst.
Citera
2020-01-13, 06:42
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Jag har kontaktat Unionen fackförening och påtalat hur många 1000 av deras medlemmar som drabbas men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Jag har kontaktat Expressen men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Varför inte bara lägga in ett filter vid källan innan det går ut i APIt och inte skicka ut om småsaker efter 5 år. Då hade de sluppit typ 95%-99% av alla klagomål från oss normala familjeförsörjare. De borde ju följa belastningsregistrets regler.
När min trafikförseelse hände så tänkte jag att det är ändå borta om 5 år. Jag jobbade utomlands då i 4 år dessutom. Nu kom detta som en sur eftersmak

Dessutom berättade de att de inte lyder under GDPR och när man mailar personuppgiftansvarig på Verifiera.se får man bara Rejcted som svar.
(Recipient address rejected: Access denied. AS(201...)

Där har du attackpunkten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in