2020-01-09, 11:19
Medlem
Ang det som finns på www.Lexbase.se och på www.mrkoll.se så ser det ut så här:

5-15% av de som finns där har enbart strafföreläggande / ordningsbot
0-10% har bara tvist som orsak, tex stämma hantverkaren som gjort dåligt jobb med badrummet.
15-25% har både tvist och varit i domstol för brott
60-75% har varit i domstol för brott

Av de som varit i domstol för brott och finns med har 15-20% friande dom

Av de som varit i domstol för brott och är fällda avser en del struntsaker såsom trafikförseelser
Citera
2020-01-09, 11:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Hej,

Jag har kollat upp dig på Verifiera.se. Du förekommer i 52 handllingar. Det är ett sällsynt stort antal domstolsdokument på en person som befinner sig i den delen av samhället där man söker jobb. Den gamla trafikförseelsen du pratar om vittnar om att du är en svår patient. Den domen i sig räcker för att varje tänkande arbetsgivare skulle stänga dörren. Sedan finns det alltså ytterligare 51 dokument i Verifieras databas som rör dig. Inte minst ett antal mycket bisarra brottmål.

Om du vill kan jag lägga upp trafikförseelsen. Då kommer folket i tråden i alla fall att få sig ett gott skratt.

Intressant att du kan göra det. Annars rör väl essensen i tråden, förutom TS historia, snarast att det görs ett ursållande som kanske inte bör ha bäring på livstid.

Kan du även söka på mig härifrån eller förstod du av andra anledningar vem du skulle söka på?
Citera
2020-01-09, 11:34
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Finns så många sökanden att det inte är värt "risken" ens för trafikbrott. Du kan komma med i lexbase bara du vittnat. Men men, folk är rädda som folk är.

Det här skadar rättsväsendet. Man kommer till varje pris undvika samröre med rättsväsendet för att det inte ska förstöra ens anställningsmöjligheter.
Citera
2020-01-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalisk
Vissa myndigheter använder ReachMee

ok jag vet inte hur de som har Reachmee HR-system jobbar. "Alla" inom HR jobbar med bakgrundskontroller idag. Det har blivit en stor trend, mkt beroende på säljkåren av just HR-system som säljer in detta överallt. Kåren av säljare av IT system för HR är bara i sverige bortåt 100 heltidsanställda säljare med bonus som är ute och "informerar" om detta.

Det är bl a HR-systemet TeamTailor som har automatiserad bortsållning via koppling mot Verfiera.se
Citera
2020-01-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Hur kan detta vara lagligt? Uppgifter tas bort ur straffregistret efter en tid av en anledning. Att då vissa för privata straffregister hindrar nu samhället att fungera som lagstiftarna tänkt.

Ja det blir:

-en (stor?) kostnad för samhället att dessa går arbetslösa

-ett horribelt livsöde för de det drabbar på många plan. Man förlorar sitt yrke, inkomst m.m.

-en nation med sämre utbildning eftersom folk börjar dra sig för att skaffa examen när man kan hamna i register och få examen ogiltig. Man vill inte sitta med Svarte-Petter 400 000 i CSN lån och examen som inte går att använda som det var tänkt.
Citera
2020-01-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Spännande hur olika inställning man kan ha. Vet inte vilka kretsar du umgås i men själv har jag aldrig ”planerat mitt liv” efter preskriberingstiden i belastningsregistret.

Har du utbildat dig? tagit 400000 i CSN lån ? Planerat ditt liv alls?
Citera
2020-01-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Hmmm sa de att du hade en 10 år gammal trafikförseelse och därför inte var aktuell så kan jag lova att de bara använde det som en ursäkt. Att anledningen varför du inte fick jobbet/komma på intervju var något annat. Du kanske har en obehaglig Facebook (sådant kollas också), dåligt CV, eller något annat?

Nejdå det var ett företag som använde www.Teamtailor.se som HR-system. www.Teamtailor.se har en koppling och tankar data från Verifiera.se. Jag sökte jobb och det blinkade röda varningslampor i systemet hos dem "ej rent register". Det ser ut på samma sätt i Teamtailor , som de använder för att hålla reda på kandidater vid rekryteringen, för trafikförseelse som för tex folkmord och man är dömd i Haag. Det var först efter att jag tjatat på dem i en vecka som de orkade kolla vad det egentligen var för något och såg då att det faktiskt var den 12 år gamla trafikboten. Då fick jag inte jobbet ändå eftersom vi blivit ovänner på vägen
Citera
2020-01-09, 11:47
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag hörde av mig till Lexbase idag (VERIFIERA.SE) och bad om GDPR utdrag.

De meddelade att de har utgivningsbevis så det blev inget GDPR utdrag om de personuppgifter de har om mig. De berättade också att de ska ha kvar uppgifterna för alltid och skicka ut dem så fort någon är intressad av att köpa datat.
Precis eftersom det är offentliga uppgifter som vem som helst kan begära ut.
Citera
2020-01-09, 11:47
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Lexbase är ingen myndighet utan ett kommersiellt företag. Lexbase har frivilligt valt att ta bort domen efter fem år, men dom behöver inte göra det. Lexbase är en tidskrift vars affärside är att vara en sökmotor för domstolsdokument eller andra komprometterande dokument.
Aha okej. Tack så mycket för den infon
Citera
2020-01-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Anmäl dom till EU, för EUs lagar ska stå över Sveriges. Finns sidor någonstans på nätet där man kan fylla i, bara googla fram.

Även föräldrar som har haft en vårdnadstvist som gått till domstol hamnar i Lexbase register.

Helt fel att folk inte ska kunna vara fria när de sonat sina brott, lika bra att ta bort straff helt då om samhället ska fortsätta straffa.
Det gynnar inte samhället alls att människor ska behöva leva på bidrag eftersom de gjort ett brott för 10-40 år sedan.
Det borde vara olagligt med register som det här.
Nyanlända kan vara yrkeskriminella men bara för de precis anlänt här så har de ett rent register.
En person född i Sverige som rökt på eller råkat köpa stölgods får problem med jobb medans en nyanländ styckmördare är helt ren.

Även brottsoffer har problem med att få jobb eftersom de finns med i register. Har stått på nyheter.
Det här systemet ökar på att folk inte vill anmäla och det blir ett paralellsamhälle där kriminella gör upp sinsemellan om straff.

Usch ja det finns så många aspeketer på detta. Man tror inte det är sant att det får gå till så här.

Även det du skriver om att det finns ingen anledning för kriminella att ta tag i sitt liv och bli laglydiga när de sonat sitt straff idag. De kommer vara utestängda arbetsmarknaden och förlorar inget på att gå tillbaka till kriminaliteten.
Citera
2020-01-09, 11:52
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
alright. men be en bön då att du inte får en fartbot nån gång och erkänner men åklagaren känner för en rättegång. Han kanske ändå har ett ärende i stan och vill ta ledigt en dag, käka wienerbröd m.m. och du erkänner i rättegången och vips är du ute. livet ut . Gnäll inte då?!
Va? Spelar ingen roll om en polis ger dig en ordningsbot på gatan eller om det sker i en rättegång. Vad babblar du om? Och nej, jag är inte ett dugg orolig övet att bli dömd för något.
Citera
2020-01-09, 11:54
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brenton.Tarrant
Klart det finns, att slödder som Jonas Häger (grundaren) tjänar pengar på offentlighetsprincipen.
Tja men arbetsgivaren skulle få exakt samma information om de själva begärde ut alla information. Om man har blivit dömd för något borde man kunna förklara det för sin framtida arbetsgivare? Ser inte riktigt problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in