Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 14:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
På cnn tyckte jag det stod att olycksplatsen var 10 km från flygplatsen. Så de kanske bara han lyfta och göra en sväng och sen gick ner nästan direkt.

Att ingen kommunikation med marken fördes tyder på att kommunikationssystemet blev utslaget, kanske även piloterna.

Svårt att se på filmen, men eventuellt flög man flygplanet en bit, eller så gick det av sig självt ner till backen.

Ett motorhaveri ska normalt sett inte resultera i avbruten kommunikation med marken, en pilot flyger, en pilot kommunicerar med flygledning.
Citera
2020-01-08, 14:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
På cnn tyckte jag det stod att olycksplatsen var 10 km från flygplatsen. Så de kanske bara han lyfta och göra en sväng och sen gick ner nästan direkt.
Omöjligt. Hade motorn fallerat direkt efter start så hade vi inte sett den fina uppåtgående färden som PS752 färddata visar.

Något gick fel och något gick fel väldigt plötsligt.

https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/125F5/production/_110435257_ukrainian_ps752_alt_640-nc.png
Citera
2020-01-08, 14:36
Medlem
HarryScheinens avatar
Friskt vågat ändå, att flyga till, och runt omkring Iran/Irak dessa dagar. Hur fan tänkte de där?
Citera
2020-01-08, 14:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Så här kan det vara; alla dessa 17 har dubbelt medborgarskap eller bara svenskt och de reste på sitt SVENSKA PASS!

Men det kan finnas många fler boende i Sverige med och utan svenska pass men som reste på sitt IRANSKA PASS!

Det kan vara många fler döingar som bor (nää bott) i Sverige.

Nej enligt tidigare i tråden, så räknas inte dubbel medborgarskap för iranier i Iran, därför bör alla iranier med svenskt pass ha rest på sitt iranska pass...
Citera
2020-01-08, 14:38
Medlem
Om Iran nu dödat svenska medborgare bör Sverige bryta alla förbindelser med Iran.
Men mer troliga scenariot är väl att man skickar någon i slöja som böjer sig inför mullorna.
Citera
2020-01-08, 14:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ifall Iran sköt ner det så kan USA mycket väl lurat dem till att göra det, USA bryr sig i slutändan enbart om sina egna medborgare.

Jag skulle inte bli förvånad om USA sköt ner planet.
Citera
2020-01-08, 14:40
Medlem
Koltjaks avatar
Den kanske redan postats, men här är i alla fall flygbolagets passagerarlista:
https://www.flyuia.com/ua/ua/news/2020/flight-ps752-passenger-list

Det är de som är ursprungskällan till det mesta. De anger dock inte nationaliteter, vilket säkert kan skapa förvirring.
Eftersom en iranier aldrig blir av med sitt iranska medborgarskap oavsett vad de skulle göra så är det säkert många på planet som har dubbelt medborgarskap, vilket förvirrar en del när det rapporteras om hur många av en viss nationalitet som omkommit.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Missat är kanske fel ord.

Misstaget i sig var väl i sådana fall att drönaren befann sig på fel tillfälle vid fel tidpunkt. OM det nu är en drönare. Det är endast en spekulering jag läste om som jag tycker inte låter helt tokigt med tanke på situationen Iran befinner sig i.

Visst, det kan ha funnits en drönare där, frågan är då varför, är det ens rimligt?

De allra flesta länder tillåter inte drönare nära flygplatser av säkerhetsskäl, varför skulle Iran vara annorlunda, och vad skulle USA ha för anledning att flyga drönare nära Teheran?

USA har med största sannolikhet en bra bild över Teheran och behöver inte flyga drönare rund staden, vad skulle syftet vara?

Iranierna, varför skulle de flyga drönare runt Teheran med risk för kollission med civilflyget?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och det är rätt säkert att svensk media aldrig skulle skriva att det var en japan om det var en blåögd blond person född i Sverige. Men nu skriver man 17 svenskar. Det spelar ingen roll för mig personligen. Jag bara konstaterar hur det fungerar.

Det dog också ett antal medborgare i Kanada. Att man väljer att lyfta fram Sverigekopplingen är att läsarna till överväldigande del är svenskar, och att medierna i fråga är svenska.

Om tio svensk-japaner dör så kommer man antagligen att på motsvarande sätt trycka på Sverigekopplingen.
Citera
2020-01-08, 14:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nedskjutning i all ära, kan vi utesluta en bomb ombord?

Kan såklart i detta läget inte uteslutas.

”Jan Ohlsson berättar att flygplanstypen, Boeing 737-800, är världens vanligaste och att det inte har skett någon olycka med ett liknande scenario. Han säger vidare att Ukraine International Airlines anses vara ett säkert flygbolag och att Irans flygtekniker är kända för att vara ovanligt duktiga.
Vad som är misstänkt är att planet har varit parkerat på Teherans flygplats över natten. Det kom in redan under den tidiga kvällen.”
https://www.expressen.se/nyheter/experten-sagar-forklaringen-efter-kraschen-hittar-pa/
Citera
2020-01-08, 14:43
Medlem
hakro807s avatar
Det ser absolut misstänkt ut det som hänt, med det sagt - varje dag så sker cirka 100 000 flygningar. Och även om de är oerhört säkra kommer rena slumpen ibland att ställa till bekymmer. Människan är väldigt benägen på att försöka tolka in mönster även där sådana kanske inte finns. Säg att ett plan istället hade störtat i USA eller Iran eller Afghanistan eller Saudiarabien eller Israel eller Turkiet - hade det inte varit lika enkelt att även då misstänka sabotage antingen av USA eller av Iran?
Citera
2020-01-08, 14:45
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Men det stod väl ej i passagerar listan vart i sverige de bodded et stod väl bara swe!

Jag kollade passagerarlistan där namn, nationalitet samt födelsedatum fanns.
Sedan inte så svårt att få fram på vilken adress de var skrivna.
Nu inte kollat genom hela passagerarlistan om det finns flera som är skrivna i Sverige.
Jag slutade söka när jag funnit 17 namn (kan finnas flera)

De Afghanska medborgarna antog jag rätt snabbt att de var "ensamkommande barn".
Jag fann sedan rätt snabbt de tre Iranska medborgarna som då var skrivna i Sverige.

* = i
01. M*tra Ahmady SWE 19731223 Järfälla
02. Mahd* Emam* Seyyed SWE 19590322 Sollentuna
03. Mehd* Mohammad* SWE 19990927 Huskvarna AFG
04. Mahd* Reza* SWE 20000106 Tenhult AFG
05. Mahd* Taj*k SWE 19990717 Stockholm SWE
06. Rah*meh Kateb* AFG 19991221 Farsta SWE
07. Em*l L*ndberg SWE 20120812 SWE
08. Er*k L*ndberg SWE 20100112 SWE
09. M*kael Alexander L*ndberg SWE 19790413 Åkersberga SWE
10. Raheleh L*ndberg SWE 19820915 Åkersberga SWE
11. Al*reza Norouz* SWE 20010328 Varekil SWE

Afghanska medborgare skrivna i Sverige:

12. Hossa*n Reza*e AFG 19991029 Tyresö AFG
13. Ze*nolabed*n Saadat AFG 20001121 Uppsala AFG
14. Shahram Taj*k AFG 19980412 Gävle AFG

(totalt åtta "ensamkommande barn" för de som tycker denna uppgift är intressant)

Iransk familj skriven i Sverige:
*=e
15. Azad*h Kav*h IRN 19790201 Upplands Väsby IRN
*=a
16. Si*v*sh M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 19760904 Upplands Väsby IRN
17. P*ri* M*ghsoudlouest*r*b*di IRN 20049823 Upplands Väsby IRN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem