Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Till exempel du, men främst medierna. Det hela är mycket enkelt: antingen redovisar man endast antal döda och anger inte vilken nationalitet de har eller så anger man korrekt nationalitet. Var de var bosatta är inte intressant. Jag har var bosatt i ett land utanför EU länge och väl och om jag omkommit då i en olycka hade det stått "svensk omkom" inte "xxx omkom". Sjutton svenskar inte dött här idag.
Om någon i tråden är intresserad av vilken nationell identitet de omkomna har så rekommenderar jag denna att försöka boka in intervjuer med personer som är närstående de omkomna, för att verkligen på djupet gå in på detta. För det är ju sant att nationell identitet inte ligger i var man är bosatt, vad man har för pass eller vad man heter.
Men det är heller inte så att alla ord endast har en definition. Det går att tala om svenskar som en nationell identitet, men också exempelvis om personer bosatta i Sverige eller personer som har svenskt medborgarskap. Ingen definition fungerar i alla sammanhang.
Jag tror inte att det är en vedertagen åsikt att "var de är bosatta är inte intressant". Men du har all rätt till den åsikten. Själv är jag övertygad om att det berör folk i Sverige om personer i Sverige avlider, även med utländsk härkomst, och jag tycker inte att du ska förvänta dig att medierna utgår från just din världsbild.