Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Alla flygbolag har dirigerat om sina rutter bort från irakiskt och iranskt luftrum till vidare.

Nja, inte riktigt. Kollar man Flightradar24 så är det typ business as usual skulle jag vilja säga.
Dom stora Qatar Airways och Emirates fortsätter att flyga precis som förut.
Citera
2020-01-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
14 stycken har iranska namn iransk bakgrund de reste på svenskt pass och har alltså inga iranska pass kvar. Hur många som rest på iranskt pass men hör hemma, bor, i Sverige vet vi ännu inte.

Kan ju vara riktigt många

De får inte resa in i Iran på sitt svenska pass om de har medborgarskap inIran (utöver i Sverige).

Man kan inte välja vilket pass man visar upp. Detta kan bli lurigt.

Om 180 pers dog så kanske länderna sammantaget kommer att ange 325 pga dubbla medborgarskap.
Citera
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I relation till de händelser som utspelas så skulle en jordbävning i Iran ( som dom har gott om varje år)
INTE vara en jordbävning. Nejdå, alldeles för simpelt.

Du och andra skulle som små knattar kivas om det var USA som sprängt en atombomb som varning
eller om det var Iran som testade sin första atombomb.
Så illa har det blivit.

Mitt tips:
Nedskjutet av misstag: 25 % sannolikt
Olycka: 75 % sannolikt

För en jordbävning har ju mycket med det här att göra. Bra anekdotiskt bevis, du sa minst lika lite som jag, men lyckades måla upp dig själv på en piedestal samtidigt, bra jobbat.

Vilken idiot som helst fattar att det inte är en "olycka", komiskt att folk ens överväger att tro på vad etablerad media kommer ut med, man fattar ju direkt att det är motsatsen, sluta spela allan.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Får vänta och se. Trump blir väl glad om Iran är skyldiga förstås. Vilket argumentationsvapen han skulle få i knät.

Vem ska dom lämna lådan till? Ryssland? Lär ju aldrig ske.

Vad skulle kanadensarna och svenskarna till Ukraina å göra?
Borde ju vara en mellanlandning.
Kanske tog iranierna nåt som låg så nära som möjligt USA.

2 personer från Jönköpings kommun var med på planet om nån vill veta.
Att detta inte avhandlats färdigt ännu.
Ukranian Airlines är ett billigt flygbolag som flyger över hela världen.
Väldigt logiskt att det fanns medborgare från Kanada, England och Sverige ombord eftersom man flyger över Ukraina (nåja, nästan i alla fall) för att ta sig till dessa länder från Iran.
Det är alltså fågelvägen.

Hade förstått att folk var förvirrade om det var sydafrikaner med på planet som skulle mellanlanda - och sedan ta sig till Sydafrika.
Senast redigerad av fiskoega 2020-01-08 kl. 16:05.
Citera
2020-01-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det verkar ju gått sönder under färd. Så pilotsjälvmord känns uteslutet. Aktiv handling? Ja det är mycket konstigt med det här. Händer precis efter Iran anfallit militärbaser u främmande land. Lika med Irans militär måste varit på helspänn med tanke på flygattacker från USA. Man klassar det timmar efter som tekniskt fel, Iran snor svarta lådan etc.

Återstår att se om vi ens kommer få redan på den faktiska sanningen.

det kommer vi. vi fick det i Ukraina då får vi det här.
Citera
2020-01-08, 16:02
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Ok, jag ska villigt erkänna att jag är en riktig lekman på detta område och med andra ord inte kan mer än genomsnittssvensken

Dock så håller jag fast vid det övriga jag skrev i inlägget. Ingen av de tidigare felaktiga nedskjutningarna som nämndes där skulle i sådana fall likna denna. Där handlade det om flygplan som kom in i landets luftrum utifrån och misstogs för fiender och sköts ned. I detta fall skulle det alltså röra sig om en nedskjutning av ett plan som startat ifrån nationens (Irans) flygplats och extremt kort inpå start blivit nedskjutet av landets egna armé.

Det sticker minst sagt ut. Oavsett nivå av teknik och kompetens samt det faktum att de kör något sorts chicken race mot USA för tillfället.

...om jag är en halvgalen, och fylld av hat mot USA, iransk milisgrupp som ligger stationerad en bit från flygplatsen och i natten ser eller hör om ett antal raketer som avfyrats mot amerikanska mål. Då jublar jag säkert och uppeggad så tänker jag kanske att jag har carte blanche från mullorna att skada USA eller västerlänningar där möjlighet uppstår. Så ser jag ett stort plan lyfta som sannolikt är fyllt med västerlänningar som skall lämna området i hast. Hoppsan jag träffade, konsekvensanalysen behöver inte riktigt ha varit på plats hos vederbörande förrän efteråt...
Citera
2020-01-08, 16:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Planet var alltså från 2016 med yrkeskunniga piloter. Detta var inte en olycka. Antingen var en av piloterna deprimerad, som med en annan flygplanskatastrof för några år sedan, och bestämde sig för att ta hela planet med sig i graven, eller så är det en aktiv handling från annan part.

Vet inte hur en självmordspilot ska antända planet. Visst han kanske kan släpa ombord en bomb men bara för att en person gjort ett utökat självmord med ett plan i historien så kan man nog inte utgå från att det är vanligt.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jo, jämför jag med bilder från MH17 så är de hålen mer jämnt utspridda, här är det enstaka hål här och där.

Säger ingenting.
Citera
Medlem
Tvirtynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Enligt det internationella regelverket måste de lämna ifrån sig informationen till internationella organisationer inom branschen. Annars förlorar de rätten att flyga internationellt.

Det är ju bra.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förenklat, motorhaveri där motordelar stannar kvar i motorn, eller åker ut bak.

Alternativt motorhaveri där motordelar penetrerar motorkåpan och träffa kroppen, vingytor, bränsle och hydraulsystem.
Jo, det förstår jag men huruvida det kan gälla i det här fallet menar jag.
Citera
2020-01-08, 16:04
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Knappast en olycka. Tre svenska barn dödade, en hel familj utplånad. Vad gör den svenska cuckstaten? Sväljer och tar emot. Jävla clownland man lever i.

Varför inte en olycka? Vad menar du att svenska staten ska göra? Är väl i första hand Iranska myndigheter och flygplanstillverkaren som ska utreda detta.
Citera
2020-01-08, 16:05
Medlem
Tsarevitjs avatar
Det verkar som om händelseförloppet vid olyckan gått mycket snabbt. Det innebär sannolikt något slag av explosion. Luftvärnsrobot, sprängladdning i planet eller möjligen ett våldsamt motorhaveri. Det verkar vara splitterskador på en del vrakdelar, vilka kan vara från en luftvärnsrobot eller kanske exploderande motor. Om det är en robot så kan kropparna också ha splitterskador. Det kan i så fall komma fram vid obduktioner av offren. Om Iran inte delger inspelningar och material från den s k svarta lådan tyder det på att en nedskjutning har ägt rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in