Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nr 10 står fortfarande kvar på upplysning.se

Du milde skapare! Det tar flera veckor innan en sådan uppgift tas bort. Bara för att någon står på en passagerarlista och försvinner i samband med en krasch så plockar man inte automatiskt bort den personen från folkbokföringen på ett par timmar. Vi lever trots allt i ett någorlunda civiliserat samhälle. Än så länge.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå missat?

Tror folk verkligen att luftförsvaret baserar sin verksamhet och insatser på tidtabeller med estimerade tider?

Är det inte rimligare att tänka sig att militären har en realtidsuppfattning om luftrummet?

Jag förstår inte vad en försening kan ha för relevans i realiteten?
Missat är kanske fel ord.

Misstaget i sig var väl i sådana fall att drönaren befann sig på fel tillfälle vid fel tidpunkt. OM det nu är en drönare. Det är endast en spekulering jag läste om som jag tycker inte låter helt tokigt med tanke på situationen Iran befinner sig i.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Till exempel du, men främst medierna. Det hela är mycket enkelt: antingen redovisar man endast antal döda och anger inte vilken nationalitet de har eller så anger man korrekt nationalitet. Var de var bosatta är inte intressant. Jag har var bosatt i ett land utanför EU länge och väl och om jag omkommit då i en olycka hade det stått "svensk omkom" inte "xxx omkom". Sjutton svenskar inte dött här idag.

Om någon i tråden är intresserad av vilken nationell identitet de omkomna har så rekommenderar jag denna att försöka boka in intervjuer med personer som är närstående de omkomna, för att verkligen på djupet gå in på detta. För det är ju sant att nationell identitet inte ligger i var man är bosatt, vad man har för pass eller vad man heter.

Men det är heller inte så att alla ord endast har en definition. Det går att tala om svenskar som en nationell identitet, men också exempelvis om personer bosatta i Sverige eller personer som har svenskt medborgarskap. Ingen definition fungerar i alla sammanhang.

Jag tror inte att det är en vedertagen åsikt att "var de är bosatta är inte intressant". Men du har all rätt till den åsikten. Själv är jag övertygad om att det berör folk i Sverige om personer i Sverige avlider, även med utländsk härkomst, och jag tycker inte att du ska förvänta dig att medierna utgår från just din världsbild.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Fy faan vad tragisk för alla vänner och bekanta. Tänker främst på barnens kompisar som kommer tillbaka efter jullov och få reda på att deras vänner aldrig kommer tillbaka.
Citera
2020-01-08, 14:23
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det finns säkert många kvarlevor. Man ser ju nån som ligger i en säck på en av bilderna och sen ser man stövlar, böcker och annat som är rätt hela. Sen är kanske inte alla intakta
Vart kan man se detta? Vore guld om du orkar länka
Citera
2020-01-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rake1234
Bra arbete !
Men det stod väl ej i passagerar listan vart i sverige de bodded et stod väl bara swe!
Citera
2020-01-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Kan det vara hon

Ja det skulle jag tro.
På besök hos hennes släkt i Iran och påväg hem...😢
Citera
2020-01-08, 14:24
Medlem
Det är uppenbart att Iran ligger bakom detta. Det finns bevis överallt på internet nu. Iran vägrar ge ut svarta lådan, flygplanet brinner när det störtar, det finns skotthål i vraket.
Om det var Irans plan att skjuta ner Iranier eller om det var en grottmänniska som gjorde ett misstag på jobbet är fortfarande oklart.

Oavsett vad som kommer väl Stefan Löfven att ställa till med ett 30 sekunders tal och 'sörja' detta i Media, men sedan gå och glömma bort det sekunden efter i tryggheten av sitt välskyddade hem, medan resten av Sverige brinner.

Bild på Stefan Löfven och Hassan Rouhani:
https://i.imgur.com/tzMw3CE.jpg
Citera
2020-01-08, 14:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är bättre att skriva "17 svenska medborgare". Det skulle jag inte ha några som helst problem med. Då slipper vi ha denna diskussion. Då får folk själva avgöra vilka som är svenskar.

Det kan man kanske skriva, även om det riskerar bli lite styltigt att så fort någon person benämns som "svensk" så måste man lägga till "...medborgare" efteråt. Har förståelse för att medierna inte ser det som sin uppgift att definiera vem som är svensk och vem som bara är "svensk medborgare".

(Rent sakligt så är jag inte heller så säker på att de 17 faktiskt är svenska medborgare. Kan det inte vara så att vad som här menas är personer boende i Sverige?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Även om vi antar att de sitter med stenålderssystem och är dåligt utbildade: Varför skjuta ner ett plan i direkt anslutning till landets största flygplats vad gäller internationell trafik? Vad fick detta plan att sticka ut och framstå som något annat än en internationell flight som lyft för bara någon enstaka minut sedan?
Det var en timme mellan planen, inte minuter. Mycket i läget som kan ha förändrats efter det.
Varför sköt Svenska poliser ihjäl en förståndshandikappad? Varför sköt ett Sovjetiskt jaktflyg ner en civil jumbojet? Varför sköt jänkarna ner en Airbus 1988? Varför sköt Ukrainarna ner ett ett Ryskt trafikflyg 2001? Varför sköt Kosackerna ner en Malaysisk dito 2014?
Individer med fingret på knappen fattar beslut. Ibland är besluten felaktiga eller baserade på bristande information. Risken för att beslut skall bli felaktiga eller informationen bristfällig eller felaktig ökar exponentiellt under press eller extrema situationer.

Nu är det inte klarlagt att flygplanet blev nedskjutet men man skall inte tro att luftkrigföring alltid är en exakt krigsvetenskap. En blipp eller ett vågmönster på en skärm kombinerat med vad operatören tror sig veta har bevisligen räckt till för att skjuta ner flygplan förr.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du tänker fel, kolla gärna på dokumentären om Airfrance concord år 2000

Dom körde på skräp ( debris ) på runway efter V1 som punkterade vingtanken med brand
som följd.

Med din logik så är den olyckan; " vel så nær uendelig usannsynlig at bare en komplett idiot engang vil tenke tanken "

Den olyckan kunde hända på grund av konstruktionen, hjul under tankarna, typ, man ställde flygplanet istället för en total omkonstruktion. Olyckan var möjlig, eller sannolik, om du hellre vill kalla den så.

737 ser inte likadan ut, därför ett dåligt exempel.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Vart kan man se detta? Vore guld om du orkar länka

Jag säger inte att jag sett kroppsdelar men säckar med kroppar. Jag är inte så inne på lemlästade kroppar

https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/iran-plane-crash-live-intl-hnk/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in