Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Den upphittade missilen då?

Ja, det kan man fundera på. Nån skrev tidigare att det setts delar från en "SA-15". Finns bilder?

Annars verkar datat från flightradar försvinna lite väl snabbt för att det skall röra sig om ett längre olycksförlopp som jag antog. Elen kan väl säkert försvinna i planet rätt omgående om en motor exploderar.

Antog att planet hade vänt tillbaka mot flygplatsen men data tyder väl inte på det direkt. Planet stiger ju ända till dess att datat försvinner.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-09 kl. 15:11.
Citera
2020-01-09, 15:04
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Så var det, som i alla farkoster så kostar det skjortan att göra en U-sväng.

Nja. De lyfte från Charles De Gaulle och försökte förgäves ta sig till Le Bourget.
Citera
2020-01-09, 15:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Finns många fall när det varit knäpptyst de sista minuterna men kanske när de inte har nånstans att landa typ air France utanför Brasilien

Tror piloterna ska koncentrera sig pâ att inte krascha så de tar inte kontakt förrän de har tid att tänka på landning

Planet singlade ner från skyn som en död fågel eller så dog de direkt när missilen träffade det.
Citera
2020-01-09, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Nja. De lyfte från Charles De Gaulle och försökte förgäves ta sig till Le Bourget.
Ja och som jag fattade det utan att grävt i det så behövdes ingen U-sväng för att ta sig till LeBourget eller har jag fel?
Citera
2020-01-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det kan man fundera på. Nån skrev tidigare att det setts delar från en "SA-15". Finns bilder?

Annars verkar datat från flightradar försvinna lite väl snabbt för att det skall röra sig om ett längre olycksförlopp som antog. Elen kan väl säkert försvinna i planet rätt omgående om en motor exploderar.

Antog att planet hade vänt tillbaka mot flygplatsen men data tyder väl inte på det direkt. Planet stiger ju ända till dess att datat försvinner.

Det finns en bild här och lite om bakgrunden till bilden, fast jag vet inte i vilken mån det är verifierat att den verkligen kommer från platsen för kraschen:
https://mobile.twitter.com/BabakTaghvaee/status/1214975437278973952
Citera
2020-01-09, 15:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det beror på situationen och är upp till piloten.
Prio ordningen är att få ordning eller kontroll på planet, klura ut var de är och vart de vill, sedan om det går kommunicera med omvärlden.

Den som har problem har företräde, de får försöka landa utan att be om lov om det är nödvändigt.

Jo men det är ju en skillnad på de som har lite bränsle och har kanske 15 minuter på sig samt de som är på väg ner inom någon minut. Står det ett plan på startbanan så kanske man inte kan styra ner mot den banan för att nödlanda för då kommer det smälla ändå fast med två plan
Citera
2020-01-09, 15:16
Medlem
rtxs avatar
Citat:
Ja och som jag fattade det utan att grävt i det så behövdes ingen U-sväng för att ta sig till LeBourget eller har jag fel?

Vill minnas (varför vet jag sånt??) att de startade 26R och isf har de LeBourget omgående på vänstersidan, gissningvis 45-70 grader
Citera
2020-01-09, 15:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Har nog enbart att göra med vilken kapacitet lådan har dvs när den konstruerades, sådana här prylar brukar man inte uppdatera hej vilt utan det kan vara exakt samma konstruktion som produceras i 10 år detta då man inte vill ha en massa varianter ute i onödan.

Jo men där jag läste om hur de testas och om konstruktionen så stod det att kapaciteten var 24 eller om det var 36 timmar men att det spelas in 3 timmar. Varför vet jag inte
Citera
2020-01-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
En motor som går sönder eller börjar brinna antänder inte bränsletankarna i normala fall, sluta svamla precis som det du skriver skulle vara de normala!

Tack för din konstruktiva kritik. Nej det verkar inte normalt.

Iranska myndigheter verkar dock hävda att det var en motorbrand än så länge. Möjligen har de något att dölja. De kan ju ha råkat skjuta lite missiler av misstag. Deras träffsäkerhet har ju inte imponerat hittills är väl det minsta man kan säga.

Och "normalt" sett kan väl en 737 flyga med bara en motor utan större problem. Men bättre i så fall om den ramlar av än att den brinner som en fackla, antagligen.

"November 7, 2007 - Nationwide Airlines Flight 723, a 737-200, had its right engine fall off the wing as it took off from Cape Town, South Africa. The aircraft managed to return safely to the airport.[65][66]"

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_the_Boei ng_737
Citera
2020-01-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtx
Från tidigare i tråden
https://www.isna.ir/amp/98101813851/

Och där finns mycket riktigt bilder på CVR/FDR.

Ser man på bilderna mot slutet, och tittar på nedslagsplatsen så skulle man kunna tro att piloterna gjort en jävligt skicklig chrashlandning, alternativt slump. Dom har ju chrashat i skit och ingeting med massa bebyggelse runt.

Om det tog ca 2min från brand till chrash, borde inte det finnas lite sms och liknande från passagerare tro?
Citera
2020-01-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo men det är ju en skillnad på de som har lite bränsle och har kanske 15 minuter på sig samt de som är på väg ner inom någon minut. Står det ett plan på startbanan så kanske man inte kan styra ner mot den banan för att nödlanda för då kommer det smälla ändå fast med två plan

Har de lite bränsle kan de nog be om lov att landa, det kallas för panpan på flygspråk.
Om de har ett allvarligt fel så piloterna kämpar med ett trasigt flygplan kan de utan att bryta mot reglerna bara landa på närmsta flygplats utan att be om lov.
Det är lite upp till atc och de andra piloterna att hålla koll och flytta på sig.
Citera
2020-01-09, 15:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionno
Ser man på bilderna mot slutet, och tittar på nedslagsplatsen så skulle man kunna tro att piloterna gjort en jävligt skicklig chrashlandning, alternativt slump. Dom har ju chrashat i skit och ingeting med massa bebyggelse runt.

Om det tog ca 2min från brand till chrash, borde inte det finnas lite sms och liknande från passagerare tro?

Jag tror inte att det kan ha tagit så lång tid. Den där filmen som cirkulerar är väl på kanske 30 sekunder eller nåt sånt och i ett plan som ser ut som en komet på väg ner i snabb fart så tror jag det är svårt att få iväg ett sms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in