Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Frågan är väl vilken typ av vapen som kan ha använts i sådant fall. Vad skulle kunna finnas i området med den kapacitet som krävs för att försätta ett plan på 1500m i total brand?
Kanske detta:
- https://mobile.twitter.com/BabakTaghvaee/status/1214974920263979009
Citera
2020-01-08, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Står överallt, du kan kolla Wolfgang artikel på Aftonbladet så verifierar han det. Han skriver en massa skit men det står iaf där
Dom vill inte sända den till Boeing har jag läst med det förstår jag, Iran leder denna undersökning.
Citera
2020-01-08, 20:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Om man nu ska raljera lite mitt i det hemska, exemplifierar han inte alfasnubben som alla incelpojkar drömmer om att bli? Jag menar villa, kids och välintegrerad iranska, kan man ha det bättre? Nån som vet vad han jobbade med?

Sicket namn!
Chef (ägare?) i åkeribranschen.
Citera
2020-01-08, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Planet var dock från Ukraina?
Någon satte in en bomb under förseningen, kanske i bagageutrymmet vilket är det lättaste att komma åt planet.
Ett relativt nytt Boeing plan brinner inte på det där sättet.
Israelerna kanske, Mossad.
Citera
2020-01-08, 20:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kanske detta:
- https://mobile.twitter.com/BabakTaghvaee/status/1214974920263979009

Jo, har sett det cirkulera. Obekräftat och håller mig skeptisk tills det är verifierat.
Citera
2020-01-08, 20:39
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Sluta nu med detta om svarta lådorna, varför skulle dom lämna ut dom till Boeing!!!
För att det är ett plan tillverkat av Boeing.
Citera
2020-01-08, 20:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Pratar vi om ballistiska robotar så absolut, men i detta fallet så skulle det möjligen kunna vara manpad/lättare luftvärnsrobot motsvarande IRIS-T i storlek.

Detta bör försvinna i bruset över långa avstånd. Ser större chans till att en eventuell eldledningsradar kan detekteras över dessa avstånd.

Vilka typer har Irans militär tillgång till, stämmer skadorna på flygplanet med de vapnen i så fall?

Tänker på de skador som kan misstänkas vara splitterskador.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Flera minuter? Var finns den filmen?

https://mobile.twitter.com/TheBelaaz/status/1214757041123803136?s=20
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det har väl sagts flera gånger i tråden redan men att det skulle blivit ett tekniskt fel på just det här planet över Iran efter senaste dagarnas händelse är för osannolikt för att vara sant. Det är väldigt ovanligt att flygplan störtar. Jag vet inte hur många gånger man måste flyga för att statistiskt krascha en gång med en Boeing av aktuell modell men det måste handla om flera hundra tusen.

Jag menar att det är så osannolikt sammanträffande att vi kan utesluta att det inte har ett samband med konflikten.

Är klart benägen att hålla med och det bör tas med i alla former av möjliga utfall.
Sannolikheten till en flygkrasch öht och det fullt orimligt osannolika i att det sker just precis i en allvarlig konflikt mellan två mycket luriga stater.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Flera minuter? Var finns den filmen?
Var inte det om 747 som tanken exploderade på i USA

Sök på TWA flight 800 så borde du hitta den
Citera
2020-01-08, 20:41
Medlem
goofers avatar
Motorhöljet runt komoressorn är designat för att hålla emot en havererad motor.
Just för att det inte ska slå in projectiler i vingar och flygkropp.

Att en motor havererar vid start är inte helt ovanligt och brukar sällan leda till brand och väldigt sällan till haveri.

Skulle oturen vara framme och kompressorn exploderar med metalbitar som slår hål i vingtanken så kommer såklart det läckande bränslet att antändas och skapa en farlig eldsvåda.
Men planet blir inte manöverodugligt direkt utan först när värmen och elden bränner av hydraliken.

Här exploderar motorn och som det verkar börjar fallet mot marken direkt. Vad får motorn att smälla och samtidigt slår ut alla möjligheter att manövrera planet.

En robot? Värmesökande?

Det är väl det enda som kan förklara det snabba händelseförloppet.
Citera
2020-01-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jo, har sett det cirkulera. Obekräftat och håller mig skeptisk tills det är verifierat.
Är också skeptisk, men storleken och modeller är rätt "lagom" för att förklara händelseförloppet. Så rörande om vad som skulle kunna sänka planet så passar det in, men utan bevis så är jag också skeptisk till äktheten på bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in