Citat:
Systemet stöder radarindata från t.ex. flygplatsradar. I Sverige användes tidigare samma radar för luftbevakning (och därmed också luftvärn) som för flygplatser. I dag används inte primärradar på flygplatser i och med att man gått över till transpondersystem, men på många håll finns det fortfarande kvar. (dagens flygplatsradar är mest markradar som håller reda på var planen befinner sig på själva flygplatsen och dess taxibanor)
I varje fall så flyger kryssningsrobotar bara på typ 100 meters höjd för att undvika radar. Det ryska systemet är inte 3D så vitt jag vet så det kan vara svårt att indikera vilken höjd målet har och att det är en stigande kurs (t.ex. vid takeoff från en flygplats)
I varje fall så flyger kryssningsrobotar bara på typ 100 meters höjd för att undvika radar. Det ryska systemet är inte 3D så vitt jag vet så det kan vara svårt att indikera vilken höjd målet har och att det är en stigande kurs (t.ex. vid takeoff från en flygplats)
En SA-15 TAR i de varianter som exporterats till Iran tar bara indata från Ranzhir eller PPRU. De är tänkta att agera som halvt frifräsande batterier som närskydd om ett fåtal enheter men diverse mindre nogräknade stater använder eldenheterna som fristående luftvärn med stridsledning över radio eller tråd då de har förmågan att både mäta in och eldleda mot egna mål.
Radarn har 3D inmätning även om den inte är högupplöst (som bäst 2graders noggranhet på loberna i höjdled och runt 1/3 i sida men normalt 7 respektive 3 grader så TTRen/belysningsradarn får jobba lite för att fånga målet om anvståndet är långt).
Gällande kryssningsrobot så har jag tidigare nämnt att även lågflygande diton kan göra upptag straxt innan målområdet så det är inte alls en diskvalificerande parameter (och dessutom finns det mängder med olika typer av kryssningsrobotar som uppträder på alla möjliga olika höjder så det i sig är ingenting som systemet eller operatörerna på något sätt tar hänsyn till).