Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Systemet stöder radarindata från t.ex. flygplatsradar. I Sverige användes tidigare samma radar för luftbevakning (och därmed också luftvärn) som för flygplatser. I dag används inte primärradar på flygplatser i och med att man gått över till transpondersystem, men på många håll finns det fortfarande kvar. (dagens flygplatsradar är mest markradar som håller reda på var planen befinner sig på själva flygplatsen och dess taxibanor)

I varje fall så flyger kryssningsrobotar bara på typ 100 meters höjd för att undvika radar. Det ryska systemet är inte 3D så vitt jag vet så det kan vara svårt att indikera vilken höjd målet har och att det är en stigande kurs (t.ex. vid takeoff från en flygplats)

En SA-15 TAR i de varianter som exporterats till Iran tar bara indata från Ranzhir eller PPRU. De är tänkta att agera som halvt frifräsande batterier som närskydd om ett fåtal enheter men diverse mindre nogräknade stater använder eldenheterna som fristående luftvärn med stridsledning över radio eller tråd då de har förmågan att både mäta in och eldleda mot egna mål.
Radarn har 3D inmätning även om den inte är högupplöst (som bäst 2graders noggranhet på loberna i höjdled och runt 1/3 i sida men normalt 7 respektive 3 grader så TTRen/belysningsradarn får jobba lite för att fånga målet om anvståndet är långt).

Gällande kryssningsrobot så har jag tidigare nämnt att även lågflygande diton kan göra upptag straxt innan målområdet så det är inte alls en diskvalificerande parameter (och dessutom finns det mängder med olika typer av kryssningsrobotar som uppträder på alla möjliga olika höjder så det i sig är ingenting som systemet eller operatörerna på något sätt tar hänsyn till).
Citera
2020-01-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det som saknas begrepp om, tycker jag, särskilt med den vinkling du förfäktar, är hur i hela friden de har lyckats låta bli att skjuta ner civila förut, och samma natt. Nånting essentiellt bör ha plötsligt saknats, och detta borde ha resulterat i ett självpåtaget eldgivningsförbud. Låt vara att inte minst en enskild soldat är högst felbar i en upplevt kritisk situation. Inför ett omedelbart hot mot denne själv. Men även då har ledningen felat, genom att utse fel personer till uppgiften. Eller underskattat problemen.

Jag tar och citerar mig själv som svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Svaret till varför PS752 sköts ned och inte tidigare flighter under natten i samma område bör rimligtvis stå att finna i tidsintervallet mellan 0147 och 0244 (UTC). Någonting måste ha skett eller förändrats i grupperingsplatser, eldtillstånd, kommunikationer eller stridsledning alternativt så var flightens försening i sig en bidragande faktor (tex att luftvärnet inte var informerade och därmed inte förväntade sig ett civilt mål i området vid tidpunkten).
Citera
2020-01-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kaspiska havet, hur nära kommer ett amerikanskt AWACS, är det uteslutet?

Förklara.

Det är i princip uteslutet. Och AWACS sysslar inte med störsändning.
Citera
2020-01-13, 13:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Så kan det förstås vara. Eller det är troligt. Givet att sånt (förändringar av lägesbilden) ”hör till” så förändrar det egentligen inget i sak. Det handlar mer om vem som bär ansvaret.
Citera
2020-01-13, 13:40
Moderator
OYs avatar
Citat:

Menar du på fullt allvar att den civila flygtrafikledningen inte informerar sig om att luftrummet är säkert innan de ger starttillstånd, det är ju huvuduppgiften.

Liksom militären måste ha känt till den civila flygplatsen med trafik bör i rimlighetens namn även Khomeini airport flygledning ha känt till den militära närvaron och att en känslig militärbas finns rakt under utflygningsrutten.

Basen är inte ny, flygplatsen är inte ny, att flygplan flyger som UIA är inte nytt, det bör i rimlighetens namn ha funnits väl inarbetade rutiner sedan gammalt.

Jag tycker att de förklaringar som har framförts hitintills är krystade och rimmar illa med verkligheten.
Citera
2020-01-13, 13:46
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är detta verkligen verifierat?

Enligt medias rapportering (om man nu kan lita på den) så nämns "Katyusha rockets". Dessa är inte guidade för fem öre.

Du kan omöjligt sikta med en raket med sådan precision.

Verkar vara Qiam-1 missiler, några damp ner i öknen, de andra hade samma typ av träffbild.

träffbilder: https://www.npr.org/2020/01/08/794517031/satellite-photos-reveal-extent-of-damage-at-al-assad-air-base?t=1578919380673

Systemet:https://en.wikipedia.org/wiki/Qiam_1
Citera
2020-01-13, 13:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är i princip uteslutet. Och AWACS sysslar inte med störsändning.

Okej, E-3 Sentry, och det var vad jag menade med AWACS, du vet vad som finns ombord, få som vet i detalj misstänker jag.

Hur är det med Lockheed EC-130H Compass Call, den har såklart inte heller förmåga att störsända eller falsksignalera över till exempel Kaspiska havet på grund av avstånd. Är det så vill jag att du styrker med prestanda som du eventuellt och förhoppningsvis bifogar din kommentar.

EDIT; Förklara vad du menar med att det är i princip uteslutet, vad är det för princip, baserad på vad?
Senast redigerad av OY 2020-01-13 kl. 13:57.
Citera
2020-01-13, 13:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Verkar vara Qiam-1 missiler, några damp ner i öknen, de andra hade samma typ av träffbild.

träffbilder: https://www.npr.org/2020/01/08/794517031/satellite-photos-reveal-extent-of-damage-at-al-assad-air-base?t=1578919380673

Systemet:https://en.wikipedia.org/wiki/Qiam_1
Aha, fel av mig.

Blandade ihop attackerna med den som var tidigare. Då var det ett 30-tal raketer som hamnade en en militärbas avfyrade av lokal milis. Dessa var tydligen Katyusha.

EDIT: Såg på Wikipedia att Qiam_1 har en träffsäkerhet på 500m CEP. Dvs 50% chans att hamna inom 500m av där man siktar. Låter inte som de kan missa med 10m då??

Jämför med Tomahawk som ligger på 10m CEP. (Allra senaste versionerna ligger på 10cm CEP med Satnav)
Senast redigerad av Conception 2020-01-13 kl. 14:08.
Citera
2020-01-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
EDIT; Förklara vad du menar med att det är i princip uteslutet, vad är det för princip, baserad på vad?
Det skulle bli ett jävla liv om amerikanska telekrigsflygplan började härja över Kaspiska havet. Ryssarna skulle uppvakta dem varje flygning och dessutom är det knepigt att ta sig dit för jänkarna.
Citera
2020-01-13, 15:04
Medlem
Lonnrots avatar
Enligt en bedömning jag fann på twitter nyss så var sa15-enheten placerad så att man kunde se startbanan: ”TOR radar target detection range is 32 km. The distance from the runway edge to the probable launch point within 32 km. Concequently, the takeoff target should have appeared on the radar screen as appearing in the radar field, rather than coming from outside the area. The air defense system crew had a pretty sense of ​​their position and situation around them, airport, landing strip and international flights corridors included.”

Men om man slagit av radarn pga förändrad hotbild så förändras ju detta praktiskt sett.

Här finns även om tidigare avgångar:
https://igtds.org/2020/01/ps752-flight-could-not-come-as-unexpected-and-cause-the-inability-to-identify-the-target/
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-13 kl. 15:06.
Citera
2020-01-13, 15:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Även om Iran tagit på sig skulden för kraschen så återstår mycket arbete. Tex https://www.expressen.se/nyheter/harda-arbetet-med-att-identifiera-offren/

Behövs ju DNA för att identifiera offren. Hur ska Sverige kunna leverera DNA för de ensamkommande?

Om vi inte har koll på vilka vi delat ut pass till hur ska då identifieringen gå till?

Behövs verkligen det? Om jag dör i en flygkrasch så har alltså staten mitt DNA lagrat i hemlighet nånstans att matcha med och tills dess är jag ej dödsförklarad? När snodde dom mitt dna utan att meddela mig och varför svabbar isåfall polisen misstänka gärningsmän om dom redan har DNA från samtliga svenska medborgare?

Låter ologiskt.
Citera
2020-01-13, 15:14
ta bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här