2020-01-12, 23:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Äntligen. DET är frågan som borde behandlas i tråden (övriga konspirationer och trams får ursäkta).

Det var garanterat ingen som såg flygplanet lyfta som misstog det för en kryssningsrobot.
Men någon information föranledde robotskottet.

Iran gillar assymetriska och lågteknologiska backup lösningar. Det är inte alls omöjligt att de här flygvarnare/observatörer på tråd tex.
Eller så blinksände man med spaningsradar med allt vad det innebär i begränsningar i kännedom om luftläget. Radiotystnad är ju regel snarare än undantag om man förväntar sig ett angrepp och därmed kanske man tappade civilläget.

Operatören fick inte kontakt med överordnad påstås det, hur blev han varnad på tråd, kanske en annan tråd?

Frågan är då, vem varnade för UIA, lika orimligt att någon annan gjorde det som att operatören själv såg målet.

EDIT; Det kan väl inte vara någon illasinnad som råkade hacka in sig i kommunikationskedjan med "fakenews", kanske ska tas i en annan tråd.
Senast redigerad av OY 2020-01-12 kl. 23:09.
Citera
2020-01-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag tror på fullaste allvar att förutom svenska soldater, så funderar även iranska dito på rimligheter, till exempel att en Tomahawk skulle dyka upp utan förvarning, från Teherans internationella flygplats, stiga mot landets gräns i en hastighet lägre än en kryssningsrobot, samt när det upptäcks ligger på en höjd mycket över det normala för en kryssningsrobot, faktiskt.

En Tor 1 operatören kan omöjligtvis sköta enheten utan adekvat utbildning och förnuftigt tänkande, Tor 1 är på tok för dyrt att sättas i händerna på folk som inte har någon form av analytisk förmåga och förnuftstänk.

En operatör på en Tor sysslar inte med målföljning och analys. De tänder belysningsradarn, fångar eventuella upptäckta mål och skjuter.
Ungefär på samma sätt som en operatör på en BUK (som sköt ner MH17) även om en SA-15 har betydligt lägre räckvidd.
Deras intränade beteende är vad det är, även om du tex lyfter bort stridsledning på högre lager (vilket var anledningen till tragedin i Ukraina).
Senast redigerad av Bladstall 2020-01-12 kl. 23:17.
Citera
2020-01-12, 23:21
Medlem
Av den senaste tidens kommentarer, ser jag att mina tidigare frågor och funderingar kan upprepas:

Det är klart att planet sköts ner av en luftvärns-missil/robot, vad som inte är klart om det var avsiktligt eller ett misstag. Denna fråga är kanske den mest intressanta, för den delar sig i (minst) två följdfrågor:

Var det ett misstag, då kan militären arbeta inåt i sin uppenbara dysfunktionella organisation ( oberoende av varför de är nollor med dödliga vapen i sina händer...)

Men om det var avsiktligt, isf. varför? Den frågan delar sig i sin tur, var det militären som gjorde det, eller var det regimen ( mullorna)? Kan mordet på mullornas terrorgeneral ha satt igång en maktkamp, kan militären avsiktligt genomfört det som ett "vansinnesdåd", för att sätta mullorna i ännu sämre sits, och kanske ta över kontrollen ( vi måste förstå att ett diktatoriskt land kan ha de som vill störta makten...)?

Jag vet inte, men vill bara ställ de öppna frågor, som kan vara relevanta. Fakta är att ett plan sköts ner, det hade kommit minst 9 plan under timmen innan, med (sannolikt) samma luftbana efter start. Varför just detta plan, varför just då? Och, det finns en hel del följdfrågor kring det, men jag stannar där och lyssnar, är det någon som är med i funderingarna?
Citera
2020-01-12, 23:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ungefär på samma sätt som en operatör på en BUK (som sköt ner MH17) även om en SA-15 har betydligt lägre räckvidd.

Antar att du menar att BUK har längre räckvidd. Detsamma torde gälla för både TAR och Track&guidance Radar...
Citera
2020-01-12, 23:26
Medlem
Citat:
Förklara då varför Tor 1 operatören slog igång radarn och hittade UIA utan att ha förvarnats, varför röja sig om man inte har fått förvarning om inkommande fientligt objekt. Varför har ingen annan försökt skjuta ner objektet på sin väg in över iranskt territorium.

Så, vad gjorde att operatören tände, var det någon som såg flygplanet stiga upp från flygplatsen och varnade operatören, eller satt han bara och pillade på knappen och råkade se UIA?
Det är något som jag också funderat över. Min bästa gissning är att man fått en felaktig målangivelse från en spaningsradar som faktiskt var igång. Kan varit ett verkligt mål, brus eller något man bara ville veta mer om.

Jag vet inte hur just de här systemen fungerar i detalj, men för att föra över korrekt måldata så måste båda parter programmeras med ömsesidiga positionsangivelser efter varje omgruppering. Båda parter måste även ha samma uppfattning om kompassriktningar etc. Det är procedurer som måste följas och där man kan göra fel. Slår man på radarn med felaktig måldata så finns risken att den hittar något annat som den låser på.

Citat:
En Tor 1 operatören kan omöjligtvis sköta enheten utan adekvat utbildning och förnuftigt tänkande, Tor 1 är på tok för dyrt att sättas i händerna på folk som inte har någon form av analytisk förmåga och förnuftstänk.
Politiska beslut bygger alltid på önsketänkande. När vi tar hit arbetskraft från Afrika så räknar regeringen kallt med att de skall bli läkare och ingenjörer, trots att hela familjen är analfabeter. När Irans regering beställer försvarsmateriel så får de en bra försvarsförmåga på pappret. Många dyra luftvärnsenheter ser bra ut och är avskräckande. Att invånarna sedan kanske föds med tummen mitt i handen ingår helt enkelt inte i kalkylen. Dessutom måste fienden (USA) ta hänsyn till enheterna som om de fungerade även om de inte gör det, eftersom man inte kan utgå från att alla iranier är inkompetenta bara för att några är det.
Citera
2020-01-12, 23:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Även om Iran tagit på sig skulden för kraschen så återstår mycket arbete. Tex https://www.expressen.se/nyheter/harda-arbetet-med-att-identifiera-offren/

Behövs ju DNA för att identifiera offren. Hur ska Sverige kunna leverera DNA för de ensamkommande?

Om vi inte har koll på vilka vi delat ut pass till hur ska då identifieringen gå till?
Citera
2020-01-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Antar att du menar att BUK har längre räckvidd. Detsamma torde gälla för både TAR och Track&guidance Radar...
Ja jag skrev lägre (mindre).
TAR enheten till en Tor är generellt utrustad med en belysningsradar med begränsad spaningsfunktion och då snackar vi praktiskt 18-20km. De borde fått invisning av något slag om påståendet om 10sekunders beslutstid/bekämpningsförlopp stämmer.
Frågan är i så fall vart informationen kom ifrån för jag vill hävda att det är där man kan hitta den felande länken i tragedin.
Citera
2020-01-12, 23:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det verkar vara ca var 10:e sekund. Det var ca 1500 meter upp när signalen försvann, så det verkar osannolikt att det skulle krascha från den höjden inom 10 sekunder, om det inte mer eller mindre vänder rakt ner i backen 90%.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
ADS-B brukar kommunicera betydligt oftare än så. Det brukar vara frågan om mer än en gång per sekund om man räknar all info. Det vi får från FR24 är filtrerat. Eftersom flygmaskinens ADS-B verkar ha slutat tvärt utan någon enda indikation innan kan vi räkna med att något katastrofalt inträffat(läs bomb ombord eller nedskjutning).

Det finns en nedladdningsbar fil hos FR24 med 20 st ADS-B-svar de sista tio sekunderna (tills robotträff), dvs i snitt 2 ADS-B data från maskinen varje sekund.
www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2020/01/PS752-Granular-Data.csv

Detta var ett av de tydligaste tecknen på att det inte var en "vanlig olycka".
Citera
2020-01-12, 23:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ja jag skrev lägre (mindre).

Copy, jag ser tydligen käzz.
Citera
2020-01-12, 23:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
En operatör på en Tor sysslar inte med målföljning och analys. De tänder belysningsradarn, fångar eventuella upptäckta mål och skjuter.
Deras intränade beteende är vad det är, även om du tex lyfter bort stridsledning på högre lager (vilket var anledningen till tragedin i Ukraina).

Nja, försök inte inbilla mig inte att det är normalt ens i Iran att skjuta robotar mot alla vita prickar som dyker upp på radarskärmen i fredstid vid en civil flygplats utan att operatören funderar ett ögonblick på om det kan vara ett civilt flygplan, oaktat det spända läget.

Vanliga iranier gillar inte att man dödar iranier eller andra civila, protesterna tyder på det. Varför skulle en iransk Tor 1 operatör tänka annorlunda?

Du får tro vad du vill, men jag tror inte att iranska soldater är likgiltiga invid en civil flygplats och chansar utan att veta vad de skjuter på.
Citera
2020-01-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Av den senaste tidens kommentarer, ser jag att mina tidigare frågor och funderingar kan upprepas:

Det är klart att planet sköts ner av en luftvärns-missil/robot, vad som inte är klart om det var avsiktligt eller ett misstag. Denna fråga är kanske den mest intressanta, för den delar sig i (minst) två följdfrågor:

Var det ett misstag, då kan militären arbeta inåt i sin uppenbara dysfunktionella organisation ( oberoende av varför de är nollor med dödliga vapen i sina händer...)

Men om det var avsiktligt, isf. varför? Den frågan delar sig i sin tur, var det militären som gjorde det, eller var det regimen ( mullorna)? Kan mordet på mullornas terrorgeneral ha satt igång en maktkamp, kan militären avsiktligt genomfört det som ett "vansinnesdåd", för att sätta mullorna i ännu sämre sits, och kanske ta över kontrollen ( vi måste förstå att ett diktatoriskt land kan ha de som vill störta makten...)?

Jag vet inte, men vill bara ställ de öppna frågor, som kan vara relevanta. Fakta är att ett plan sköts ner, det hade kommit minst 9 plan under timmen innan, med (sannolikt) samma luftbana efter start. Varför just detta plan, varför just då? Och, det finns en hel del följdfrågor kring det, men jag stannar där och lyssnar, är det någon som är med i funderingarna?

En av dem första vettiga inläggen på ett tag. Är fullt med i hur du tänker och håller med fullt ut.

Det låter så märkligt att man av misstag skall ha skjutit ner ett passagerarflyg med oskyldiga människor. Visst det kan hända. Vi har sett det förr. Men av någon anledning kan man inte hjälpa att tanken dyker upp - Ligger något annat bakom detta?

Säger inte att det är så såklart, men tanken finns där.

Förhoppningsvis får vi veta exakt vad som har hänt. Men, Iran kan mycket möjligt koka ihop en trovärdig historia som får det att låta som ett misstag, det gynnar inte landet oavsett vem som styr, eller oavsett vem som sköt ner planet om det finns en annan agenda bakom det hela och sanningen skulle komma ut.
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-12 kl. 23:37.
Citera
2020-01-12, 23:42
Medlem
Citat:
Nja, försök inte inbilla mig inte att det är normalt ens i Iran att skjuta robotar mot alla vita prickar som dyker upp på radarskärmen i fredstid vid en civil flygplats utan att operatören funderar ett ögonblick på om det kan vara ett civilt flygplan, oaktat det spända läget.

Vanliga iranier gillar inte att man dödar iranier eller andra civila, protesterna tyder på det. Varför skulle en iransk Tor 1 operatör tänka annorlunda?

Du får tro vad du vill, men jag tror inte att iranska soldater är likgiltiga invid en civil flygplats och chansar utan att veta vad de skjuter på.

Där håller jag med dig, så vad var det då som utlöste avfyringen? Vem gav order, och varför, blir de naturliga frågorna om man som du och jag är skeptiska till att det var ett "misstag"?

För min del tror jag på att militären tog chansen, att göra ett supermisstag, som de vet drabbar regimen, men det är såklart bara spekulation.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in