Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Av den senaste tidens kommentarer, ser jag att mina tidigare frågor och funderingar kan upprepas:
Det är klart att planet sköts ner av en luftvärns-missil/robot, vad som inte är klart om det var avsiktligt eller ett misstag. Denna fråga är kanske den mest intressanta, för den delar sig i (minst) två följdfrågor:
Var det ett misstag, då kan militären arbeta inåt i sin uppenbara dysfunktionella organisation ( oberoende av varför de är nollor med dödliga vapen i sina händer...)
Men om det var avsiktligt, isf. varför? Den frågan delar sig i sin tur, var det militären som gjorde det, eller var det regimen ( mullorna)? Kan mordet på mullornas terrorgeneral ha satt igång en maktkamp, kan militären avsiktligt genomfört det som ett "vansinnesdåd", för att sätta mullorna i ännu sämre sits, och kanske ta över kontrollen ( vi måste förstå att ett diktatoriskt land kan ha de som vill störta makten...)?
Jag vet inte, men vill bara ställ de öppna frågor, som kan vara relevanta. Fakta är att ett plan sköts ner, det hade kommit minst 9 plan under timmen innan, med (sannolikt) samma luftbana efter start. Varför just detta plan, varför just då? Och, det finns en hel del följdfrågor kring det, men jag stannar där och lyssnar, är det någon som är med i funderingarna?
En av dem första vettiga inläggen på ett tag. Är fullt med i hur du tänker och håller med fullt ut.
Det låter så märkligt att man av misstag skall ha skjutit ner ett passagerarflyg med oskyldiga människor. Visst det kan hända. Vi har sett det förr. Men av någon anledning kan man inte hjälpa att tanken dyker upp - Ligger något annat bakom detta?
Säger inte att det är så såklart, men tanken finns där.
Förhoppningsvis får vi veta exakt vad som har hänt. Men, Iran kan mycket möjligt koka ihop en trovärdig historia som får det att låta som ett misstag, det gynnar inte landet oavsett vem som styr, eller oavsett vem som sköt ner planet om det finns en annan agenda bakom det hela och sanningen skulle komma ut.