Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 15:53
Moderator
OYs avatar
cnn.com citat;

The final interactions between the doomed Ukraine International Airline flight 752 and the dispatch tower at Tehran airport involved instructions for the plane to turn, according to airline officials who declined to provide additional details.

“We have been reassured that [the aircraft] had the dialogue with the airport, with the dispatcher tower, until the last moment of the catastrophe," the airline’s CEO Yevgenii Dyhkne said Saturday at a press conference in Kiev.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Det här bara börjat, i flera avseenden. Här lite klipp från cnn:

”The commander of Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps Aerospace Force said Saturday he informed authorities on Wednesday that a missile had downed the Ukrainian passenger plane.

Brigadier-General Amir-Ali Hajizadeh said at a press conference in Tehran that after he told senior IRGC members about it, the general staff of the Armed Forces formed its own investigative team, from which he was excluded.

Hajizadeh partially blamed the US for the downing of the plane, saying Iran was already on high alert following the US’s warning that it could target 52 sites in Iran, and amid rising tensions with the country.

He said the plane was shot down by a short-range missile and was misidentified as a cruise missile by an air defense operator.

The operator identified the plane as a cruise missile but was unable to contact the central air defense command to confirm it. So he had to choose between shooting it down or not, and he choose to do it, Hajizadeh said. The operator had 10 seconds to make a decision.

Hajizadeh accepted full responsibility for the incident and said once it became clear what had happened, he thought: “I wish I was dead.””
https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/us-iran-news-01-11-2020-intl/index.html

Mer:
”The commander of Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps Aerospace Force said he had requested all commercial flights in Iran be grounded until tensions with the US cooled off.

But those within the Armed Forces authorized to make such a request from the government and aviation authority chose not to do so, Brigadier-General Amir-Ali Hajizadeh said at a press conference on Saturday.”

Och lite möjligen medvetet kryptiskt från UA:
”“We have been reassured that [the aircraft] had the dialogue with the airport, with the dispatcher tower, until the last moment of the catastrophe," the airline’s CEO Yevgenii Dyhkne said Saturday at a press conference in Kiev.”
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-11 kl. 15:57.
Citera
Medlem
Vasterass avatar

Du skriver:
"Jag tror definitivt inte han hade skjutit om han förstått att det var ett avgående trafikplan från stadens internationella flygplats, utan han var säkerligen (felaktigt)övertygad om att det var ett fientligt mål."

Snurrigt om en person med låg nivå i den militäre hierarkin kan så enkelt skjuta ner ett civilt passagerarflyg. Är det verkligen så jävla illa med den Iranska militären?
Citera
2020-01-11, 15:54
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Är helt inne på din linje. Planet måste ha varit så nära att de kunde utläsa varenda bokstav och symbol på planet. Jävla skitsnack att de hade 10 sekunder på sig, helt klart en efterkonstruktion. Annars är operatören den dummaste jäveln på planeten.

Som andra har påpekat så skjuter man inte robotar av denna typ genom att titta upp i himlen, utan genom att titta ner i dataskärmar. 10 sekunder låter fullt rimligt för hotbedömningen.
Citera
2020-01-11, 15:54
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det här med att en överste i revolutionsgardet - Amir Ali Hajizadeh - tagit på sig ansvaret för nedskjutningen. Hur är det med det? Vad kan förmå ledningen i ett muslimskt land att erkänna ett misstag, nästan som en vuxen man? Flera spekulerar i att det är för att dölja något större som är i görningen.

Min tro - är att det här ett sätt för mullorna att distansera landets ansvariga politiker från det fatala misstaget att panga ner civilister ur skyn! Peka på den dumme militären och behålla politikernas anseende.

Många frågor återstår. T ex är det här en typ av civilisation som kan anförtros kärnvapen i sin arsenal, eller har USA haft rätt hela tiden?
Citera
2020-01-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Då var jag själv en ”foliehatt” för mer än tre dygn sedan! Länk. Men det har du förstås inte sett. Det jag skrev då gäller fortfarande och nog hör det till sakfrågan. Allt stämmer in på det. Det handlar inte enbart om att lyssna eller inte lyssna till den iranska regimen. Det handlar om fakta och logiskt tänkande. ...
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
De som hävdade att planet sköts ned och inte störtade på grund av tekniska fel var trådens första foliehattar! ...
Vilken ironi! Se inlägget jag nyss gjorde ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
... För övrigt tror jag att Ryssland ville knäppa Ukraina lite på näsan också, så Putin kanske bara använde sig av sina marionettmullor i Iran för ändamålet.
Och så avrundar du med en foliehattsteori.

---

Jahaja, jag har bättre saker att göra än att pennfäktas med stollar och annat löst folk, så här sätter jag punkt. Trådämnet är uttömt, IMHO. Tjingeling!
Citera
2020-01-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Rent idiotiskt att starta ett passagerarplan i en krigszon också, det hade skjutits missiler mot amerikanska baser under natten och man väljer att flyga i området. Man borde ha stängt luftrummet helt och hållet.
Helt uppenbart att detta var den verkliga hämnden .planet var fullt med exiliranier som har varit i Iran och firat julen..under tiden som deras general dödades..
Och som väljer att lämna landet under sin kris med USA.
Dom ses som förrädare som tar första bästa flyg därifrån.
Attacken mot USA baserna var bara ett svepskäl för att kunna kalla det för hämden.
Iran hade aldrig tagit på sig attacken på planet så snabbt annars.
Nu kan alla läsa mellan raderna..och officiellt var det en olycka men i verkligheten var det avsiktligt.
Citera
2020-01-11, 15:56
Den där generalen som erkänner pratar som att han har stulit lite godis.. "Mänsklig faktor"

Dom är ju för fan skyldiga till massmord och terrorism!
Citera
2020-01-11, 15:56
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Vilket skitsnack. Vilka växter i den bilden kunde du identifiera som endemiska för just den här platsen sydväst om Teheran? Vilka jordarter kunde du identifiera som unika på bilden? Exakt hur föll ljuset på bilden, som gjorde den till ett riktigt bevis menar du? Var det kvällsljusets varma skiftningar i gulorange?

Nyfiken.

Det är så klar fullt möjligt att missilspetsen kan ha spelat en roll, men också fullt troligt att den inte har med händelsen alls att göra. Men den analysförmågan är inte allmängods här på FB.
Citera
2020-01-11, 15:58
Medlem
Personer här är för snabba att dra slutsatser. Ofta ska slutsatserna passa den bild av världen eller ideologi personen har.

Själv trodde jag (Högst sannolikhet 1)

1 Vanlig olycka

2 Nedskjutning Högst sannolikhet Iran, sen USA och sist någon annan

3 terrordåd

4 Allt annat

Jag tror också att det det hela beror dålig kommunikation mellan civila delar och de militära delarna av det Iranska samhället. Samt iranska militärer lider av den iranska versionen av rysssjukan (fylla) dvs haschtomtar. Lägg till den stress-situation som rådde den natten

Nu visare det sig att vara 2 och vi får se om det var olyckshändelse eller med vilja. Jag tror det var en olyckshändelse. Det betyder inte att jag vet.

Det hemska är att detta kan ha minskat risken för krig. För det får nog iranier med allierade vänta med att försöka hämnas mer om de nu ville det.
Citera
2020-01-11, 15:58
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Nu är det också så här att dessa system för luftbekämpning är konstruerade i huvudsak för bekämpning av militära mål även om de givetvis kan slå ut det betydligt enklare målet att träffa som ett stort och relativt långsamt trafikflygplan utgör.

Inkommande militära mål skickar av förklarliga skäl ut så lite information som möjligt och aviserar inte sin ankomst via ADS-B och andra civila transpondrar som gör att vi kan följa flygen på exvis FR24.

Presentationen av mål är ofta ganska primitiv i form av blippar på en bildskärm, i synnerhet om det inte kommer utförligare data från avancerad övervakning & eldledningsradar.

Tor systemet som användes här är faktiskt inte speciellt dåligt utan håller en hygglig klass med sina västerländska motsvarigheter.

Även vi här i Sverige har ännu betydlig äldre robotsystem som har sitt ursprung i 60-talet(utvecklades redan på sent 50-tal), nämligen det amerikanska MIM-23 HAWK i sverige kallad robot 97.

Faktum är att det ursprungliga MIM-23 använde sig av något så antikt som radiorör, givetvis har det senare uppgraderats med modernare halvledar-elektronik men ändå är det ett av de äldsta luftvärnsrobotsystemen som fortfarande är i drift.

Vårt närluftvärn Robot 70 som nu tagits till nåder igen är också rätt simpelt, är mer att betrakta som en MANPAD. Har provat på att skjuta RB70 med en utbildningssimulator.

Det jag vill säga med detta är att målpresentationen inte ens i lite modernare system är lika solklart enkel som att titta på FR24.

Därför kan jag mycket väl föreställa mig att operatören avfyrar mot vad han tror är fientligt mål när det dyker upp en blipp på skärmen (som han inte tror ska vara där i och med trafikplanets försening) och har en rätt kort tid att reagera på när han ska välja skjuta eller ej.

Jag tror definitivt inte han hade skjutit om han förstått att det var ett avgående trafikplan från stadens internationella flygplats, utan han var säkerligen (felaktigt)övertygad om att det var ett fientligt mål.

Stressen måste ha varit mycket hög dessa timmar efter att Iran skjutit mot amerikanska intressen och Trump dessutom lovat att slå tillbaka hårt mot ett anfall.

Hårt pressade och stressade kanske även rädda människor gör lätt misstag.(vilket inte ursäktar det hela men kan ses som en förklaring)

Vi har ju en situation som inte alls är som när systemen konstruerades(ja även hela orderkedjan) där militära aktiviteter ska samsas med en pågående civil verksamhet.

Det normala i ett sådant här läge hade varit att stänga den civila flygtrafiken helt, åtminstone om man förväntar sig risk för omfattande motanfall via luften.

Jag kan tänka mig att man kanske beaktar detta i helt nya system som utvecklas i dag, men de här systemen är inte designade för dagens situation och hotbild.

Naturligtvis är det en fruktansvärd tragedi för alla inblandade parter att detta har hänt.

Får ändå visa respekt för att Iran väljer att gå ut och erkänna med allt vad det innebär av att tappa ansiktet vilket brukar vara viktigt i dessa länder trots att det skedde i press av alla filmer och andra avslöjande bevis.

Självklart så tycker jag inte alls om vad regimen i Iran utsätter sina medborgare och andra för, men var ändå lite oväntat att de gjorde detta erkännandet vilket nog var det bästa de kunde göra i detta läget.

Jämför man med Ryssarna som aldrig erkänner något ens om de överbevisas utan ska tillverka ihåliga falsarier som penetreras av människor med lite kunskap såsom med MHL017.
Verkar vara Rysk nationalsport att ljuga och luras.(Maskirovka någon?).

Det man kan hoppas är att det nu lugnar ned sig lite med denna konflikten.

Filmerna som påstås visa "träffen", påminner inte riktigt effektmässigt om en direktträff av MIM-23 HAWK/Robot 97.

Efter det som påstås vara "träffen", fortsätter flygplanskroppen i en långfärds båge innan den tar mark på nedslagsplatsen. Precis som om flygplanskroppen uppskjutits i en 40-gradig vinkel.

Skulle ha varit intressant att fått ta del av flygplanskroppen, direkt efter nedslaget, och själva nedslagsplatsen, och från att flygplanet träffades.

Iranierna i den initiala självförnekelse processen, inför sig själva och omvärlden, rensade irrationellt alla spår med bulldozers - IDIOTI!
Citera
2020-01-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Som andra har påpekat så skjuter man inte robotar av denna typ genom att titta upp i himlen, utan genom att titta ner i dataskärmar. 10 sekunder låter fullt rimligt för hotbedömningen.
Dessutom var det mörkt ute, så är det svårt att se vad det står på flygplanet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in