Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Vad har du för källor på att planet hade övervikt? Det var ju inte ens fullsatt? Eller hur många sittplatser har modellen?
.

Detta är på ryska. Enl IRNA - mullorna nyheter.

https://www.eurointegration.com.ua/rus/news/2020/01/10/7104972/
Citera
2020-01-10, 19:03
Medlem
Verkar finnas ett par bilder här som ser intressanta ut om man letar efter splitterskador.

http://avherald.com/h?article=4d1aea51&opt=0

Direktlänk till en bild:

http://avherald.com/img/uia_b738_ur-psr_tehran_200108_9a.jpg

Nere till höger i bilden, ser väl metallen ut att var uppfläkt på ett misstänkt vis?
Citera
2020-01-10, 19:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tack! Stringent som vanligt, vi delar misstanke om ointresse för ev. detaljer från myndighetens sida. Bara det att dividera om färdskrivarna andas djup oseriositet för mig...

Jo, exakt.

Jag tog mig tiden igår att bottna i ICAO Amnex 13 just när det gäller FDR/CVR.
Har vart hyfsat påläst sen innan på Annex13 men inte haft detaljerna runt det.
Det finns faktiskt riktlinjer runt hur utläsningen skall ske och vilken kompetens som ska finnas. Utan att veta exakt vad Iran kan( jag vet vad ett antal länder kan & inte kan) så kan jag göra en kvalificerad gissning att de inte följde det som annex13 säger. Jag vet säkert att det finns intressenter som skall tillåtas vara med vid första utläsningsförsöket och det vet hi nästan säkert att de fulat ut sig på( det finns det givetvis ett Iranskt intresse i, att förstöra minnena så att inget könsligt är kvar.
Jag tror dessutom att de inte uppfyller kvalifikationskraven för utläsning av en enhet som kan antas vara skadad.

Irans dividerande om själva ”svarta lådorna” som media skriver, är givetvis bara till för att ta fokus från det känsliga.
Jag är rätt övertygad om att alla andra nationer skiter fullständigt i själva hårdvaran FDR och CVR när datan är utläst och omhändertagen. Det är ungefär som förpackningarna till ett mcdonaldsmål. När man ätit är väl kartongen bara kasta.
Gemene man vet givetvis inte detta, varvid Iran kan låta media dribbla om detta en vecka.
Citera
2020-01-10, 19:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ligger något i det också, normal flyghöjd för denna typ av flygning handlar väl om runt 30.000 - 40.000 fot. Alltså över 10.000 meters höjd, jag är inte pilot men jag tänker mig att man först når rätt flyghöjd, inrättar rätt flygkurs och därefter aktiverar autopiloten.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Fullt möjligt, men det beror knappast på autopiloten, om planet fortfarande var under stigning inför avtalad flyghöjd och kurs så tvivlar jag på att autopiloten var aktiverad.

Återigen, så är det inte. Autopiloten kopplas ofta in 30-60 sekunder efter start och behålls på hela tiden till 30 sekunder innan landning. Så är det faktiskt normalt.

Sen förekommer det att piloter väljer att flyga mycket mer än så manuellt, som en sorts träning eller bara för att ha något att göra. Men det är ett växande problem inom trafikflyget att man flyger så stor andel på autopilot, vilket gör att piloternas förmåga att hantera ett verkligt problem via ryggmärgen försvinner.

Just dessa ukrainska piloter verkar dock ha varit exceptionellt erfarna med många flygtimmar.
Citera
2020-01-10, 19:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vilken av filmerna?

Jag tittar på film nummer 2 här:

http://avherald.com/h?article=4d1aea51&opt=0

Som jag uppfattar jag det så

1. Missilen (ljus prick) närmar sig planet.
2. Detonerar nära planet.
3. Det upplysta planet syns tlll höger om detonationen/missilen, som en oval, horisontell form.
4. Resterna av missilen faller tillbaka nedåt vänster, lyser fortfarande lite svagt.
5. Ljuset slocknar och planet försvinner i mörker.

Kör på 0.2x hastigheten så syns det bättre.

Alltså det finns ju en prick mitt på bilden som ser ut att explodera rätt tidigt i klippet och sen hörs det en smäll ca 10 sekunder senare. Men det finns en prick längst upp till vänster på filmen där man ser en större explosion samtidigt som ljudet. Jag kanske bara ser fel
Citera
2020-01-10, 19:05
Medlem
Lonnrots avatar
Mer från västligt håll, med några minnesvärda formuleringar: ”You scratch your head and go, ‘Holy cow, how could this happen?’”

”How Not to Operate a Surface-to-Air Missile Battery”

Defense One:
https://www.defenseone.com/threats/2020/01/how-not-operate-surface-air-missile-battery/162361/
Citera
2020-01-10, 19:07
Bannlyst
[quote=OmedelSvensson|69880422]
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser

Nja, jag är också snart äldre.

Kommer ( nästan) ihåg att man på Bromma hade ett intrång i luftrummet (CTR) av en privatflygare ab något slag på nittitalet, skulle jag säga, och utredningen sa att eftersom man släppt råradar så såg man inte maskinennsom flög utan transponder(i vart fall ej på).

Jag är inte hundra påläst i alla bananrepubliker men generellt är det rätt länge sen flygtrafikledning släppte råradar.
Kravet på transponder för flygning i kontrollerat luftrum kom ehh, 93-95-ish(minnet...?) och efter det fanns det inget normalt behov för flygledningar att ha råradarbild( alla som de bryr sig om syns ändå på sekundärradar).
Gissningsvis har de flesta utrangerat råradar senast när grejerna blev gamla och började krångliga och det saknades reservdelar att köpa.

Man kan gott använda sig av MH370 som exempel. Det är också tredje världen men inte riktigt lika utvecklade rutiner som i väst. Flygledningen hade noll koll efter att transponder och ACARS stängts ned. Luftbevakningen satt och sov eller hade undermålig utrustning från 80-talet(bara en gossning) vilket gjorde att de knappt hade kunnat se nåt även om de försökte.

Radarbilderna som finns i utredningen om MH 370 är förövrigt ungefär den kvaliten som vi kan förvänta oss att radaroperatören på den i detta fall skjutande enheten hade att jobba med. Det är samtida tekniknivå.
Bromma radar är bort tror jag, men den uppdaterades under -90 talet vill jag minnas och flight approach måste ha råradar det tror jag absolut men den har såklart en begränsad räckvidd.

Med transponder menar du ADS-B eller radartransponder? Den senare kräver råradar så för att squawk ska fungera så är nog det ett måste, rätta mig om jag har fel.

Råradar kanske kan misstolkas, med råradar menar jag både klassiskt råradar och processat råradar då det der bara handlar om att plocka bort brus od dvs extrahera ekot.
Citera
2020-01-10, 19:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Några formuleringar från tidningen Al Arabiya, som har västanknytningar, som i sin tur citerar en analytiker vid ett forskningsinstitut kring persiska viken:

”The airport gave authorization for the plane to take off. They knew the aircraft identification, the route, the speed, the altitude. They knew everything there was to know about this flight,” said Mustafa Alani, Director of Security and Defense Department at the Gulf Research Center.

“This was an unforgivable mistake … If there was a breakdown in communication between air traffic control, air defense and air defense command and control, this is a big crime. A criminal act,” he said.

A US official said data showed the plane airborne for two minutes after departing Tehran when heat signatures of two surface-to-air missiles were detected [av spionsatellit]. There was an explosion in the vicinity and heat data showed the plane on fire as it fell, according to Reuters.”

https://english.alarabiya.net/en/features/2020/01/10/Downing-PS752-would-be-an-unforgivable-mistake-and-big-crime-if-proved-Analyst.html#

Summerar väl det generella konsensus som florerar i tråden.
Citera
2020-01-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det är fel. Planet flyger i ca 2 minuter efter explosionen, och det flyger 15.8 kilometer. Däremot kan denna filmsnutt (om den är autentisk) visa de sista sekunderna av flygningen.

Kanske är det så att det blir en explosion, piloterna överlever, planet är skadat och brinner. Branden kan öka rätt snabbt, så inom 1-1.5 minut kan det vara helt övertänt och piloterna förlorar den lilla kontroll de hade. Jämför Swiss Air 111 hur explosionsartat en brand ökar. Och i vårt nuvarande fall kanske planet var relativt övertänt från början.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vid det här tillfället har planet troligtvis redan blivit träffat och det du ser är branden från planet. Sen exploderar antingen bränsletankarna eller så träffar ytterligare missiler.

Ja vid närmare eftertanke så verkar planet redan vara på rätt låg höjd att döma av filmen.

Flykten ser ju ut att vara förhållandevis horisontell dessutom.

16 km är en lång bit att flyga efter en missilträff...

Vill inte ens tänka på hur det skulle ha varit att vara ombord på det planet.
Citera
2020-01-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Japp, Southwest. Hände för inte så länge sedan. Men vad jag vet så dog inte hela flygplanet och ALL teknik på sekunden där, så du saknar en bit fortfarande.
Det var menat som exempel på att delar KAN träffa planet. Inget annat.

Har någon laborerat med tanken att explosionen skedde inne i flygkroppen? Jag är en aning skeptisk till slutledningar dragna från de videor som cirkulerar.
Citera
2020-01-10, 19:10
Medlem
Kalliss avatar
Ali Abedzadeh https://youtu.be/Oa45LAkfOa8?t=9

"En sak kan vi säga med säkerhet, och det är att flygplanet inte träffades av en robot"

Ali Abedzadeh retorik är slående identisk med Mohammed Said as-Sahaf på sin tid, https://youtu.be/vC5UTUAxgpE

Har Iran fått en egen Teheran-Bob / Komiske-Ali i Ali Abedzadeh?
Citera
2020-01-10, 19:10
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Teoretiskt glidtal såsom det var tankat vid start kanske var något lägre, det har du rätt i. Men knappast lägre än 17-18.

Planerad flygsträcka var ca 2500 kilometer, och sen har man väl reservbränsle för 1 timme till. 30 minuter för att komma till avvikande flygplats, och sen 30 minuter till eftersom man måste deklarera MayDay när man har 30 minuters bränsle kvar.

Range för denna modell är ca 5500 kilometer. Så planet var nog inte fulltankat.

Du har rätt där i att man har ett överskott av bränsle för att hålla sig i luften om något oförutsett inträffar. Som att man inte direkt kan gå ned vid målet för landning eller om man behöver landa på en alternativ flygplats. Men man kör normalt inte med "fulla tankar", kostar mer än det ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in