Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Tack! Stringent som vanligt, vi delar misstanke om ointresse för ev. detaljer från myndighetens sida. Bara det att dividera om färdskrivarna andas djup oseriositet för mig...
Jo, exakt.
Jag tog mig tiden igår att bottna i ICAO Amnex 13 just när det gäller FDR/CVR.
Har vart hyfsat påläst sen innan på Annex13 men inte haft detaljerna runt det.
Det finns faktiskt riktlinjer runt hur utläsningen skall ske och vilken kompetens som ska finnas. Utan att veta exakt vad Iran kan( jag vet vad ett antal länder kan & inte kan) så kan jag göra en kvalificerad gissning att de inte följde det som annex13 säger. Jag vet säkert att det finns intressenter som
skall tillåtas vara med vid första utläsningsförsöket och det vet hi nästan säkert att de fulat ut sig på( det finns det givetvis ett Iranskt intresse i, att förstöra minnena så att inget könsligt är kvar.
Jag tror dessutom att de inte uppfyller kvalifikationskraven för utläsning av en enhet som kan antas vara skadad.
Irans dividerande om själva ”svarta lådorna” som media skriver, är givetvis bara till för att ta fokus från det känsliga.
Jag är rätt övertygad om att alla andra nationer skiter fullständigt i själva hårdvaran FDR och CVR när datan är utläst och omhändertagen. Det är ungefär som förpackningarna till ett mcdonaldsmål. När man ätit är väl kartongen bara kasta.
Gemene man vet givetvis inte detta, varvid Iran kan låta media dribbla om detta en vecka.