Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 18:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är ju en 90 graders sväng strax efter start. Är det tecken på att man försökte återvända till flygplatsen?

Det går inte att avgöra. Ett möjligt förlopp är:

1. Explosion, planet skadas allvarligt, tappar en del styrförmåga (roder) mm, men piloterna överlever

2. Under ca 2 minuter som det tog till planet kraschade så försöke de desperat få kontroll över planet, så prio är att inte krascha helt enkelt. De kanske bara styrde ungefär dit planet svängde av sig själv. Jämför tex med JAL123 som tappade stjärtfenan, fast då ett ännu mer utdraget förlopp.
Citera
2020-01-10, 18:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag har en fundering till: läste nyligen att Iranska myndigheten/haveri-kommisionen whatever hade "säkrat" alla delar och bulldosers höll på att återställa marken där planet gick ner. Min fråga är: är det normalt, att snabbstäda en haveriplats, vilken typ av dokumentation av städningen är bruklig om så sker, och jag blir iaf. liiiite misstänksam mot en mörkläggningsaktion...?

Läste tidigare om Bulldozingen och när man tittade djupare i frågan så var det frågan om hjullastare som bar bort vrakdelar. Just den biten är helt legitim. Det var inte bulldozrar utan lastmaskiner som lyfte in vrakdelar som man inte orkar bära.

Värre var det med obehöriga på platsen.
De har inte spärrat av utan mycket folk var där och rotade efter tillhörigheter ytterst sannolikt för egen vinning. Det är med andra ord som det brukar vara i Afrika och Sydamerika. Extremt dåligt för utredningen, och ännu värre med hänsyn till respekt(avsaknaden av) mot de omkomna.

Normala länder spärrar av området tills haveriutredarna är nöjda. Det brukar inte ske inom ett dygn som i detta fall.
När utredningen inte löngre har behov av området ska det givetvis återställas så att naturen eller miljön inte lider skada. Då är städning och bulldozning naturligt.

Jag har en svag känsla av att Iran inte är riktigt lika dpliga som det här inormalfallet.
Denna gång har man dock egenvinning av att det sker lite oordnad verksamhet runt haveriplatsen.
Citera
2020-01-10, 18:31
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är ju en 90 graders sväng strax efter start. Är det tecken på att man försökte återvända till flygplatsen?

Det verkar vara arbetshypotesen. Men det är rätt oklart vad en sån där explosion kan orsaka ett flygplan, kanske girat av sig själv om en motor slagits ut?
Citera
2020-01-10, 18:32
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
https://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-ambassador-om-bilder-pa-bulldozer-absurt/

Skulle tro att man bara använder skopan som en plats att lägga upphittade delar i. Det är ett stort område att genomsöka.
Citera
2020-01-10, 18:32
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Svenska haverikommissionen har fått en inbjudan att deltaga i haveriutredningen enligt ryktet. Förövrigt brukar länder som haft medborgare på planet få den inbjudan.
Kan vara knepigt, åker de och Iran fifflar med bevis som FDR/CVR så gar de ju legimitet till utredningens trovärdighet. Åker ingen så har man mindre koll. Tror dock oavsett att anledningen till haveriet kommer klargöras då mycket går att göra utan att vara på plats.

Jag tycker det ser ut som att iran redan har gjort sin "haverikommission" genom att sopa undan så mycket spår som möjligt, vidrigt!
Citera
2020-01-10, 18:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
En tillkommande faktor är att flygplanet vid start är "fulltankat" för resan, man stoppar dock inte in mer bränsle än man kan tänkas behöva för flygningen. Men planet är som tyngst direkt vid start.

Teoretiskt glidtal såsom det var tankat vid start kanske var något lägre, det har du rätt i. Men knappast lägre än 17-18.

Planerad flygsträcka var ca 2500 kilometer, och sen har man väl reservbränsle för 1 timme till. 30 minuter för att komma till avvikande flygplats, och sen 30 minuter till eftersom man måste deklarera MayDay när man har 30 minuters bränsle kvar.

Range för denna modell är ca 5500 kilometer. Så planet var nog inte fulltankat.
Citera
2020-01-10, 18:36
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Min fråga handlade dels om dokumentation, dels om tiden. Nu är det ju bestämt att experter från främst de mest drabbade länderna ska få delta i haverikommisionen, så svårt skulle det väl inte vara att låta dem få se delarna som de låg, kostar bara ett par vakter i området några dagar.

Jag var ute efter om någon vet nåt om rutiner vid fatala haverier, som involverar flera nationer. Särskilt intressant är det ju, eftersom det finns aktiv militär i närområdet, eller?

Håller med att det kanske är onormalt snabbt. Men tänker mer på regn och andra väderfenomen samt mänsklig påverkan kan sabotera för haverikommissionen. Allt ligger på ett öppet fält, men givetvis borde man kunna låta allt ligga kvar en dag eller två tills utredare kommer till haveriplatsen.

Det enda som jag på rak arm kan komma på är MH17 i Ukraina. Där var det ju en aktiv krigszon.
Citera
Medlem
quts avatar
Ingen som hört om nån sms eller telefontrafik från planet, jag menar om det är ett motorhaveri så hade någon kanske hunnit fått iväg nått från mobilen.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ok, rakt på, det har förekommit snack om "tekniskt" fel, från Ukraina ( dementerat?), och Iran-snack att det absolut inte är missiler....det kommer att ge en knepig situation i slutet, förstår alla. ME är inte kända för att vilja erkänna något, och tappa ansiktet. Om, jag säger om, det visar sig bara någon typ av explosion, utifrån eller inifrån, ligger ansiktet öppet på iramierna, skulle tro de gör vad de kan för att dölja det troliga, klantig militär eller dålig kontroll på det som kommer ombord på planet. Detta är orsaken till mina drågor om de första insatserna på nedslagsplatsen....

Sälvklart. Detta är nog en av frågorna som aldrig hittas ett svar man blir nöjd med.
Senast redigerad av vichy6 2020-01-10 kl. 18:41.
Citera
2020-01-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om ni ser filmen där ni hör explosionen. Vart ser ni planet då? Under eller ovanför texten?

Vilken av filmerna?

Jag tittar på film nummer 2 här:

http://avherald.com/h?article=4d1aea51&opt=0

Som jag uppfattar jag det så

1. Missilen (ljus prick) närmar sig planet.
2. Detonerar nära planet.
3. Det upplysta planet syns tlll höger om detonationen/missilen, som en oval, horisontell form.
4. Resterna av missilen faller tillbaka nedåt vänster, lyser fortfarande lite svagt.
5. Ljuset slocknar och planet försvinner i mörker.

Kör på 0.2x hastigheten så syns det bättre.
Citera
2020-01-10, 18:38
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Läste tidigare om Bulldozingen och när man tittade djupare i frågan så var det frågan om hjullastare som bar bort vrakdelar. Just den biten är helt legitim. Det var inte bulldozrar utan lastmaskiner som lyfte in vrakdelar som man inte orkar bära.

Värre var det med obehöriga på platsen.
De har inte spärrat av utan mycket folk var där och rotade efter tillhörigheter ytterst sannolikt för egen vinning. Det är med andra ord som det brukar vara i Afrika och Sydamerika. Extremt dåligt för utredningen, och ännu värre med hänsyn till respekt(avsaknaden av) mot de omkomna.

Normala länder spärrar av området tills haveriutredarna är nöjda. Det brukar inte ske inom ett dygn som i detta fall.
När utredningen inte löngre har behov av området ska det givetvis återställas så att naturen eller miljön inte lider skada. Då är städning och bulldozning naturligt.

Jag har en svag känsla av att Iran inte är riktigt lika dpliga som det här inormalfallet.
Denna gång har man dock egenvinning av att det sker lite oordnad verksamhet runt haveriplatsen.

Iran var rökta redan då man inom 2 timmar gick ut med att det var tekniskt fel på planet.
De fortsatte att inte vilja dela med sig av svarta lådorna.
Det finns flera filmer där en missil träffar planet.
Det finns bilder med perforerade vrakdelar.
Nedslagsplatsen städas av inom 3 dygn innan någon utomstående haft möjlighet att titta på den.

Det här är ett closed case.

Säg: "Jag misstänker att Iran sköt ned flygplanet med missilen vid flygplatsen" så vinner ni detta Cluedospel garanterat!
Citera
2020-01-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det går inte att avgöra. Ett möjligt förlopp är:

1. Explosion, planet skadas allvarligt, tappar en del styrförmåga (roder) mm, men piloterna överlever

2. Under ca 2 minuter som det tog till planet kraschade så försöke de desperat få kontroll över planet, så prio är att inte krascha helt enkelt. De kanske bara styrde ungefär dit planet svängde av sig själv. Jämför tex med JAL123 som tappade stjärtfenan, fast då ett ännu mer utdraget förlopp.

Rent spontant kan det väl lika gärna vara en effekt av att vänstra motorn dör av att få en liten robot på sig. Har då högra motorn överlevt så får du en asymmetrisk thrust vilken gör att planet till rolla åt vänster. Om då även vänstra vingen är söndertrasad så ger den lägre lyftkraft medan högra vingen ger normal lyftkraft. Totalt får man en ganska stor kraft riktad åt ett håll.

Jag är ju ingen pilot men rent teoretiskt bör väl ett flygplan fungera enligt det jag sa ovan? Det är trots allt bara fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in