2020-01-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Det säger allt om vilken sinnessjuk islamisthund du är.

Jag finner det både komiskt och oerhört magstarkt att någon gråter om mänskliga rättigheter samtidigt som den stöttar Iran.

Iran är en terroriststat, den som påstår något annat är antingen en lögnare eller så hjärndöd att en amöba har större intelligens.

I så fall är USA också en terroriststat. Detta säger jag definitivt inte som vänsterbliven liberal globalist utan tvärt om så är jag snarare konservativ. Men jag anser att varje land har rätt att sköta sig själv. USA har inget i Mellanöstern att göra. De skall inte lägga näsan i blöt över allt och det var precis därför som många har gillat Trump. Med denna attack visar han att han inte är så olik sina företrädare och tydligen inte har något emot ett nytt storkrig i Mellanöstern. I botten ligger naturligtvis USAs relation till Israel och att Trump själv har mycket starka band till det landet.
Citera
2020-01-04, 00:07
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, om regimen faller så kommer det bli betydligt bättre för det iranska folket. Iran är inte Irak.

Det iranska folket är mycket mer homogent och i grunden mer liberalt. Om man låter dem behålla deras stolthet och relativa oberoende.

Jo, samma med kanske världens värsta diktatur, Saudi (västvärldens allierade ).

Men liksom Saudi är inte Iran villiga att bara kapitulera. Det är alltid civila som får betala priset, åtminstone i slutändan.
Citera
2020-01-04, 00:10
Medlem
londonsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Men snälla, alla vet att Iran är ett vidrigt land. Men varken USA eller Israel bryr sig om folket där.
Det här blir bara elände.

Jag får hålla med om att jag inte tror att USA och Israel gör detta för någon annans skulle än deras egen. Dock är det viktigt att förstå att där redan varit elände i flera år med tusentals döda, många pga. gårdagens avlidne man. Jag tror inte det är ditt motiv, men jag är bara frustrerad över att media sannerligen kommer tillskriva allt kommande elände i Mellanöstern till Trumps beslut att, som DN skrev, ’mörda’, denne ’populära’ man.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonsurgeon
Nej, jag tror faktiskt inte det. Det är enorm skillnad på att kunna orsaka viss skada på amerikanska intressen (typ storma ambassad i Irak, beslagta oljetankers etc) och att gå i fullskaligt, face-to-face krig. Och förresten, proxy-krig har det varit i flera år. Så inget nytt på den horisonten.

Jag tycker mest det är intressant att se hur all, men särskilt svensk, media väljer att behandla situationen. På SVT valde man att visa några av de få ögonblick på film då denne Iranier log och såg allmänt trevlig ut, i kombination med lite sörjande demonstranter från Iran (säkert stage-at - kom ihåg Iran är ett land som styr allt, de släckte sist ner internet för bara en vecka sedan).

Dessutom är det nästan komiskt hur folk talar om Iran som om de ens skulle kunna ha en timmes krig med USA utan att utplånas. Ta en sekund och titta på de videos som släpps av regimen: lägre upplösning än min Xperia från 2005. Ta en sekund och läs om hur de skröt om ett ’nytt’ stridsflygplan de utvecklat: det visade sig vara ett flygplan som jänkarna sålt dem på 70-talet med lite farsi-dekaler på.

Ja, Iran har varit skickliga på att manipulera diverse styrkor runt om i Mellanöstern. Och de kan mycket väl gå hårt åt i dessa områden ett tag - men detta är något de påbörjat för länge sedan.
Intressant att se hur olika länders media rapporterar. The guardian tex anser att en terorist är död. Enligt analyser tror vissa att Iran kommer slå till i Västafrika eller latin Amerika. Självklart verkar vara att Iran kommer hämnas via assymetrisk krigsföring under lång tid framöver.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jo, samma med kanske världens värsta diktatur, Saudi (västvärldens allierade ).

Men liksom Saudi är inte Iran villiga att bara kapitulera.

Du blandar ihop regimen med dess befolkning. Teokratregimen i Iran är inte "folket". De hatas av 80% av folket.

Huset Saud är inte heller direkt omtyckta av folket, men det iranska folket är betydligt mer liberalt än det arabiska folket.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Nä, det blir det inte.

Det var elände, nu blir det bättre då USA har avlivat en av Irans stora strateger! Mycket goda nyheter!

Dags att fira för alla som inte är
shiitiska islamisthundar!

Varför lönnmördar inte väst saudiska strateger?

De sponsrar ju öppet islamism och terrorism.

Iran och Saudi är ju samma jävla skit. Enda skillnaden är att Saudi är allierade med USA, Israel och väst, medan Iran är allierade med Ryssland, Kina, Syrien. Thats it folks!
Citera
2020-01-04, 00:11
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Stämmer bra det, men den enda möjligheten för Iran att påverka trafiken runt Afrika torde vara genom stöd till Huthirebeller i Jemen som i sin tur kan orsaka problem i sundet mellan Jemen och Djibouti/Eritrea. Sådana resurser ligger nog inte nära till hands däremot, plus att de i sådana fall direkt skulle göra sig ovänner med samtliga länder som trafikerar Röda havet och Suezkanalen.

Att sätta käppar i hjulen för andra länder runt Persika viken, som du är inne på genom blockad av Hormuzsundet, ligger väl närmare till hands.

EDIT:

Min gissning är för övrigt att USA:s senaste anfall snarare kommer att mötas av lite mindre strategiska motdrag och "proxyattacker". Exempelvis är väl inte nya attacker mot exempelvis Saudiska oljefält helt osannolika, oavsett om angreppen sedan kommer direkt ifrån Iran den här gången eller från Jemen. Alternativt att Hezbollah ställer till lite besvär för Israel eller liknande, men något "storkrig" lär det inte bli den här gången heller.

Vilka konstiga teorier folk har. Varför i hela fridens namn skulle Iran blockera Hormuzsundet och sätta käppar i hjulen för samtliga länder runt Persiska viken? Eller blockera Röda havet. Hur tänker ni?
Citera
2020-01-04, 00:11
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du lika OK med att Iran med motsvarande logik dödar amerikanska militärer som på något sätt är ansvariga för iraniers död? De kan börja med Will Rogers III om han fortfande är vid liv.
Vilka Iraners död?
Citera
2020-01-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I så fall är USA också en terroriststat. Detta säger jag definitivt inte som vänsterbliven liberal globalist utan tvärt om så är jag snarare konservativ. Men jag anser att varje land har rätt att sköta sig själv. USA har inget i Mellanöstern att göra. De skall inte lägga näsan i blöt över allt och det var precis därför som många har gillat Trump. Med denna attack visar han att han inte är så olik sina företrädare och tydligen inte har något emot ett nytt storkrig i Mellanöstern. I botten ligger naturligtvis USAs relation till Israel och att Trump själv har mycket starka band till det landet.

Aha, men då borde ju du ha jävligt stora problem med Irans inblandning i andra länders angelägenheter. Eller Ryssland.

Jag visste inte att det var konservativt att vara för massmord på fredliga demonstranter, men du är ju helt okej med att Iran gör det i Iran.

🤮🤮🤮
Citera
2020-01-04, 00:12
Medlem
pearsons avatar
Synd att det är så pass länge sedan revolutionen i Iran. Hade det inte varit så länge sedan så hade kanske folk haft minnen kvar av hur det var att leva fritt i Iran och man hade kunnat få folket med sig i ett krig/att störta den galna muslimska ledningen. Vips så hade Trump haft en befrielse och demokratisering av en diktatur på sitt CV men det är han för klantig för att fixa.

Se bilder från innan 1979 då de levde i som vilket västland som helst i Iran: https://www.dailymail.co.uk/travel/t...evolution.html

Iran är också ett land med hög utbildningsnivå som inte är omöjligt att få på fötter som tex Afghanistan De levde i princip som i väst innan religionen tog över och började kväva folket långsamt
Citera
2020-01-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej. Han behöver sätta hårt mot hårt mot hoten mot en liberal världsordning. Få den nuvarande mördande och hatade regimen att falla. Med vapenmakt om så krävs.

Eller du kanske gillar mullorna?

Nej islam är bland det värsta jag vet. Men USA har inget i Mellanöstern att göra. Ju mindre västvärlden blandar sig i Mellanöstern desto bättre är det. Det är globalister och imperialister som vill ha dessa krig och påtvingande av regimbyten. Det finns naturligtvis en agenda bakom och vi i Sverige drabbas bland annat genom flyktingströmmar. Men det har globalisterna inget emot så klart.
Citera
2020-01-04, 00:14
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Aha, men då borde ju du ha jävligt stora problem med Irans inblandning i andra länders angelägenheter. Eller Ryssland.

Jag visste inte att det var konservativt att vara för massmord på fredliga demonstranter, men du är ju helt okej med att Iran gör det i Iran.

🤮🤮🤮
Finns bara ett land som lägger sig i alla andra länders affärer och det är dina bästa vänner i USA! De till och med avlyssnade sina allierade som Merkels PRIVATA telefon. De är sinnesjuka och ska tas av daga!

Det dom gjorde nu är ett terrorattentat värre än något annat på länge och i nivå med deras egen proxy-agent ISIS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in