Citat:
Ursprungligen postat av
wodelar
Dominoeffekt à la Franz Ferdinand 2.0 !
Nej, jag tror faktiskt inte det. Det är enorm skillnad på att kunna orsaka viss skada på amerikanska intressen (typ storma ambassad i Irak, beslagta oljetankers etc) och att gå i fullskaligt, face-to-face krig. Och förresten, proxy-krig har det varit i flera år. Så inget nytt på den horisonten.
Jag tycker mest det är intressant att se hur all, men särskilt svensk, media väljer att behandla situationen. På SVT valde man att visa några av de få ögonblick på film då denne Iranier log och såg allmänt trevlig ut, i kombination med lite sörjande demonstranter från Iran (säkert stage-at - kom ihåg Iran är ett land som styr allt, de släckte sist ner internet för bara en vecka sedan).
Dessutom är det nästan komiskt hur folk talar om Iran som om de ens skulle kunna ha en timmes krig med USA utan att utplånas. Ta en sekund och titta på de videos som släpps av regimen: lägre upplösning än min Xperia från 2005. Ta en sekund och läs om hur de skröt om ett ’nytt’ stridsflygplan de utvecklat: det visade sig vara ett flygplan som jänkarna sålt dem på 70-talet med lite farsi-dekaler på.
Ja, Iran har varit skickliga på att manipulera diverse styrkor runt om i Mellanöstern. Och de kan mycket väl gå hårt åt i dessa områden ett tag - men detta är något de påbörjat för länge sedan.