Citat:
Ursprungligen postat av
Partlow
Jag argumenterar alltså mot någon som använder WhoScored-betyg för att säga att någon är bäst. Wernbloom är en dålig fotbollsspelare och kommer givetvis visa det även här. Varenda gång jag frågat vad han är bra på, kommer argumentet "han springer", "han är hård". Träna upp en mårdhund och lägg in den på planen för samma effekt. Pontus Wernbloom kan knappt ta emot en boll utan att den studsar fem meter ifrån honom. Men fortsätt lev i illusionen om att han, Sebastian Eriksson (ännu sämre spelare) eller någon annan kommer rädda ert tragiska lag.
Edit: Klickade på länken för skoj skull. Första kommentaren: pebapi - member since 11-Jan-12
How is Wernbloom MOTM? At least half his tackles deserved a yellow card. He played more dirty than Pepe ever has.
Ingen är förvånad.
Matchen är för övrigt snart tio år gammal. Lär vara senare i tacklingarna nu, den smått utvecklingsstörda Wernbloom.
Jag förstår ju att du trollar, men jag är intresserad av att se hur du bemöter lite mer faktabaserade argument.
Pontus Wernbloom köptes av AZ för ca 30 miljoner kronor, vid tiden för hans övergång den näst största försäljning som gjorts av en allsvensk mittfältare. Uppenbarligen såg ju Louis van Gaal, som plockade dit honom, något i Wernbloom, och med tanke på nederländska ligans extrema fokus på teknik och offensiv snarare än brunkande och defensiv vore det märkligt att tro att det är det enda han kan.
Han har gjort 51 landskamper för Sverige under nio år och två väldigt olika förbundskaptener. Uppenbarligen har han inte bara dansat en sommar, eller bara spelat ett spel som passat någon specifik förbundskapten.
I ryska ligan plockades han flera gånger ut som en av ligans bästa spelare, bland annat rankades han som den tredje bästa spelaren i ligan 2016 av InStat:
InStat, a company that analyzes football games, ranked Wernbloom as the third best player in the RFPL this season, and as the best defensive midfielder. Wernbloom has the highest number of defensive challenges in the league, while he is also the sixth best header, the fifth best tackler, and also in the top 15 in interceptions and recovering free balls on the opponents half.
Och av den stora engelska nyhetssiten om rysk fotboll, Russian Football News, rankades han som ligans sjätte bästa spelare 2016 och femte bästa spelare 2017.
I alla lag han har spelat har han vunnit både liga (undantaget AZ) och cup. Så antingen är han tillräckligt duktig som fotbollsspelare för att bli uttagen gång på gång i ett redan riktigt bra lag, eller så är han tillräckligt duktig som fotbollsspelare för att lyfta ett lag till att bli riktigt bra. Det är rätt otroligt om tränare och förbundskaptener under 15 år gång på gång skulle ta ut en värdelös spelare i startelvan.
/feldgrau