• 1
  • 2
2006-03-20, 11:33
Bannlyst
Var kommer dessa slang ord ifrån låg och funderar på de igår innan jag somnade, det ända jag kom fram till var att Kuk härstammar från Cock i engelskan. Men sen är det stopp...

Någon som sitter på värdefull information??
Citera
2006-03-20, 11:35
Medlem
Overseers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 040ACAB
Var kommer dessa slang ord ifrån låg och funderar på de igår innan jag somnade, det ända jag kom fram till var att Kuk härstammar från Cock i engelskan. Men sen är det stopp...

Någon som sitter på värdefull information??

Fitta= våt sumpmark/träsk
Citera
2006-03-20, 11:38
Medlem
mishimas avatar
Fitta betyder ungefär fuktig äng. Det är därför du ibland kan dyka på orter och byar som heter något liknande.

Jag har även för mig att kuk betyder liten utväxt på trädstam, så nu att någon han före.
Citera
2006-03-20, 11:43
Medlem
Makehastes avatar
Kuk kommer inte från cock, kuk är ett gammalt svenskt ord för de knotiga utväxter man kan hitta på träd.
Citera
2006-03-20, 11:59
Awaiting Email Confirmation
Följande är från http://sv.wiktionary.org/wiki/knulla
Citat:
Belagt i skrift sedan 1653. Troligen från det indo-europeiska ordet för "trycka samman", speciellt i gemensamt germanska knuzla-, till roten knu-, trycka ihop, och har funnits i svenska språket sedan medeltiden. Jämför knut, knöl och knusa.

När du vill veta var ett ord kommer från så är det bra att söka på "etymologi", vilket jag gjorde för att hitta ovanstående.
Citera
2006-03-20, 12:03
Awaiting Email Confirmation
Jag letade rätt på "bög" också. Även följande fanns på wiktionary:
Citat:
Av omdiskuterat urpsrung. Troligen från månsingens bögis "lättlurad man", egentligen "bonde" eller av franska bougre "usling" från medeltidslatin Bulgarus "kättare", egentligen "bulgar". Har gått från att vara en rent nedsättande förolämpning till att medvetet användas som en neutral benämning av homosexuella män på sig själva som ett sätt att avdramatisera och bryta ner tabun kring homosexualitet.
Citera
2006-03-20, 12:15
Medlem
dIRe_s avatar
"Balle" kommer från "ball" som i "kula" på engelska.
"Knulla" kommer från duvans kuttrande läte.

Vill påminna om att SAOB finns på nätet, en etymologisk ordbok.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Citera
2006-03-20, 12:21
Bannlyst
jag bockar och fockar!
Citera
2006-03-20, 14:01
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Kuk kommer inte från cock, kuk är ett gammalt svenskt ord för de knotiga utväxter man kan hitta på träd.

Bengt af Klintberg, som visserligen inte är professionell språkvetare, föreslår i sin essäsamling Kuttrasju att kuk skall härledas till gök, ett fågelnamn som med tiden blev "en skämtsam omskrivning för det manliga könsorganet". Har inte boken tillhands just nu men skall kolla vilka argument han anför och återkomma.
Citera
2006-03-20, 15:09
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
"Balle" kommer från "ball" som i "kula" på engelska.
"Knulla" kommer från duvans kuttrande läte.

Vill påminna om att SAOB finns på nätet, en etymologisk ordbok.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Det är lite intressant ord. Om man säger balle så syftar man på kuker och om man säger ballarna så menar man pungen om jag fattat rätt.

Finns det storleksskillander på det olika orden för penis? Balle tycker jag låter mycket större än en pillemoj iaf och även andra orden förknippar jag ofta med storleken.
Citera
2006-03-20, 15:20
Medlem
groas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Det är lite intressant ord. Om man säger balle så syftar man på kuker och om man säger ballarna så menar man pungen om jag fattat rätt.

Finns det storleksskillander på det olika orden för penis? Balle tycker jag låter mycket större än en pillemoj iaf och även andra orden förknippar jag ofta med storleken.

Liten notis:
Ordet balle betyder olika saker beroende vart i landet du befinner dig. Där jag kommer ifrån betyder det röven, varför har jag dock ingen aning om.
Citera
2006-03-20, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa

Inte om MAN säger balle, för du skriver inte för svenska folket...I Skåne är Balle ett smeknamn för skinkorna, Rövballe är ett exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in