2019-12-22, 01:00
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Fart dom var ju inga incitament riktigt då det tjänar satan fondavgifterna som småspararna tvingas betala, i allmänhet 1-2%

Lol, som att Säga att Ica personalen inte har några incitament att torka upp bajs ifrån golvet. Det är ju priserna dom tjänar på som kunderna tvingas betala.

Antalet kunder spelar roll och kan påverkas...
Citera
2019-12-22, 01:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
...så vad säger ni?
En bekant livnärde sig som daytrader innan kraschen 1987 - Han sålde av allt precis innan. Baserade allt på någon egen form av charts.

På den tiden var det kurser på text-tv och telefonorder som gällde.

Tror inte han gjorde några stora pengar, men han klarade sig och var nöjd.

Var fashinerad av att han förutsåg kraschen och skaffade sig en anställning.
Citera
2019-12-22, 02:55
Medlem
Felet många gör att jämföra daytraders med förvaltare av stora miljardfonder. Det är väldigt orättvist mot fondförvaltarna eftersom de kan behöva flera dagar eller veckor för att ta sig in och ur positioner och ofta har de stränga regler som de måste förhålla sig till.

Det går inte heller att sitta daytrada hur stora belopp som helst. Marknaden är helt enkelt inte tillräckligt likvid. Du kan inte bara slänga ut en order på 200 miljoner på börsen och förvänta dig att få en omedelbar fill. Om en aktie plötsligt rasar med 10 kronor kan du inte bara sälja och göra dig av med hela positionen på en grisblink.

Det är också där som daytraders har en edge. Du kan snabbare än någonsin ta dig in och ut ur positioner och detta till rekordlåga avgifter. Vi har idag möjligheter till daytrading som vi bara kunde drömma om för 20 år sedan. Möjligheterna har faktiskt aldrig varit så gynnsamma som idag. Det betyder inte att det är lätt att bli en lyckad daytrader, men förutsättningarna har definitivt inte försämrats av den framväxande tekniken och prispressen hos nätmäklarna.

Sedan finns också föreställningen om att förekomsten av algoritmrobotar gör daytrading omöjligt. För det första förutsätter den missuppfattningen att du som daytrader tävlar mot algoritmerna. Varför skulle du vilja göra det? Om algoritmerna driver kursen i en viss riktning så är det givetvis bättre för dig att följa med i rörelsen och tjäna på den. För det andra är det lätt att undvika att handla i tillgångar som för tillfället kontrolleras negativt av algoritmtrading genom att läsa prisrörelserna och avsluten. Att förstå vad som är värt att handla är första steget till att bli en framgångsrik daytrader.

En trader är dessutom inte heller "long-only" såsom de flesta fonder och lånsiktiga investerare utan en trader kan tjäna pengar oavsett om priset går upp, ner eller sidledes. Trots det har många ändå svårt att förstå varför det är helt poänglöst för en daytrader att jämföra sig med ett aktieindex.

En daytrader mäter istället oftast sin framgång i kronor. Framgång som daytrader handlar inte om att hoppa upp och ned med stora vinster och förluster varje dag utan om att lyckas bli regelbundet profitabel genom att reducera förlusterna med hjälp av riskhantering.

Påståendet att teknisk analys inte fungerar är också besynnerligt då det oftast också är just utifrån teknisk analys som de allra flesta algoritmstyrda robotar agerar. Likaså de stora och mycket betydelsefulla datorstyrda CTA-fonderna. Om något så har framväxten av algoritmer och datorstödd trading de senare åren förstärkt betydelsen av teknisk analys.
Citera
2019-12-22, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?

Inget jag skulle rekommendera. Psykiskt jobbigt att inte få så flukturerande inkomst. Börsklipp ska vara extraknäck imo.
Citera
2019-12-22, 03:07
Medlem
Eulers-identitys avatar
Ingen kommer väl tro på det jag skriver och ingen vet vem jag är, så vet inte varför jag lägger tid på det. Men jag vill påstå att framgångsrik daytrading är en myt, du kommer inte att tjäna pengar på det.

Jag har ett par i min bekantskapskrets som hävdat att de var daytraders för att förklara deras extravaganta livsstil. Men pengarna kom i båda fallen egentligen från arv.

Om det gick att få sitt kapital att växa med (vi leker med tanken) 1% om dagen och du började med 1milj så skulle du efter 10 år vara 52841955 gånger rikare än världens idag rikaste man. Givetvis förstår jag argumentet att daytraders enbart skulle kunna tjäna till ett visst tak, men köper det inte av många anledningar som jag inte orkar gå in på. De bästa investerarna kan visserligen slå index, men för att livnära dig de en realistiskt uppnåbar förräntning så behöver du ha åtminstone 10 milj att investera, och om du har det så har du förmodligen redan löst det.

Jag har suttit i ledningsgruppen i ett bolag som introducerats på en mindre europeisk börs. I samband med detta så har jag stött på flera individer som livnär sig på aktiehandel. Dessa personer har i vissa fall startat från noll och blivit mycket förmögna men sysslar inte med något i närheten av vad folk tänker på när de ser framför sig en daytrader.
Citera
2019-12-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En bekant livnärde sig som daytrader innan kraschen 1987 - Han sålde av allt precis innan. Baserade allt på någon egen form av charts.

På den tiden var det kurser på text-tv och telefonorder som gällde.

Tror inte han gjorde några stora pengar, men han klarade sig och var nöjd.

Var fashinerad av att han förutsåg kraschen och skaffade sig en anställning.

På den tiden så handlade inte gemene man med aktier heller och det fanns heller inga börsrobot med algoritmbaserade handelssysten som var uppkopplade 500 meter bort från Nasdaqs serverhall. Du hade således en betydligt större edge mot marknaden än vad du har idag.

Mitt råd till dig TS är att helt enkelt läsa allt du kommer över inom daytrading. Sedan så sätter du in en lekslant som du har råd att "gambla" bort för att lära dig själva tradingen. Viktigt är också att anteckna varenda trade du gör oavsett volym på den. Gick du +/- ? Varför sålde du? Varför köpte du? Hur kände du dig rent psykiskt när du köpte eller sålde? Var du hungrig, trött osv? Det sistnämnda kommer att hjälpa dig enormt mycket i att identifiera olika mönster i din handel och kan ha en avgörande betydelse i dina kommande beslut.
Citera
2019-12-22, 04:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
På den tiden så handlade inte gemene man med aktier heller och det fanns heller inga börsrobot med algoritmbaserade handelssysten som var uppkopplade 500 meter bort från Nasdaqs serverhall. Du hade således en betydligt större edge mot marknaden än vad du har idag.
Absolut, det skiljer sig helt klart från i dag. Men jag är lite naiv, och kan se att vissa aktier med stor volatilitet kan vara något för snabb handel, men jag håller mig därifrån, även om det är mer spännande än ATG.se :-)

Men lite kul: Tror Avanza fortfarande kör så att nya kunder under ett visst belopp får handla utan courtage. Man kan testa lite där, se hur det går. Sedan ska man vara klar över att man inte riktigt fungerar i hjärnan om man ska satsa en mille som när det är några tusenlappar...

Som ny skulle jag absolut testa och leka.
Senast redigerad av constant 2019-12-22 kl. 04:20.
Citera
2019-12-22, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut, det skiljer sig helt klart från i dag. Men jag är lite naiv, och kan se att vissa aktier med stor volatilitet kan vara något för snabb handel, men jag håller mig därifrån, även om det är mer spännande än ATG.se :-)

Men lite kul: Tror Avanza fortfarande kör så att nya kunder under ett visst belopp får handla utan courtage. Man kan testa lite där, se hur det går. Sedan ska man vara klar över att man inte riktigt fungerar i hjärnan om man ska satsa en mille som när det är några tusenlappar...

Som ny skulle jag absolut testa och leka.

Absolut. MTF listade aktier i förhoppningsbolag kan vara spännande, men jag hade nog hållt mig till ATG trots allt. Där har du åtminstone odds på på de satsade pengarna.

Avanza kör courtage fritt på portföljinnehav upp till 50 000 SEK för handel på Stockholmsbörsen vill jag minnas.
Citera
2019-12-22, 04:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
...men jag hade nog hållt mig till ATG trots allt. Där har du åtminstone odds på på de satsade pengarna.
Hur får du ihop det? Eller: Du menar att du vet eller vad du kan förlora eller vinna?
Senast redigerad av constant 2019-12-22 kl. 04:44.
Citera
2019-12-22, 04:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag menade om han tjänar det dagligen.
Det är såklart en totalt orimlig nivå att tjäna dagligen. Börjar du med 10 000 kr och gör 1% dagligen har du efter 3 år över 200 miljoner kronor. Efter ytterligare 6 år har du 9 x 10^16 kronor.

Edit: kan inte räkna kvadrillioner.
Citera
2019-12-22, 04:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är såklart en totalt orimlig nivå att tjäna dagligen. Börjar du med 10 000 kr och gör 1% dagligen har du efter 3 år över 200 miljoner kronor. Efter ytterligare 6 år har du 9 x 10^16 kronor.

Edit: kan inte räkna kvadrillioner.
Man måste såklart även ta ut en vinst, och så faktan: Det går inte alltid så bra :-)
Citera
2019-12-22, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
Ja, Det går absolut, Men man måste ha ett rätt bra kapital att investera med och självklart vara bra på aktiehandel.

Har själv börjat med aktier för 3 månader sedan, Läste på 1-3 timmar varje kväll i ett par veckor och lärde mig så mycket jag kunde, Följde Aktier dag för dag och såg om jag kvällen innan haft rätt om ungefär hur en aktiekurs kommer röra sig, Förutsatt att ingen extraordinär nyhet släpptes

det har fungerat bra hittills, ligger runt +15% totalt just nu, Gjorde misstaget i början att investera i förhoppningsbolag med väldigt hög risk, Men lyckades komma ut ur dem med fin vinst T.ex Red Reserve Entertainment, Sålde av på drygt 70% vinst igår, Ägde aktier i bolaget i ca 21 börsdagar så inte dåligt endå

Skulle själv nog inte vilja satsa på att leva på daytrading, Kan lika gärna hända att man går på en nitlott och går back mer än man har råd med och då sitter man i skiten, Kanske om man hade 1msek sparat och ett par hundra tkr att investera med, Men vad vet jag

Det är väl inte så förvånande4 att du lyckas bra under ett år där börserna gått stadigt uppåt? Om du klarar dig även när marknaden går ner är en annan fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in