2019-12-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
1500 kr är en duglig månadslön enligt dig?

Detta om han lyckas få 1% i avkastning varje månad på hela sitt kapital. Känns som det krävs minst en mille att leka med?

Jag menade om han tjänar det dagligen.
Citera
2019-12-21, 21:21
Medlem
Stenballes avatar
Ahh.. man behöver inte så mycket startkapital egentligen. Om Ts har 2-3 hundratusen som han kan avvara som startpeng så kan han komma långt om talangen och arbetsinsatsen finns där.[/quote]

Ja, men ts går på gymnasiet och då har man kanske inte 2-300 000 som man kan lägga på börsen.
Dessutom pratar vi om att leva på tradingen, och då räcker det inte riktigt med de pengarna.
Citera
2019-12-21, 21:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag menade om han tjänar det dagligen.
Varför inte i timmen?

Är det orealistiskt?
Citera
2019-12-21, 21:42
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ahh.. man behöver inte så mycket startkapital egentligen. Om Ts har 2-3 hundratusen som han kan avvara som startpeng så kan han komma långt om talangen och arbetsinsatsen finns där.

Ja, men ts går på gymnasiet och då har man kanske inte 2-300 000 som man kan lägga på börsen.
Dessutom pratar vi om att leva på tradingen, och då räcker det inte riktigt med de pengarna.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När jag höll på som mest så satt jag verkligen 6-10 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan. Det var analys på analys som gällde. Jag lärde mig allt om teknisk analys (kodade t.o.m ett eget program). Sen satt jag i realtid och följde med utvecklingen på mina innehav, drog slutsatser, testade mig själv vad jag trodde skulle hända etc. Det var jävligt kul och jag fick ihop en bra peng. Men det är ganska mycket jobb och dom flesta trodde att jag bara gled under dagarna.

Det viktigaste du måste lära dig är att aldrig springa efter en affär om du inte kan den till 100%.

Ahh.. man behöver inte så mycket startkapital egentligen. Om Ts har 2-3 hundratusen som han kan avvara som startpeng så kan han komma långt om talangen och arbetsinsatsen finns där.

Har inte tillgängliga datorprogram, investeringsalgoritmer tagit bort den vinsten man tidigare kunde göra med teknisk analys?

Det är väl bara psykologiska aspekter som goda investerare har en edge mot datorerna? Alltså man måste läsa av de psykologiska mekanismerna hos pöbeln och kunna ta välgrundade investeringsbeslut som resultat av det.

Sitta med tekniska hjälpprogram och sitta med fåniga diagram, dra linjer, kolla motstånd- och support-nivåer, PE-tal etcetera. Allt det där kan man slänga i papperskorgen känns det som. Funkade säkert bra för 20år sedan.

Ännu värre är det med idioterna som letar efter "Arbitrage" på olika marknader. Något som den mest simpla algoritm kan identifiera och exploatera på nolltid.
Citera
2019-12-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Varför inte i timmen?

Är det orealistiskt?

Tråden handlar om daytader så då får
man väl utgå från att svaret gäller avkastning per dag, inte månad eller timme.
Citera
2019-12-21, 22:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Tråden handlar om daytader så då får
man väl utgå från att svaret gäller avkastning per dag, inte månad eller timme.
Jaha, men det behöver inte vara realistiskt eller följa med några argument förstår jag.

Själv går jag inte ur sängen för mindre än 1000%.
Citera
2019-12-21, 22:30
Medlem
Swe1227s avatar
Hahaha okej

Nä det är nog svårt tyvärr. Du måste redan ha ett skapligt kapital från början att gå in med. Sen är det allt för riskabelt att spela på förhoppningsbolag. Satsa på stabila bolag och räkna inte med några snabba pengar.
Citera
2019-12-21, 22:50
Medlem
NiccoJs avatar
All traiding är svår, stora fonder med anställda som tjänar 200” i månaden o 25 års erfarenhet har ofta svårt att slå indexfonder.
Citera
2019-12-21, 23:06
Medlem
Bulkninjas avatar
Nej daytrading är varken ett roligtsätt att försörja sig på, eller lönsamt.
Och frågar du folk som sysslar med daytraiding om det är lönsamt så får du lika ärligt svar som om du frågar en pokertorsk om han tjänar på det.
Han berättar om hur han tjänat 20k på en dag en gång..... men kör en rostig fiat pinto -98

Skaffa ett vanligt jobb och investera i aktier vid sidan istället.
Jag skulle vilja säga att du måste ha ett par miljoner för att försörja dig på daytrading. Och det är dessutom riskabelt. Det spelar ingen roll hur duktig du är eller hur stor kunskap du har. Risken är ändå där.
Och om du har det som primär inkomstkälla och göra 20tusen varje månad bara för att betala räkningar .......... se det som att du då har handikapp på 5% i månaden som du måste dra in. Och vinst får du bara om du överträffat detta.
Och förlorar du 5% måste du dra in 10% nästa månad för att gå jämt.
Senast redigerad av Bulkninja 2019-12-21 kl. 23:09.
Citera
2019-12-21, 23:42
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
All traiding är svår, stora fonder med anställda som tjänar 200” i månaden o 25 års erfarenhet har ofta svårt att slå indexfonder.

Fart dom var ju inga incitament riktigt då det tjänar satan fondavgifterna som småspararna tvingas betala, i allmänhet 1-2%
Citera
2019-12-21, 23:56
Avstängd
Glossuss avatar
Kan gå. De flesta lägger dock av eftersom det är både riskfyllt och inte särskilt lönsamt i längden.. Är du bättre än 9 av 10 kan det dock funka under en period tills du går på en NIT, vilket kommer att inträffa.
Citera
2019-12-22, 00:47
Medlem
Centauris avatar
Frågan borde vara: är det värt att försörja sig som daytrader?

Det bättre alternativet med 0% stress och i princip garanterad avkastning över tid:

Månadsspara i indexfonder, vänta 20-30 år. Du är rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in