2019-12-21, 20:01
  #1
Medlem
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?
Citera
2019-12-21, 20:10
  #2
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?
Bevisligen går det, eftersom det finns en del som gör det. Om du kan det är en helt annan fråga, och svar på den får du först om du efter att ha handlat lite mer aktivt (än vanliga svenssons) i några år, med god avkastning, och väljer att prova trading på heltid.

Hur ser din erfarenhet ut i dagsläget, har du handlat någorlunda aktivt en tid? Vilka typer av instrument är du bäst på, och i vilken typ av marknad?
Citera
2019-12-21, 20:15
  #3
Medlem
Ja, det är möjligt.

Om du har förmågan är dock tveksamt. Jag tror att du hade vetat att det går om du hade haft förmågan.
Citera
2019-12-21, 20:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Bevisligen går det, eftersom det finns en del som gör det. Om du kan det är en helt annan fråga, och svar på den får du först om du efter att ha handlat lite mer aktivt (än vanliga svenssons) i några år, med god avkastning, och väljer att prova trading på heltid.

Hur ser din erfarenhet ut i dagsläget, har du handlat någorlunda aktivt en tid? Vilka typer av instrument är du bäst på, och i vilken typ av marknad?

Om vi säger såhär, kryptovalutor är något som jag är ganska så påläst inom dock så är detta med daytrading något som jag verkligen skulle kunna lära mig mer av, då jag har ovanligt lätt för mig att lära saker så tror jag att just den biten inte kommer bli något problem, men som sagt är det något instrument du skulle rekommendera så får du gärna lägga en till kommentar
Citera
2019-12-21, 20:30
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad är en day trader?

Google är bra ibland. Lördagsläsning.

https://www.investopedia.com/terms/d/daytrader.asp

https://www.di.se/brandstudio/cmc/pr...som-daytrader/

https://www.aktiespararna.se/Artikel...-som-daytrader

Finns ungefär 272 000 000 resultat kvar.
Citera
2019-12-21, 20:38
  #6
Medlem
Stenballes avatar
Klart att det går, med rätt kunskap.
Däremot behöver du ett hyfsat kapital för att komma igång.
Citera
2019-12-21, 20:47
  #7
Medlem
Ja, Det går absolut, Men man måste ha ett rätt bra kapital att investera med och självklart vara bra på aktiehandel.

Har själv börjat med aktier för 3 månader sedan, Läste på 1-3 timmar varje kväll i ett par veckor och lärde mig så mycket jag kunde, Följde Aktier dag för dag och såg om jag kvällen innan haft rätt om ungefär hur en aktiekurs kommer röra sig, Förutsatt att ingen extraordinär nyhet släpptes

det har fungerat bra hittills, ligger runt +15% totalt just nu, Gjorde misstaget i början att investera i förhoppningsbolag med väldigt hög risk, Men lyckades komma ut ur dem med fin vinst T.ex Red Reserve Entertainment, Sålde av på drygt 70% vinst igår, Ägde aktier i bolaget i ca 21 börsdagar så inte dåligt endå

Skulle själv nog inte vilja satsa på att leva på daytrading, Kan lika gärna hända att man går på en nitlott och går back mer än man har råd med och då sitter man i skiten, Kanske om man hade 1msek sparat och ett par hundra tkr att investera med, Men vad vet jag
Citera
2019-12-21, 21:06
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?

Nej, håll i stället på med traditionell affiliate så kan du tjäna 10 kr istället för att förlora dina pengar. Vanlig internethandel skulle jag föreslå den som vill tjäna pengar. Daytrader är något för max 5% av alla som ger sig in i det.
Citera
2019-12-21, 21:08
  #9
Medlem
Du behöver väldigt mycket kapital. Du kan räkna med att tjäna cirka 1% av ditt totala kapital och för att få en duglig månadslön måste du därför ha 150 000 kronor att leka med.
Citera
2019-12-21, 21:13
  #10
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Du behöver väldigt mycket kapital. Du kan räkna med att tjäna cirka 1% av ditt totala kapital och för att få en duglig månadslön måste du därför ha 150 000 kronor att leka med.

1500 kr är en duglig månadslön enligt dig?

Detta om han lyckas få 1% i avkastning varje månad på hela sitt kapital. Känns som det krävs minst en mille att "leka med"?
Citera
2019-12-21, 21:14
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Du behöver väldigt mycket kapital. Du kan räkna med att tjäna cirka 1% av ditt totala kapital och för att få en duglig månadslön måste du därför ha 150 000 kronor att leka med.

1% är väldigt bra och få förunnat att tjäna per månad. Men det är ett vanligt antagande att folk bara vill göra 1% så är det lugnt. Då det i själva verket är ett väldigt högt ställt mål. Få personer kan tjäna 15 000 kr i månaden om dom har 150 000 kr tillgängliga att investera.
Citera
2019-12-21, 21:14
  #12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
.. så vad säger ni?

När jag höll på som mest så satt jag verkligen 6-10 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan. Det var analys på analys som gällde. Jag lärde mig allt om teknisk analys (kodade t.o.m ett eget program). Sen satt jag i realtid och följde med utvecklingen på mina innehav, drog slutsatser, testade mig själv vad jag trodde skulle hända etc. Det var jävligt kul och jag fick ihop en bra peng. Men det är ganska mycket jobb och dom flesta trodde att jag bara gled under dagarna.

Det viktigaste du måste lära dig är att aldrig springa efter en affär om du inte kan den till 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Klart att det går, med rätt kunskap.
Däremot behöver du ett hyfsat kapital för att komma igång.

Ahh.. man behöver inte så mycket startkapital egentligen. Om Ts har 2-3 hundratusen som han kan avvara som startpeng så kan han komma långt om talangen och arbetsinsatsen finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in