2019-12-22, 07:38
Medlem
När var och varannan svensson med gymnasieutbildning ska bli daytrader så ringer varningsklockorna om att kraschen är stundande.

Det är lätt att leka Warren Buffet när börserna slår ATH, avvakta och se hur ni sköter er under svårare tider.
Citera
2019-12-22, 08:24
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Om vi säger såhär, kryptovalutor är något som jag är ganska så påläst inom dock så är detta med daytrading något som jag verkligen skulle kunna lära mig mer av, då jag har ovanligt lätt för mig att lära saker så tror jag att just den biten inte kommer bli något problem, men som sagt är det något instrument du skulle rekommendera så får du gärna lägga en till kommentar

Att ingen svarat ordentligt på det här tycker jag är oseriöst.

Kryptos klassas skattemässigt som tillgångar, alltså skattar du på hela vinsten men får inte dra av hela förlusten, du kan alltså inte kvitta vinst mot förlust likt valutor eller värdepapper. Detta innebär förenklat att du kommer skatta på omsättningen av din handel.

Nej, det är omöjligt att bli daytrader i kryptovalutor mht skattereglerna kring dessa.

Sen som du säger finns instrument. Men att missa sånahär basala saker visar vilket djupt vatten det är för en oinsatt.
Citera
2019-12-22, 08:33
Citat:
Om vi säger såhär, kryptovalutor är något som jag är ganska så påläst inom dock så är detta med daytrading något som jag verkligen skulle kunna lära mig mer av, då jag har ovanligt lätt för mig att lära saker så tror jag att just den biten inte kommer bli något problem, men som sagt är det något instrument du skulle rekommendera så får du gärna lägga en till kommentar
Ska du daytradera kryptovalutor så rekommenderar jag att göra det via Avanza. Gör du det via localbitcoins så kommer skatten vara på 60% istället för 30% eftersom direkta köp av bitcoin i varaktigt vinstsyfte är att betrakta som att bedriva näringsverksamhet. Och driver man enskild firma så betalar man som bekant sociala avgifter (det som normalt vid anställning kallas arbetsgivaravgift).
Citera
2019-12-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
All traiding är svår, stora fonder med anställda som tjänar 200” i månaden o 25 års erfarenhet har ofta svårt att slå indexfonder.
Men dom har regler att följa.
Fördelen att som TS vara självständig är lika uppenbar som riskabel.
Till TS:
Läs om hur du lägger ordrar, stop-loss och ställer ordrar i förhållande till flera olika aktier (vilket kräver hyfsad marknadsinsikt och koll på fundamenta).
Vad gäller teknisk analys har jag aldrig kört på det. Däremot har jag läst en helt del aktiepsykologi och det är att rekommendera. Speciellt i aktier där många privatsparare handlar. Du konkurrerar med en hel del sådana.
Utöver detta kan det vara en fördel att ha viss koll på arbitragehandel då flera stora banker handlar utifrån sådan.

Lycka till!
Citera
2019-12-22, 08:43
Medlem
Jag är en relativt aktiv handlare på marknaden och har plussat 1 miljon senaste 10 åren. Det är naturligtvis bra men jag skulle ändå inte kunnat leva på det utan behöver ett vanligt jobb också.
Så om du kan göra det till ett jobb är inte lätt men lycka till.
Citera
2019-12-22, 10:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag är extremt skeptisk till att det skulle gå att försörja sig på Daytrading, över tid. Inom en dag så är aktier/index rörelser närmast perfekt randomiserade. Framtida värde har ingen som helst koppling till indikatorer, och enskilda (oförutsägbara) nyhetshändelser eller ekonomisk data kan ge random skutt i kurserna i vilken riktning som helst.

Något som talar för att jag har rätt:
- Det skrivs otaliga bäcker i ämnet, av folk som påstår sig vara "framgångsrika daytraders". Om de verkligen var det, så skulle de vara stenrika och hellre behålla sin kunskap för sig själv istället för att försöka försörja sig på bäcker.

- Om du varaktigt kan tjäna X% per dag eller vecka, så kommer du bli öändligt rik över tid. Jag vet ingen daytrader (som sitter hemma vid datorn) och har blivit rikigt rik. Varför?

- Om det gick så skulle i princip alla göra det, och alla skulle sluta arbeta. Varför jobba traditionellt om du kan sitta i kalsongerna vid datorn och klicka och tjäna jättemycket pengar?

Det som går är att tjäna pengar på att trada längre tidshorisonter. Swingtrading över några veckors period kan fungera ganska bra, om du använder sentimentet, tar förhållandevis små positioner och vida stops.
Citera
2019-12-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Jag är en relativt aktiv handlare på marknaden och har plussat 1 miljon senaste 10 åren. Det är naturligtvis bra men jag skulle ändå inte kunnat leva på det utan behöver ett vanligt jobb också.
Så om du kan göra det till ett jobb är inte lätt men lycka till.

Utan att veta ditt startkapital så säger det inte så mycket. Bara genom att följa index kan man ungefär räkna med att dubbla investering på 10 år.
Citera
2019-12-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är extremt skeptisk till att det skulle gå att försörja sig på Daytrading, över tid. Inom en dag så är aktier/index rörelser närmast perfekt randomiserade. Framtida värde har ingen som helst koppling till indikatorer, och enskilda (oförutsägbara) nyhetshändelser eller ekonomisk data kan ge random skutt i kurserna i vilken riktning som helst.

Något som talar för att jag har rätt:
- Det skrivs otaliga bäcker i ämnet, av folk som påstår sig vara "framgångsrika daytraders". Om de verkligen var det, så skulle de vara stenrika och hellre behålla sin kunskap för sig själv istället för att försöka försörja sig på bäcker.

- Om du varaktigt kan tjäna X% per dag eller vecka, så kommer du bli öändligt rik över tid. Jag vet ingen daytrader (som sitter hemma vid datorn) och har blivit rikigt rik. Varför?

- Om det gick så skulle i princip alla göra det, och alla skulle sluta arbeta. Varför jobba traditionellt om du kan sitta i kalsongerna vid datorn och klicka och tjäna jättemycket pengar?

Det som går är att tjäna pengar på att trada längre tidshorisonter. Swingtrading över några veckors period kan fungera ganska bra, om du använder sentimentet, tar förhållandevis små positioner och vida stops.

Japp så är det, dessutom tror jag att ”survival bias” är stark bland dem som lyckats. Jag betvivlar starkt att mer än 10% går plus över tid, och endast 1% tillräckligt för att kunna leva på det.
Citera
2019-12-22, 10:18
Medlem
Kissdroppes avatar
Daytrading har blivit jävligt trendigt, och många hoppar på skeppet. Alla vill tjäna snabba pengar och inte behöva jobba på ett vanligt arbete. Jag har också luktat lite på Daytrading.

Men ta det mesta du läser med en nypa salt. Majoriteten av de du ser på Youtube som drar in årslöner i månaden på Daytrading, tjänar pengar på nybörjare. Antingen genom att sälja strategier, e-böcker eller annat. Sedan har vi mytomaner på nätet. Det tog bara någon sida innan en av de största mytomanerna på Flashback dök upp (Kalkrygg).

Tänk på att det finns massvis med folk som studerat eller arbetat med ekonomi och matematik i över 20 år och fortfarande inte får det att gå ihop på daytrading. Du kommer att konkurrera med extremt kompetenta och kunniga människor. Det kan givetvis gå, men gör inte som så många andra 18-åringar och tro att du ska bli miljonär på pengarna du jobbade ihop i somras. Med största sannolikhet förlorar du de pengarna.

Ett riktigt jobb kommer att vara mer givande för dig.
Citera
2019-12-22, 10:39
Medlem
greta75s avatar
Det är enkelt att tjäna pengar på aktier i uppgång och efterhand som man lyckas så tar man större och större risker. Tillslut sitter man med extremt stora risker/hävarmar och efter en dålig vecka (eller en dålig dag) så är pengarna borta.

Bara en viss typ av människor är lämpade för daytrading.

Satsa på en bra utbildning/jobb och spara pengarna långsiktigt i boende/aktier/fonder så får du det fint ekonomiskt när du blir äldre.
Senast redigerad av greta75 2019-12-22 kl. 10:41.
Citera
2019-12-22, 10:45
Medlem
Stones avatar
Citat:
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?

Framtida yrke? Det betvivlar jag. AI kommer att dominera detta om tio år. Du kanske själv kommer ha en lokal AI på din dator som du övervakar eller ar aktiemarknaden totalt förrändrats. Om du vill syssla med ekonomi så sök in på universitetet och skaffa dig kunskap. Daytrader som framtidsyrke betvivlar jag starkt.
Citera
2019-12-22, 10:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är enkelt att tjäna pengar på aktier i uppgång och efterhand som man lyckas så tar man större och större risker. Tillslut sitter man med extremt stora risker/hävarmar och efter en dålig vecka så är pengarna borta.

Bara en viss typ av människor är lämpade för daytrading.

Satsa på en bra utbildning/jobb och spara pengarna långsiktigt i boende/aktier/fonder så får du det fint ekonomiskt när du blir äldre.

Helt korrekt! Vi pratar alltså om att försörja sig (över tid) som daytrader. Och det kommer inte att funka, för de allra, allra flesta. Jag tror inte någon kan ge ett exempel på någon som lyckats, då pratar jag alltså över flera konjunkturcykler.

Trading-branchen är beroende av ett ständigt inflöde av nya personer som försöker. Typiskt går det till så att man glad i hågen öppnar ett konto 5000-50000 kronor hos någon Tradingfirma, och kastar sig ut och klickar köp och sälj med alldeles för hög utväxling/leverage. Man kanske har läst lite på nätet om glidande medelvärden, RSI och Bollinger bands, som har absolut noll relevans och snarast funger som "omvända indikatorer" över det korta tidsperspektivet.
Med den inställningen så kan du lika gärna swisha över pengarna till någon investmentbank eller tradingfirma. Pengarna är "borta" inom 2-3 månader, dvs du har skänkt dem till banken. Hela branchen lever på detta, det finns avbetalda "förespråkare" på Youtube som skriver en massa trams bara för att locka in nya offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in