2019-12-18, 17:32
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xns
Dyrare att bo själv än med flickvän, om du nu inte har en trashig flickvän utan inkomst. Men vem vill ha det?

Delad hyra och mat osv. Är din flickvän "dyr" så kanske det är dags att ta en rejäl funderare då hon antagligen bara är ute efter pengar/prylar.

Om du hyr ditt boende blir det självklart mycket mer ekonomiskt fördelaktigt att vara 2 och dela på den kostnaden.
Fasligt dyrt att hyra en bostad. De få hyresrätter som finns här i mitt område ligger väl på en 12 000 för en tvåa och 16 000 för en trea.

Köpte huset för 4,5, räknar med att bo här i minst 40 år = 9 375 kr i månaden, och jag lär ju inte behöva sälja den helt gratis så det är ju en dålig kalkyl.
Vi köpte utan lån och driftkostnad ligger på 3 500 kr i månaden, så bra mycket billigare än att hyra, plus att jag har fler rum än en lägenhet och ett jävla gästhus på tomten om svärmor hälsar på.
Om vi tagit lån hade lånet kostat knappt 13 000, så i princip lika hög månadskostnad som en hyrestrea.
Helt jävla vansinnigt enligt mig att hyra.
Citera
2019-12-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan-Evert
Om du hyr ditt boende blir det självklart mycket mer ekonomiskt fördelaktigt att vara 2 och dela på den kostnaden.
Fasligt dyrt att hyra en bostad. De få hyresrätter som finns här i mitt område ligger väl på en 12 000 för en tvåa och 16 000 för en trea.

Köpte huset för 4,5, räknar med att bo här i minst 40 år = 9 375 kr i månaden, och jag lär ju inte behöva sälja den helt gratis så det är ju en dålig kalkyl.
Vi köpte utan lån och driftkostnad ligger på 3 500 kr i månaden, så bra mycket billigare än att hyra, plus att jag har fler rum än en lägenhet och ett jävla gästhus på tomten om svärmor hälsar på.
Om vi tagit lån hade lånet kostat knappt 13 000, så i princip lika hög månadskostnad som en hyrestrea.
Helt jävla vansinnigt enligt mig att hyra.

Håller med dig om att det är riktigt dumt att hyra sin bostad. Enda anledningen till att jag själv hyr är för att jag precis flyttat till en ny stad och det är rätt oklart hur länge jag blir kvar här. Hade jag vetat att jag skulle bo här i flera år hade jag självklart köpt en bostadsrätt.
Citera
2019-12-18, 18:26
Medlem
Konfucius2s avatar
Lönsammast blir det om du har flera kvinnor . Att leva i tvåsamhet är kanske bättre än ensamhet, men att ha flera donnor är mycket trevligt. Man liksom väljer vad man är sugen på.... idag köttbullar i morgon en saftig stek...

Tyvärr är polygami mot lagen , men rent ekonomiskt skulle det vara bästa alternativ ( om vi nu förutsätter att alla i hushållet arbetar).
Senast redigerad av Konfucius2 2019-12-18 kl. 18:32.
Citera
2019-12-18, 18:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Har ni räknat på detta? Eller kan ni uppskatta?

Ett exempel kan vara att tjejen vill göra något, killen vill inte men gör det ändå för hennes skull, varpå hans kostnader ökar. Kanske betalar killen rent av både hennes och sina egna kostnader. Eller andra kostnader en kille har som han inte hade haft utan en flickvän.

Blir det billigare eller dyrare om man flyttar ihop eller rent av gifter sig? Förändras kostnaderna då på något vis?

Ungerfär som att ha bil, 4-5k k månaden!
Citera
2019-12-18, 18:56
Medlem
Juggernawts avatar
Jämställdhet - försvann det ut genom fönstret när det började handla om utgifter?
Citera
2019-12-18, 19:07
Medlem
pappasiss avatar
Kostar exakt det du är villig att bekosta henne
Upp till dig
Citera
2019-12-18, 19:09
Medlem
elmerengues avatar
Det må vara billigare med samboende men levnadskostnaden kommer alltid öka med flickvänner. Lev i ett förhållande och lev sen själva och avgör.
Citera
2019-12-18, 19:11
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Jämställdhet - försvann det ut genom fönstret när det började handla om utgifter?

Ja, den försvinner så fort den inte gynnar kvinnan.
Citera
2019-12-18, 19:29
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappasis
Kostar exakt det du är villig att bekosta henne
Upp till dig

Detta gäller främst fula och mediokra kvinnor. Är det en vacker kvinna är fittans makt desto större. Då är även utpressningspotentialen större. Inga pengar, ingen fitta - principen blir då gällande.

En ful kvinna kan inte få ut något genom att neka sex för att ingen bryr sig.

En osäker nerd med mycket pengar och en vacker kvinna är ju ett klassiskt scenario där kvinnan kan mjölka kassan riktigt ordentligt.
Citera
2019-12-18, 19:39
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur kan man tro att man delar 50/50 när det i själva verket diffar 3,8 miljoner?

Det är smällar man får tåla, kallas livserfarenhet.
Citera
2019-12-18, 19:43
Medlem
Läste lite i tråden och fick lust att dra ett litet Strindbergcitat:

"Kvinnan tar och mannen ger. Beröva henne föremålet för sitt hat och hon förtvinar."
Citera
2019-12-18, 19:48
Medlem
Enkel matematik, det är alltid billigare att dela på boendekostnaden, än att betala allt själv.

Att bo ihop är ett givande och tagande på alla plan, men framför allt mycket trivsammare än att bo själv 🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in