2023-08-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där med att inte "veta om" reglerna köper jag inte. Det måste vara var och ens ansvar att ta reda på vad som gäller. Det går utmärkt att ringa FK om man så behöver. Dessutom frågar ju FK om du jobbat extra under den tid du söker bidrag för. Jag vet inte exakt hur det ser ut, men min vän som går på aktivitetsstöd säger så i alla fall och jag har ingen anledning att misstro honom.

Hur så samkör väl AF med Skatteverket, om inte annat på årlig basas, precis som CSN gör, så det lär ju bli surt efter om man fuskar. Om man är avlönad svart så kommer det ju inte upptäckas, men om man lyfter det vitt så lär det upptäckas.

Absolut så håller jag med om att det är ens egna ansvar att hålla koll på reglerna, och att "råka" fuska är en klen ursäkt egentligen! Det är väl snarast fakta än åsikt, liksom...
Och ja, din vän har rätt: när man rapporterar varje månad så framgår det rätt så övertydligt att man ska rapportera extrajobb.

MEN. En förklaring till att folk råkar fuska omedvetet är faktiskt dåliga kunskaper i svenska, och dålig insikt/förståelse för vår jäkla byråkrati vi ska dra till med såfort det handlar om minsta lilla myndighetsutövande... (i möjlig kombo med lättja: FK erbjuder ju info på flera språk, och kunskap FINNS att hitta för den som ORKAR...).

Men jag vet iaf en kille som missat denna regel, och suttit och kört dubbelt omedvetet i nästan ett år, helt enkel för att han inte fattade svenska och inte fattade byråkratin...
Sen att han fortsatte fuska för att han ansåg att arbetsträning för att få bidrag är straffarbete, och att han borde få BETALT för att närvara och göra uppgifter, utöver bidraget... Ja, det är bara exempel på att man är en idiot...

Och ja, FK samkör... Och de är rätt så petiga, kan gnälla över minsta lilla differens mellan vad man deklarerat och vad man rapporterat. Vilket är bra! Men den här snubben t.ex. som fortsatte köra dubbelt... Skulle INTE vilja vara i hans skor när FK haft tid att granska hans rapportering, lol...
Citera
2023-08-11, 18:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Absolut så håller jag med om att det är ens egna ansvar att hålla koll på reglerna, och att "råka" fuska är en klen ursäkt egentligen! Det är väl snarast fakta än åsikt, liksom...
Och ja, din vän har rätt: när man rapporterar varje månad så framgår det rätt så övertydligt att man ska rapportera extrajobb.

MEN. En förklaring till att folk råkar fuska omedvetet är faktiskt dåliga kunskaper i svenska, och dålig insikt/förståelse för vår jäkla byråkrati vi ska dra till med såfort det handlar om minsta lilla myndighetsutövande... (i möjlig kombo med lättja: FK erbjuder ju info på flera språk, och kunskap FINNS att hitta för den som ORKAR...).

Men jag vet iaf en kille som missat denna regel, och suttit och kört dubbelt omedvetet i nästan ett år, helt enkel för att han inte fattade svenska och inte fattade byråkratin...
Sen att han fortsatte fuska för att han ansåg att arbetsträning för att få bidrag är straffarbete, och att han borde få BETALT för att närvara och göra uppgifter, utöver bidraget... Ja, det är bara exempel på att man är en idiot...

Och ja, FK samkör... Och de är rätt så petiga, kan gnälla över minsta lilla differens mellan vad man deklarerat och vad man rapporterat. Vilket är bra! Men den här snubben t.ex. som fortsatte köra dubbelt... Skulle INTE vilja vara i hans skor när FK haft tid att granska hans rapportering, lol...
Jag hoppas verkligen att de granskar denna kille också. Min absoluta uppfattning är att man gärna låter blattar rinna under radarn, då granskarna dels är rätta för att bli kallade rasister och dels för hot från ap-klanerna. Dock hoppas jag att detta är på väg bort och att man kommer granska blattarna mer.
Citera
2023-08-11, 18:45
Medlem
Citat:
Jag hoppas verkligen att de granskar denna kille också. Min absoluta uppfattning är att man gärna låter blattar rinna under radarn, då granskarna dels är rätta för att bli kallade rasister och dels för hot från ap-klanerna. Dock hoppas jag att detta är på väg bort och att man kommer granska blattarna mer.

Jaså, är det så illa? Ha dålig insyn i just det... Men låter inte otroligt...
Man har ju gjort satsningar dock: FK har steppat upp kontrollerna och skryter över att de fått in x antal mer miljoner genom att sätta dit folk, och även kommuner har satsat för att sätta dit folk som fuskar med soc...

Synd bara att de som sköter sig och verkligen behöver ta del av det sociala skyddsnätet ska drabbas, när parasiterna suger ut systemet och använder skattemedel som primär inkomst p.g.a. orkar/vill inte jobba...

Och nu när sjukvården saknar fkn MILJARDER så kan man ju gissa vart pengarna vilken post som kommer drabbas - den s.k. "välfärden"... 1) indragna bidrag och insatser, 2) hårdare kontroller, 3) ännu jävla omöjligare att vara arbetslös/sjuk p.g.a. färre handläggare...
Men det är OT, så jag lämnar det där... 😅
Citera
2023-08-14, 15:09
Medlem
Citat:
Det där med att inte "veta om" reglerna köper jag inte. Det måste vara var och ens ansvar att ta reda på vad som gäller. Det går utmärkt att ringa FK om man så behöver. Dessutom frågar ju FK om du jobbat extra under den tid du söker bidrag för. Jag vet inte exakt hur det ser ut, men min vän som går på aktivitetsstöd säger så i alla fall och jag har ingen anledning att misstro honom.

Hur så samkör väl AF med Skatteverket, om inte annat på årlig basas, precis som CSN gör, så det lär ju bli surt efter om man fuskar. Om man är avlönad svart så kommer det ju inte upptäckas, men om man lyfter det vitt så lär det upptäckas.

nej myndigheter kan inte samköra mer än att de kan se din årsinkomst, inte men månad för månad som du själv kan se på "mina sidor" på SKV, där är sektretess för medborgare såväl som myndigheter, i normalfallet..

CSN utgör ett undantag.

Årsinkomten man ser är ett belopp, inte när eller hos vem man tjänat pengarna.

Man måste ha högre nivå av befogenhet och även ha en anledning, dvs en utredning, för att få tillgång till en persons mer detaljerade personliga ekonomiska förhållanden.

det där med samkörning är väldigt hårt reglerat. en enda handläggare på en enda myndighet skall inte kunna sitta med all tänkbar info. över dig och ditt liv, tänk på vad konsekvensera skulle bli av det!
Citera
2023-08-14, 15:43
Medlem
Citat:
Jag är inte helt säker på att inkomst, vilken tid på dygnet det än är, inte kommer räknas av från ditt aktivitetsstöd. FÖRR var det så, att om du jobbade på en kväll eller helg att det inte räknades av, men jag tror faktiskt att det gör det idag.

Saxat från FK:s hemsida: https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program

Inkomster som påverkar ersättningen från Försäkringskassan
Om du arbetar och får lön
Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas. För att du ska få rätt ersättning är det därför viktigt att du skriver i ansökan hur mycket du har tjänat och hur länge du har arbetat. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Om ditt program är på heltid minskas ersättningen med lika mycket som du fått i lön. Om lönen är högre än din ersättning så får du ingen ersättning för den dagen.
Om programmet är på deltid minskas ersättningen om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som arbete med lön.

Så kolla gärna upp vad som gäller med FK. De så kallade "leverantörerna" har ofta ingen som helst koll.

helger skall vara OK

mn har dock alltid ersättning för aktivitetstöd mån-fre, även röda vardagar

"Kan man jobba helger med aktivitetsstöd?
Ja, du får ersättning för dagar du deltar i programmet, oavsett om det är vardag eller helg. Men du kan få ersättning för max fem dagar per vecka. För den tid du jobbar fungerar det på samma sätt som för andra anställda""

där fanns tidigare en FK-flik där detta stod i detalj, men länken finns inte kvar längre.

helger verkar vara grönt iaf
Citera
2023-08-14, 15:48
Medlem
Citat:
Jag är inte helt säker på att inkomst, vilken tid på dygnet det än är, inte kommer räknas av från ditt aktivitetsstöd. FÖRR var det så, att om du jobbade på en kväll eller helg att det inte räknades av, men jag tror faktiskt att det gör det idag.

Saxat från FK:s hemsida: https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program

Inkomster som påverkar ersättningen från Försäkringskassan
Om du arbetar och får lön
Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas. För att du ska få rätt ersättning är det därför viktigt att du skriver i ansökan hur mycket du har tjänat och hur länge du har arbetat. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Om ditt program är på heltid minskas ersättningen med lika mycket som du fått i lön. Om lönen är högre än din ersättning så får du ingen ersättning för den dagen.
Om programmet är på deltid minskas ersättningen om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som arbete med lön.

Så kolla gärna upp vad som gäller med FK. De så kallade "leverantörerna" har ofta ingen som helst koll.

Ursprungligen postat av H.G.
Om du arbetar under tiden du är inskriven i Stöd och Matchning (STOM) och du arbetar under vardagarna (vilket du får) så ska du uppge detta för FK (de dagar du jobbat och hur mycket du tjänat) och så kommer FK att räkna ner rörande dagsbelopp med motsvarande.

Däremot så är det helt okej att arbeta hur mycket du vill på helgerna då du enbart har åtaganden rörande ''aktivitet'' 40h i veckan mellan mån-fre. (Rent teoretiskt borde man kunna ha aktivitet och arbeta efter sin aktivitet om man kan för att erhålla extra pengar men rent praktiskt blir det nog lite svårare).

Vare sig FK eller AF har rätt att veta vad du gör om helgerna och då FK bara bryr sig om vad som händer mån-fre så kan ju du ju lägga de eventuella åsikterna AF skulle kunna ha rörande helgjobb i samma låda som katten gör sina behov i.

Du har heller inga skyldigheter att uppge för AF att du arbetar på helgen då det är FK som betalar ut ditt bidrag.

Edit till andra stycket: Om du så drar in 20K netto under lör-sön så påverkar inte detta din veckoersättning.
Citera
2023-08-14, 16:05
Medlem
Edit till andra stycket: Om du så drar in 20K netto under lör-sön så påverkar inte detta din veckoersättning.[/quote]

brutto skall det vara, men varifrån uppgiften kommer ifrån vet jag inte

netto = skattejämkning, olika nivåer på kommunalskatt, samt mycket annat påverkar din nettoinkomst, så man räknar alltid brutto i dylika sammanhang...

som sagt var, 20k uppges, det lär ju räcka , även som brutto-extrainkomst, även med 33% i kommunlskatt och körning!
Citera
2023-08-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
Edit till andra stycket: Om du så drar in 20K netto under lör-sön så påverkar inte detta din veckoersättning.

brutto skall det vara, men varifrån uppgiften kommer ifrån vet jag inte

netto = skattejämkning, olika nivåer på kommunalskatt, samt mycket annat påverkar din nettoinkomst, så man räknar alltid brutto i dylika sammanhang...

som sagt var, 20k uppges, det lär ju räcka , även som brutto-extrainkomst, även med 33% i kommunlskatt och körning![/quote]

ahh, fel av mig, H.G. menar att du kan tjäna vad du vill på helgerna, det skall inte alls påverka aktivtetsstödet måndag-fredag.

tjänar man typ massor på helgerna så kommer det ju dock se väldigt märkligt ut om man gör det kontinuerligt, men det blir en annan historia
Citera
2023-08-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Nej, reglerna har ändrats: om man har aktivitetsstöd och jobbar samma dag en Måndag-Fredag, så ryker aktivitetsstödet för den dagen/det dygnet.

Däremot är det fritt fram att jobba Lör-Sön utan att aktivitetsstödet påverkas. Men så fort t.ex. ett arbetspass på en söndag löper på efter midnatt (och alltså in på måndagen rent dygnsmässigt) så kommer akrivitetsstödet för måndagen att ryka p.g.a. att det räknas som att du arbetar på måndagen - även om det så skulle vara 5 minuter efter midnatt ditt pass slutar...

detta är ju oerhört viktigt

Vet du/någon från datum detta började gälla, finns det någon länk?

sant också att säkert varit för generöst med att tillåta arbetsinkomtster på vardagarna + helgerna, då kan man ju förbubbla sin inkomst efersom aktiviteterna inte är allför ansträngande (diplomatiskt uttryckt)
Citera
2023-08-14, 18:40
Medlem
Citat:

sant också att säkert varit för generöst med att tillåta arbetsinkomtster på vardagarna + helgerna, då kan man ju förbubbla sin inkomst efersom aktiviteterna inte är allför ansträngande (diplomatiskt uttryckt)

jobbar man en hel vardag skall man ju skriva in det också som underlag för nytt arbetsvillkor, du får behålla din tidigare högre ersättning vid två nya sämre nivåer, typ bara jobbat ihop 420hs på 6 månader
och sedan inte jobbat eller sporadiskt under ytterliggare sex...

så det är ju viktigt att tänka på

man måste vara sin egen advokat i de här ärdendena

strunta i (illvilliga) rykten, "moral" etc.

gå enbart på fakta!!!
Citera
2023-08-14, 18:44
Medlem
Citat:
jobbar man en hel vardag skall man ju skriva in det också som underlag för nytt arbetsvillkor, du får behålla din tidigare högre ersättning vid två nya sämre nivåer, typ bara jobbat ihop 420hs på 6 månader
och sedan inte jobbat eller sporadiskt under ytterliggare sex...

så det är ju viktigt att tänka på

man måste vara sin egen advokat i de här ärdendena

strunta i (illvilliga) rykten, "moral" etc.

gå enbart på fakta!!!

man kan också vara ledig, men vad som är giltigt för att vara ledig/uppehåll med betalning framgår ej...

FK:
Tillfälligt uppehåll i jobb- och utvecklingsgarantin. Du kan få ersättning för tillfälliga uppehåll i högst 20 dagar under en tolvmånadersperiod .
Tillfälligt sommaruppehåll i en utbildning. Du kan få ersättning för max 10 dagars uppehåll i en utbildning under juni–augusti.

20 dagar är ju nästan en hel månad; som sagt det rör sig inte om begravning eller stöd tll nära anhörig, utan andra saker men vad?

kan man prova att jobba, studera och sedan vända tillbaka till JOB om det inte funkar?

och då han en nådetid på 10/20 dagar?
Citera
2023-08-14, 19:23
Medlem
Citat:

Det är extremt viktig info, därför är det så extremt störigt att jag inte hittade denna info på FK:s hemsida, utan fick veta det muntligt via kundtjänst! (som så mycket annat viktigt också, iofs... 🤦🏼‍♀️)
Fick veta detta 2018 eller 2019, och då "hade det nyligen ändrats"... Men osäker på exakt år.
Försökt leta som en tok nu efter skriftlig info på deras egna sidor för att ge en korrekt källa, men det verkar vara väl gömt, om det ens står någonstans öht... Så jag kan tyvärr inte ge någon länk...
Sjukt att man ska få höra en sån här viktig sak ryktesvägen, sen ringa FK och de bekräftar... 😑
Och ja, det är ju rent krasst som att få dubbel lön om det hade varit som förr! Och jag har haft kollegor som tackat nej till fast tjänst och fortsatt som arbetssökande, och jobbat på behov bara för att kunna håva in dessa extrapengar... (detta var 2010-2011).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in