Citat:
Det där med att inte "veta om" reglerna köper jag inte. Det måste vara var och ens ansvar att ta reda på vad som gäller. Det går utmärkt att ringa FK om man så behöver. Dessutom frågar ju FK om du jobbat extra under den tid du söker bidrag för. Jag vet inte exakt hur det ser ut, men min vän som går på aktivitetsstöd säger så i alla fall och jag har ingen anledning att misstro honom.
Hur så samkör väl AF med Skatteverket, om inte annat på årlig basas, precis som CSN gör, så det lär ju bli surt efter om man fuskar. Om man är avlönad svart så kommer det ju inte upptäckas, men om man lyfter det vitt så lär det upptäckas.
Hur så samkör väl AF med Skatteverket, om inte annat på årlig basas, precis som CSN gör, så det lär ju bli surt efter om man fuskar. Om man är avlönad svart så kommer det ju inte upptäckas, men om man lyfter det vitt så lär det upptäckas.
Absolut så håller jag med om att det är ens egna ansvar att hålla koll på reglerna, och att "råka" fuska är en klen ursäkt egentligen! Det är väl snarast fakta än åsikt, liksom...
Och ja, din vän har rätt: när man rapporterar varje månad så framgår det rätt så övertydligt att man ska rapportera extrajobb.
MEN. En förklaring till att folk råkar fuska omedvetet är faktiskt dåliga kunskaper i svenska, och dålig insikt/förståelse för vår jäkla byråkrati vi ska dra till med såfort det handlar om minsta lilla myndighetsutövande... (i möjlig kombo med lättja: FK erbjuder ju info på flera språk, och kunskap FINNS att hitta för den som ORKAR...).
Men jag vet iaf en kille som missat denna regel, och suttit och kört dubbelt omedvetet i nästan ett år, helt enkel för att han inte fattade svenska och inte fattade byråkratin...
Sen att han fortsatte fuska för att han ansåg att arbetsträning för att få bidrag är straffarbete, och att han borde få BETALT för att närvara och göra uppgifter, utöver bidraget... Ja, det är bara exempel på att man är en idiot...
Och ja, FK samkör... Och de är rätt så petiga, kan gnälla över minsta lilla differens mellan vad man deklarerat och vad man rapporterat. Vilket är bra! Men den här snubben t.ex. som fortsatte köra dubbelt... Skulle INTE vilja vara i hans skor när FK haft tid att granska hans rapportering, lol...