Citat:
Ursprungligen postat av
WhimsicalGenius
OK! ja, det är jobbigt att läsa alla texter som aldrig vill svara på de mest uppenbara frågorna, hela tiden nya undanvikningar som bara gör en ännu mer frustrerad...
ledighet; vilka skäl skall man ange? bara ledigt , typ SE?
eller några skäl?
jag skulle behöva ledigt 10 dagar för att kunna påbörja mina studier, en hel del förarbete och kurserna börjar 21-28 augusti...
men först måste AF godkänna studierna...
Vet inte "hur" du är inskriven på AF osv (t.ex. i Jobb och utvecklingsgarantin?).
Men senast för 1 år sedan gällde det iaf att man var tvungen att ansöka minst 2 veckor innan studiestart för att få studera med aktivitetsstöd, och sen motivera varför man inte kan skriva ut sig och studera med CSN - och först därefter få beslut och grönt ljus.
(ska försöka hitta och länka till reglerna kring detta, för jag har sett det själv på AF:s hemsida - men det är samma som med FK: ibland tar de bara bort info som funnits lättillgängligt bara för ett kort tag sen... 😑
Om man kom precis vid kursstart (så som du beskriver nu) så var de (iaf där jag var inskriven) skithårda med att reglerna inte följts, och krävde att man omgående skulle välja att skriva ut sig som arbetssökande för att man skulle studera, eller om man skulle skriva ut sig från kurserna och fortsätta vara arbetssökande. Och då skulle de ju såklart ha bevis och intyg för detta... Och tro mig, de har stenkoll.
Att plugga "på fritiden" var alltså inte ett alternativ, det räknas som att man är studerande, och så vitt jag förstått så har det inte varit OK senaste åren heller.
Möjligen om dina kurser är sammanlagt på 50%, så kan du ju fortfarande vara inskriven 50% som arbetssökande och 50% studerande.
Så om du känner att du nog skulle sitta löst, men ändå vill köra studier samtidigt som du är inskriven, så skulle jag ligga lågt och;
1) om du inte redan haft dina 10 dagars ledighet denna 6-månadersperiod, ansöka om dessa 10 dagar helt enkelt "för att jag vill ha lite semester" (men det kan bli veckors väntetid på besked, om man har otur, och då har du ju missat din skolstart...).
2) om du har någon aktivitet du måste ha närvaro på om dagarna: antingen sjuka dig i några dagar (om det gäller flera heldagars närvaro på campus), eller om det gäller enstaka föreläsningar säga att du måste på ett läkarbesök/psykolog/etc eller bara säga "jag har ett privat ärende jag måste iväg på i 2-3 timmar", göra ditt och sen komma tillbaka till aktiviteten...
Och angående vad man skriver i ledighetsansökan verkar variera.
Men det har fungerat att bara skriva till handläggaren man har (som man oftast inte har...) eller till den "gruppmejl" som tillhör det kontor man tillhör.
"Hej,
Jag heter XX och vill härmed söka om tillfälligt uppehåll/ledighet den XX tom XX pga semester."
För som sagt... Om du är öppen med att du pluggar så KAN det sluta med att du måste skriva ut dig eller formellt avsluta kurserna. Och då är det ju jävligt segt: ofta får man inte söka om kurser man hoppat av, och ibland kan man ju ha kämpat hårt för att komma in.
Man kan dock ansöka om studieuppehåll, och skjuta på kursstarten.
MEN att göra som jag föreslår som alternativ att köra dubbelt i smyg, är ju att fuska, och rent krasst begås bidragsbrott... Vilket kan bli jävligt surt om de upptäcker en.
Så officiellt skulle jag ju inte uppmana till brott - utan informerar bara hypotetiskt hur man SKULLE kunna komma runt det... 🙄